Azijski grad na moru trenutno je najbolje tržište za prodaju luksuznih jahti

Novac Forbes 23. dec 2024. 07:00
featured image

23. dec 2024. 07:00

Rouz Damen, predstavnica treće generacije porodice koja vodi sektor superjahti kompanije Damen Shipyards, nastoji da osigura više narudžbi iz Azije. Posebno vidi prilike u Singapuru, koji je dom za oko 1.650 porodičnih investicionih kancelarija.

Jedna od lekcija koju je Rouz naučila dok je radila u oblasti visokih finansija i pre nego što se pridružila porodičnoj kompaniji za proizvodnju superjahti, jeste da, ako želite visoke prinose, brodogradnja verovatno nije najbolja investicija. Brodograditelji obično imaju visoke nivoe zaliha. To snižava njihove profitne marže na jednocifrene procente. Za razliku od dvocifrenih profitnih marži koje beleže neki proizvođači luksuzne robe, objašnjava Damen, generalna direktorka holandske kompanije Damen Yachting.

„Ako želite brzo da se nađete na Forbes listi, onda nemojte pokretati brodogradilište“, rekla je Damen u intervjuu na marginama Forbes Globalne konferencije izvršnih direktora prošlog meseca u Bangkoku.

Iskustva iz autoindustrije

Uprkos izazovima, porodica Damen je uspela da stekne ogromno bogatstvo vođenjem jednog od najvećih evropskih porodičnih brodogradilišta, Damen Shipyards Group. Rouzin otac, Komer, jedan je od retkih milijardera u ovoj oblasti. To je uspeo zahvaljujući ideji da primeni standardizaciju i modularnu proizvodnju iz autoindustrije na izgradnju brodova. Time se skraćuje vreme isporuke i smanjuju proizvodni troškovi.

Kao predstavnica treće generacije koja vodi sektor superjahti Damen Shipyards-a, Rouz je nastavila očev princip standardizovane brodogradnje. On omogućava određenu personalizaciju. Uz to, osigurava ono što ona tvrdi da je najbrža isporuka u industriji (već za šest meseci, u poređenju sa prosečnom isporukom od tri godine). Sa tom prednošću, Rouz sada teži da osigura više narudžbina iz Azije i iskoristi rastuće bogatstvo u regionu. Cilj joj je da Azija učestvuje sa 25% u knjizi narudžbina kompanije, koja premašuje milijardu evra, tokom naredne tri do pet godina, u poređenju sa otprilike 20% pre pandemije.

„Portfolio Damen Yachting-a je izuzetno prilagođen azijskom tržištu, zbog veličine i rasporeda naših jahti“, rekla je. „Jednu polovinu iskustva pružamo izgradnjom izvrsne jahte. A drugu polovinu pružanjem odlične usluge i privlačenjem sjajne posade“.

Početna cena 75 miliona evra

Damen Yachting se specijalizovao za luksuzne jahte dužine od 60 do 80 metara pod brendom Amels. Omogućavaju prilagođavanje unutrašnjosti. Kompanija takođe proizvodi ekspedicione jahte dizajnirane za dugotrajna krstarenja, kao i prateće brodove za nošenje dodatnih zaliha. Damen Yachting je u 2023. ostvario više od 15% prihoda Damen Shipyards-a, koji je iznosio 3,1 milijardu evra, navela je Rouz.

Među azijskim tržištima, Rouz vidi Singapur kao mesto sa najviše potencijalnih kupaca za jahte Damen Yachting-a. Cene jahti počinju od oko 75 miliona evra. Azijski finansijski centar poslednjih godina privlači superbogate. To je zahvaljujući poreskim olakšicama i regulativnom okruženju koje pogoduje poslovanju. Broj porodičnih investicionih kancelarija u Singapuru porastao je više od četiri puta, na 1.650, u poslednje četiri godine, zaključno sa avgustom, prema podacima Monetarne uprave Singapura. Među milijarderima koji su osnovali kancelarije u ovom gradu-državi su suosnivač Gugla, Sergej Brin, i najbogatija osoba u Aziji, Mukeš Ambani.

To što je Damen Yachting porodična firma uliva poverenje azijskim klijentima, od kojih su mnogi takođe vlasnici porodičnih firmi, kaže Rouz.

„Osobe sa ultra visokim neto bogatstvom verovatno su jedna od najtežih publika za ciljano delovanje. Nije kao druga potrošačka roba koju promovišete na Instagramu“, rekla je. „Usmena preporuka i dugoročni odnosi su još važniji od brendiranja“.

Zinija Li, novinarka Forbes