Beogradski metro i voz dobio dozvolu da postavi vodove koji će napajati „krtice“ za kopanje tunela

Novac Nevena Petaković 11. mar 2025. 07:00
featured image

11. mar 2025. 07:00

Javno preduzeće Beogradski metro i voz dobilo je dozvolu da izvodi radove na postavljanju dva podzemna kablovska voda koji će služiti za napajanje gradilišta Beogradskog metroa, odnosno prvu fazu linije 1.

Rešenje kojim se dozvoljavaju ovi radovi donelo je 10. februara Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Predračunska vrednost radova iznosi 42.255.144 dinara.

Vodovi se, kako se navodi u rešenju, grade za potrebe gradilišta metroa. Prvenstveno velikih potrošača („krtica“) koji će služiti za probijanje tunela na liniji 1 Beogradskog metroa.

Kuda će ići vodovi

Kako se može videti, privremena građevinska dozvola se odnosi na dva voda 35kV. Oni će se graditi od trafostanice Beograd 6 preko osam katastraskih parcela opštine Stari grad i 17 parcela na Paliluli.

Polazeći od trafostanice Beograd 6, dva nova voda u potpunosti su predviđena regulisanom površinom u ulicama Hilandarska, Džordža Vašingtona, Palmotićeva do Bulevara Despota Stefana i dalje Bulevarom Despota Stefana, navodi se u rešenju.

Na predviđenoj lokaciji samog gradilišta, u blizini Pančevačkog mosta, biće izgrađeno razvodno postrojenje koje će napajiti ovi kablovski vodovi.

U prvoj fazi, na koju se odnosi građevinska dozvola, planirano je da se ovi kablovski vodovi grade u sinhronizaciji sa drugim radovima na izgradnji vodova Elektrodistribucije Srbije. Trasa vodova koji se grade za potrebe metroa u potpunosti prati trasu vodova koje gradi EDS, objašnjava se u rešenju.

U narednoj fazi će se, kako piše, graditi preostali deo vodova – do predviđene lokacije priključnog razvodnog postrojenja „Karaburma – METRO“.

Piše i da će se radovi na izgradnji dva podzemna kablovska voda 35kV za potrebe gradilišta metroa, celom svojom dužinom izvoditi podzemno, nema nadzemne mreže, niti novih kablovskih okana.

Planirani vodovi povezivaće transformatorsku stanicu TS 110kV/35 kV „Beograd 6“ i buduće razvodno postrojenje „Karaburma – METRO“ za potrebe gradilišta za izgradnju linija Beogradskog metroa.

Prva linija metroa

Prva linija beogradskog metroa povezaće Železnik i Mirijevo. Gradiće se u dve faze. Prva obuhvata 15 stanica od depoa Makiš do Pančevačkog mosta.

Kako se navodi na sajtu BG metro i voza, faza 1 linije 1 pokriva oko 15 kilometara.

Pored 15 stanica, uključuje 10 okana za ventilaciju, evakuaciju i ugradnju i vađenje TBM-a (mašine za bušenje tuneča) i glavni depo na Makišu.

Faza 1 podrazumeva tri tipa sekcija sa različitim metodama izgradnje.

Prva sekcija je na nivou tla (pruge su smeštene na površini). Dužine je 2,1 kilometara i dizajnirana je za celu oblast depoa od kraja linije do stanice Makiš.

Druga sekcija je sa iskopom i pokrivačem (plitak tunel koji zahteva iskopavanje sa površine). Ova sekcija je dužine 1,9 kilometara i ide od depoa Makiš do Bele Vode.

Duboka podzemna sekcija (duboki tunel iskopan ispod površine mašinom za bušenje tunela) je dizajnirana kao TBM sekcija. Dužine je 11,2 kilometara – od Bele Vode do Pančevačkog mosta.

Potpisani prvi „ugovorni sporazumi“

Krajem avgusta Vlade Srbije, Grad Beograd, kao i preduzeće Beogradski metro i voz su sa kompanijom PowerChina potpisali ugovorni sporazum za Lot 1 prve faze linije 1 metroa.

Sporazum se odnosi na izradu projekata i izvođenje radova, uključujući i pripremne aktivnosti za nabavku TBM mašina (mašine za probijanje tunela).

Tadašnji ministar građevine Goran Vesić rekao je tom prilikom da se priprema dokumentacija za prve dve TBM mašine, koje su u narodu poznatije kao „podzemne krtice“ – koje će kopati cevi tunela. Kazao je i da izrada tih mašina traje duže od godinu dana.

Potom je u decembru je potpisan ugovorni sporazum za Lot 2, prve faze iste linije. Taj ugovorni sporazum obuhvata izradu projekta, izvođenje radova, pripremne aktivnosti i nabavku TBM mašina.

Podsetimo, građevinske radove na izgradnji beogradskog metroa izvodiće kompanija PowerChina.

Sa druge strane, francuska kompanija Alstom radiće elektromašinske podsisteme i isporuku vagonskih kompozicija.