Kako možete primiti novac iz inostranstva: Ovo su servisi i aplikacije za slanje porodicama u Srbiji

U Srbiju mesečno pristižu stotine miliona evra putem međunarodnih doznaka, a građani imaju na raspolaganju nekoliko načina za prijem novca iz inostranstva.
Prema podacima NBS, ovu uslugu mogu pružati banke, platne institucije i Pošta Srbije. Najčešće korišćeni servisi uključuju Western Union, MoneyGram i RIA Money Transfer, a u porastu su i elektronske platforme poput PayPal-a, Revolut-a i aplikacije Tizi, koje nude brže, a često i povoljnije opcije za međunarodne transakcije.
PostKeš
Jedna od opcija za međunarodni prenos novca, a koju nudi Pošta Srbije jeste PostKeš. Reč je o usluzi koja omogućava slanje i prijem novca putem međunarodnih uplatnica. Ova usluga dostupna je za slanje i prijem novca iz nekoliko zemalja. Te zemlje su: Hrvatska, BiH (uključujući Republiku Srpsku i Federaciju BiH), Crna Gora, Rusija, Belorusija, Ukrajina i Katar.
Transakcije se obavljaju isključivo u dinarima, po kursnoj listi Pošte Srbije. Korisnik može poslati i više uputnica, bez potrebe za deviznim računom.
Kao glavne prednosti servisa istaknuti su jednostavnost korišćenja, dostupnost, povoljne cene i brza isplata.
Western Union
Jedna od najpoznatijih usluga brzog transfera novca jeste Western Union. Kompanija koja posluje u više od 200 zemalja sveta ima jednu od najrasprostranjenijih mreža za brze novčane doznake. Novac koji je poslat iz inostranstva putem Western Union-a možete da preuzmete u najbližoj pošti ili nekoj od menjačnica, u skladu sa regulativom NBS. Za prijem novca nije potreban otvoren račun u banci.
U Pošti novac se isplaćuje isključivo u dinarima, dok u menjačnicama i drugim maloprodajnim objektima možete da izaberete valutu (evri ili dinari). Naknadu za transfer uvek plaća samo pošiljalac.
Iako je ovaj način transfera brz, jednostavan i široko rasprostranjen, korisnici se često žale na nepovoljan kurs, ograničenja koja imaju određena tržišta (samo primanje, ali ne i slanje novca), ali i limita po transakciji ili danu (u zavisnosti od zemlje ili lokalnog provajdera).
MoneyGram
MoneyGram, drugi je po veličini u svetu posle Western Union-a. Posluje u više od 200 zemalja sveta. Kao i Western Union, servis je orijentisan na brzinu, dostupnost i jednostavnost, a njene usluge pružaju banke, Pošta i druge platne institucije u skladu sa regulativnom NBS.
Ima izuzetno široku mrežu koja uključuje čak i manje razvijena područja.
Prilikom slanja novca ni pošiljalac, ni primalac, kao i u slučaju Western Union-a, ne moraju da imaju otvoren račun u banci. U mnogim zemljama, korisnici mogu novac slati i putem aplikacije, direktno na bankovni račun, mobilni novčanik ili platnu karticu primaoca.
Kao i u prethodnom slučaju, naknade za transfere mogu biti visoke, posebno kada je reč o brzim transferima gotovine ili kada je uključena konverzija valute. U Srbiji, međutim, ova usluga je još uvek manje prisutna nego kada je reč o Western Union-u. Isplata gotovine zahteva odlazak na šalter, te onaj ko prima novac mora da planira odlazak.
Primalac treba da zna broj transfera i da uz lični dokument kaže ime i prezime pošiljaoca, iznos i zemlju iz koje je novac poslat. Isplata se vrši isključivo u dinarima. Zbog visokih naknada i kursnih razlika korisnici nekad razmatraju alternative.
RIA
Po istom principu funkcioniše i RIA novčana doznaka. Usluge slanja i prijema novca obavljaju se u gotovini u dinarima na šalterima ovlašćenih platnih institucija. Odlična je alternativa Western Union-u i MoneyGram-u, naročito zbog niže provizije i jednostavnije procedure. Pored šalterskih isplata, RIA nudi i digitalne transfere putem mobilnih aplikacija i veb sajta. Međutim, ima manju mrežu i nije podjednako zastupljena svuda u Srbiji, pa korisnici moraju da provere dostupnost u svom mestu.
