Čajm – vodeća digitalna neobanka, koju danas najuspešnije promovišu Dalas Meveriksi

Novac Pavle Jakšić 3. jun 2024. 07:00
featured image

Neobanka kao izazivač megabankama. Digitalno doba u koje veruje mlađa populacija uveliko je deo finansijskog sistema

3. jun 2024. 07:00

Kompaniju Čajm (Chime, na američkom zvoniti) osnovali su Kris Brit i Rajan King 2012. godine u San Francisku, Kaliforniji, kao alternativu tradicionalnom bankarstvu, stvorivši digitalnu banku koja pruža svoje usluge putem veb stranice i mobilne aplikacije, a koja je dostupna i na operativnim sitemima Android i iOS, sve u cilju stvaranja finansijskog mira. Kompanija i njena viza debitna kartica su prvi put promovisane u TV emisiji u šou programu Doktor Fil na američkoj televiziji 2014. godine.

Kris Brit, osnivač i CEO kompanije završio je univerzitet Tulejn u Nju Orleansu, a nakon toga je radio četiri godine kao konsultant za strategiju upravljanja u Njujorku, pa u finansijskom sektoru kompanije Komskor Netvorks kao generalni menadžer. Nakon toga tri godine boravi u kompanija Visa, što je ispostaviće se bilo iskustva zlata vredno. Pre nego što je osnovao Čajm, radio je četiri godine i u Korporaciji zelena tačka, usko vezanu za finansijsku tehnologiju, registrovanu bankarsku holding kompaniju posvećena pružanju rešenja za upravljanje novcem i plaćanje.

Rajan King, suosnivač i tehnički direktor kompanije Čajm, bio je potpredsednik inženjeringa u kompaniji Plako, ranom pioniru društvenih mreža koji je kasnije preuzela kompanija i gigant Comcast Interactive Media. Rajan je stekao master diplomu iz računarstva na Univerzitetu Stenford, a pre toga je diplomirao, takođe računarstvo na jednako etabliranom univerzitetu UCLA u Los Anđelesu.

Čajm se smatra neobankom, a kroz saradnju sa bankama The Bancorp i Strajd, nudi finansijske proizvode bez provizije, (štedne račune, debitne kartice i druge finansijske usluge ). I Čajm i njegove partnerske banke su članovi Federalne korporacije za osiguranje depozita (FDIC), što ovu banku čini sigurnom bankovnom opcijom.

Kao izazovna banka, Čajm se direktno takmiči sa uveliko etabliranim bankama sa dugom tradicijom. I igra oštro, pa svojim klijentima ne naplaćuje mesečne naknade ili naknade za prekoračenje. Vlasnicima računa se izdaju Viza debitne kartice i oni imaju pristup tekućem računu bez zahteva za minimalno stanje i automatizovanu funkciju štednje.

Vodeća digitalna banka

Blumberg je objavio da Čajm, kao vodeća finansijsko tehnološka neobanka, planira da izađe na berzu 2025. godine. Prema njima, Čajm do danas nije angažovao investicione banke. Neimenovani izvor Blumberga je „osoba upoznata sa ovim pitanjem“, a predstavnik kompanije je odbio da komentariše ove navode. Čajm nije prikupljao sredstva od 2021. godine kada je kompanija procenjena na oko 25 milijardi dolara. Neobanka takođe nije izveštavala o broju klijenata koje ima poslednjih nekoliko godina.

Portal digitalnog bankovnog servisa Dejv tvrdi da Čajm danas „opslužuje 10 miliona članova“ (početkom januara 2020. kada je potpisan sponzorski ugovor sa NBA timom Dalas Meveriks taj broj je iznosio 6,5 miliona). Slične brojke navela je u svom finansijskom izveštaju iz drugog kvartala 2023. godine i jedna od vodećih finansijsko-tehnoloških kompanija MoneyLion, koja je tada tvrdila da kompanija ima „skoro“ 10 miliona kupaca.

Shutterstock/Wright Studio

Prema anketi Kornerstona u kojoj učestvuju američki potrošači iz aprila 2024, Čajm ima otprilike 23 miliona klijenata – više od broja klijenata na tekućem računu i/ili plaćanja od kompanija SoFi, Dave, MoneyLion, Varo Bank i Current zajedno, što je duplo više u odnosu na Kornerstonovu analizu iz 2021. godine. Od 23 miliona klijenata, skoro polovina navodi neobanku kao svoj primarni izvor tekućeg računa. To važi za 4,4% svih odraslih Amerikanaca—7% generacije Z i milenijalaca, 5% generacije X i 1,7% bejbi bumera.

