Grad prošle godine utrostručio dotacije GSP-u, to je smanjilo gubitke prevoznika

Novac Petrica Đaković 19. apr 2024. 07:01
featured image

19. apr 2024. 07:01

Gubici Gradskog saobraćajnog preduzeća Beograd smanjeni su u 2023. u poređenju sa godinom ranije za više od četiri milijarde dinara, pokazuju podaci iz najnovijeg finansijskog izveštaja preduzeća.

Neto gubitak bio je tako prošle godine 879,6 miliona dinara, a 2022. gotovo pet milijardi dinara.

GSP je tokom prošle godine ostvario znatan rast poslovnih prihoda. Oni su, naime, porasli sa 16,9 na 21,5 milijardi dinara, dok je rast ukupnih prihoda 4,9 milijardi u prošloj u odnosu na godinu pre, kada su bili 17,3 milijarde.

Dalja analiza poslovnih rezultata pokazuje, međutim, da je značajno smanjenje gubitaka GSP-a rezultat, sa jedne strane, povećanja prihoda ovog preduzeća od prodaje usluga i to za oko dve milijarde dinara, dok je drugi deo ostvaren povećanjem dotacija gradskog Sekretarijata za finansije.

Najznačajniji porast prihoda GSP uočava se u stavci ostali poslovni prihodi koji su u 2022. godini bili 1,9 milijardi dinara da bi tokom prošle godine porasli na 4,5 milijardi dinara.

Međutim, u Napomenama dostavljenim uz finansijski izveštaj vidi se povećanje dotacija Gradskog sekretarijata za finansije sa milijardu dinara u 2022. na 3,2 milijarde koliko su one iznosile prošle godine.

Dotiranje GSP-a iz gradskog budžeta tako je u 2023. godini tri puta veće u odnosu na godinu dana ranije, a iz napomena se, takođe, može videti i da Grad Beograd ovom saobraćajnom preduzeću finansira tekuće rashode, tojest zarade i kupovinu goriva koji predstavljaju najznačajnije rashodne stavke u budžetu GSP-a.

„Gradski sekretarijat za finansije vrši dotacije preduzeću svakog meseca za pokriće tekućih rashoda, za zarade i kupovinu goriva. One predstavljaju značajan prihod preduzeća“, stoji u Napomenama.

S druge strane, ukupni rashodi GSP-a porasli su između 2022. i 2023. godine za oko 700 miliona dinara, pre svega zbog većih rashoda za zarade i za amortizaciju, pošto su rashodi za nabavku goriva čak i smanjeni za oko pola milijarde dinara.

Bilans stanja GSP-a pokazuje da je ovo preduzeće u prethodnoj godini smanjilo i dugoročna i kratkoročna rezervisanja i obaveze.

Dugoročna su, tako, u 2023. godini bila 4,5 milijardi dinara (godinu pre 6,8 milijardi). Zanimljivo je što se iz finansijskog izveštaja da primetiti da među dugoročnim rezervisanjima ozbiljnu stavku predstavljaju dugovanja po osnovu dodele jubilarnih nagrada zaposlenima i to u iznosu koji je 1,18 milijardi dinara, dok rezervisanja za otpremnine zaposlenima iznose gotovo 750 miliona dinara. Nešto više nego što se duguje zaposlenima za ove stavke, duguje se i za kredite, zajmove i lizing.

U prošloj godini GSP je smanjio i svoje kratkoročne obaveze i rezervisanja i to sa 13,8 na 13,3 milijarde dinara.

S tim u vezi, uočava se i da su u 2023. godini uzimane kratkoročne pozajmice od drugih gradskih preduzeća poput Beogradskih elektrana, Vodovoda i Parking servisa od skoro milijardu dinara od kojih su neke već trebalo da budu vraćene u januaru ove godine. Tu su i dugovi prema Vodovodu i Elektranama kao dobavljačima od nešto više od milijardu dinara, a sa Infostanom i Elektranama GSP ima i sporove od gotovo 400 miliona dinara za koje procenjuje da će izgubiti.

Obaveze prema NIS-u su 1,62 milijarde dinara, a ukupno se dobavljačima u zemlji duguje 3,48 milijardi dinara.