Niže naknade, brz transfer novca i višestruki načini prijema su glavne prednosti ovog načina prenosa novca, a mana mu je manja prepoznatljivost, zavisnost od posrednika (Pošta i banke), a ponekad i niži limiti slanja, naročito ako je gotovina u pitanju.
Isplata se obavlja nakon identifikacije primaoca na osnovu važećeg ličnog dokumenta. Tom prilikom primalac saopštava: kontrolni broj doznake, očekivani iznos za isplatu, ime i prezime pošiljaoca, kao i zemlju odakle je novac poslat.
Posrednici za Srbiju najčešće su Pošta, PaySpot, Aman, Univerexport, kao i neke banke i menjačnice koje imaju licencu.

PayPal servis Xoom
Digitalna platforma Xoom u vlasništvu PayPal-a omogućava slanje novca putem mobilne aplikacije ili veb sajta, bez potrebe za odlaskom na šalter. Korisnici iz inostranstva mogu poslati novac u Srbiju, ali slanje novca iz Srbije nije omogućeno.
Primalac u Srbiji novac može dobiti direktnom uplatom na bankovni račun ili isplatom gotovine putem lokalnih partnera. Ta opcija nije toliko zastupljena u Srbiji, kao kod Western Union i RIA.
Prednosti ovog načina jeste ta što se slanje novca vrši uz pomoć aplikacije ili veb sajta, direktnom uplatom na račun. Za korisnike PayPal-a nije potrebna dodatna registracija, a moguće je i praćenje transfera u realnom vremenu.
Glavne mane tiču se nemogućnosti slanja novca iz Srbije, nedostatka lokalne korisničke podrške, ograničenih gotovinskih opcija.
TIZI
Domaći internet portal za slanje novca banke Poštanska štedionica, Tizi je platforma preko koje se vrši transfer novca iz inostranstva za Srbiju. Slanje se obavlja putem aplikacije, a primaocu su sredstva dostupna za samo nekoliko minuta.
Sredstva se mogu podići na dva načina. Direktnom uplatom na račun primaoca ili isplatom u gotovom novcu na najbližem šalteru banke. Preneta sredstva isplaćuju se isključivo u dinarima.
Usluga je osmišljena tako da dijaspori, naročito onima koji žive i rade u EU, omogući da bezbedno šalju novac članovima porodice i prijateljima u Srbiji.
Da biste primili novac potrebno je da pošiljalac preuzme aplikaciju Tizi koja je dostupna na App Store i Google Play prodavnicama i kreira nalog. Potom se unose podaci o primaocu, a kada je novac poslat, primalac dobija obaveštenje u vidu SMS poruke ili notifikacije.
Revolut
Revolut, aplikacija koja nudi širok spektar finansijskih usluga, još jedan je način da primite novac iz inostranstva. Ali, uz određena ograničenja. Iako pruža veliki broj pogodnosti – brzo i jednostavno otvaranje bankovnog računa putem aplikacije, slanje novca u realnom vremenu, razmenjivanje i trošenje novca u različitim valutama, alate za praćenje potrošnje i slično, Revolut trenutno ne podržava direktan prijem novca iz inostranstva u dinarima.
Kako sistem funkcioniše u praksi?
Korisnik u Srbiji otvara Revolut nalog prilikom čega dobija račun sa stranim IBAN-om (najčešće litvanskim jer Revolut posluje u toj zemlj). Pošiljalac šalje novac putem SEPA transfera u evrima na račun korisnika u Srbiji ili putem SWIFT-a iz zemalja van Evrope uz određene naknade. Novac potom stiže na Revolut račun, a korisnik u Srbiji ga može koristiti direktno iz aplikacije. Osim toga, mogu se kupovati, prodavati i držati kriptovalute na aplikaciji.
Korisnici u Srbiji, međutim, kao glavnu manu navode to što Revolut trenutno nema lokalnu bankarsku licencu. To znači da se sve transakcije i operacije obavljaju preko njihovih licenci u drugim zemljama. Korisnici mogu držati sredstva u različitim valutama, ali podrška za srpski dinar može biti ograničena u pogledu direktnih uplata i isplata.