Ukoliko je broj od 23 miliona korisnika tačan, postavlja se pitanje kako se on meri u poređenju sa megabankama?

Banke Bank of America, Čejs, Vels Fargo i druge velike regionalne banke imaju različite linije proizvoda, pa je direktno poređenje broja klijenata skoro nemoguće.

Što se tiče korisnika primarnog tekućeg računa, deset vodećih provajdera, od kojih su samo tri digitalni provajderi obuhvatilo je više od polovine svih veza odraslih u Americi. Tri najveća digitalna provajdera Čajm, Pejpal i Skver imaju otprilike 10% udela u tržištu. U poređenju sa drugim vodećim neobankama Čajm ima značajno veći procenat ukupne baze klijenata koji „fintek“ kompaniju smatraju svojim primarnim dobavljačem tekućeg računa.

U Dejvu samo jedan od njihovih pet korisnika neobanku koristi kao svoj svoj primaran račun, kod kompanije MoneyLion broj primarnih računa iznosi 1/4, ka od korisnika Varo 38%.

Demografija na strani Čajma

Demografija klijenata Čajma razlikuje se od megabanaka. Logično je da je slede mladi, što govore i podaci, pa tako samo jedan od četiri klijenta Čajma ima 45 ili više godina. Nasuprot tome, 40% klijenata i vlasnika tekućih računa Vels Farga i Čejsa su generacije X, Bejbi bumers, uz one koji su i od njih stariji.

Sa druge strane klijenti Čajma imaju niži nivo prihoda u poređenju sa velikim bankama. Polovina njihovih klijenata zarađuje 35.000 dolara godišnje ili manje, a samo 15% zarađuje više od 75.000 dolara. Među klijentima Bank of America, polovina zarađuje više od 75.000 dolara, kako je u martu pisao Forbes. Ove brojke otežavaju Čajmu da se proširi na kreditne proizvode.

Dalas „Mevsi“ i Čajm kao najbolje mesto za rad

Dalas Maveriksi su u Čajmu 2020. godine prepoznali partnera i novog sponzora dresa, najavivši višegodišnje partnerstvo.

Danas kada su Mevsi u polufinalnu zapadne konferencije mnogima su za oko zapale reklame blizu levih ramena Kajrija Irvinga i Luke Dončića. Sjajna investicija. Početkom januara te 2020. godine kompanija je imala 6,5 miliona korisnika, a nakon partnerstva sa Dalasom, već u februaru iste godine osam miliona.

A kada kompliment stigne i od jednog Marka Kjubana, američkog mogula i čoveka koji se i dalje za sve pita u Dalasu, znate da ste na pravom putu. „Iskustvo koje je Čajm razvio za svoje članove zaista postavlja standarde u finansijskim uslugama“ izjavio je tada Kjuban.

Iako je Dalas dom brojnih globalnih korporacija, Maveriksi su odlučili da daju prednost firmama koje se nalaze na vrhu digitalnih tehnologija, kao što je bio slučaj sa partnerstvom sa kompanijom 5miles. Drugi razlog je kultura negovanja radnog prostora i odnosa prema zaposlenima, koja je Mevsima, i izvršnoj direktorki Sint Maršal i Marku Kjubanu izuzetno važna. Čajm se u taj obrazac uklopio gotovo savršeno s obzirom da je ta kompanija 2022. godine imenovana od magazina Fortune kao najbolje mesto za rad.

Iako je kompanija 2021. procenjena na 25 milijardi dolara, njena aktivnost na sekundarnom tržištu 2023. godine dovela je do novih podataka o vrdnosti kompanije, procenjene na oko 8 milijardi dolara. Prema Keplajtu (Caplight), vodećoj platfori za podatke o privatnom tržištu i trgovini, vrednost je pala na 6,5 milijardi dolara početkom marta ove godine, uz kasnije naznake rasta. Iako možda još nije profitabilan, Čajm je pokazao da može da održi nivo snažnog rasta kupaca i svoj primarni status kod klijenta, što je za neobanke za sada još uvek veliki uspeh.