Ko ulazi na medijsko-reklamno tržište Srbije i regiona?

Novac Forbes Srbija 13. jan 2024. 17:31
featured image

13. jan 2024. 17:31

I&F holding i zvanično je potvrdio da je prodao advertajzing biznis u Srbiji i zemljama regiona. Osim bugarske antimonopolske komisije, nijedno drugo regulatorno telo u zemljama gde su poslovale agencije Srđana Šapera, još nije zvanično potvrdilo da je odobrilo ovo preuzimanje. Međutim, i kada budu to uradili, nije sigurno da će javnost znati ko to tačno ulazi na ova tržišta i potencijalno donosi još veću konkurenciju i uticaj.

Formalno, kupac advertajzing kompanija je firma Across Media Holding. Ona je 75% u vlasništvu kompanije Across Finance i 25% u vlasništvu JTPEG Serbia investments.

To ne govori dovoljno jer je AMH osnovan tek prošle godine. Takođe, Across finance je investiciona kompanija koja, barem prema dostupnim informacijama sa njihovog sajta, nije dosad bila aktivna ulaganjima u ovu delatnost. Ni manjinski suvlasnik JTPEG Serbia formalno nije iz tog sveta jer je registrovan za upravljanje nekretninama.

Da Across kreće od nule u medijsko-reklamnom svetu, sa ovako značajnom kupovinom, teško je očekivati, ali nije nemoguće.

Zato se oči javnosti sve više okreću ka manjinskom partneru u ovoj akviziciji – J&T grupi koju kontrolišu otac i sin Jožef i Patrik Tkač, treći najbogatiji Slovaci i njihov partner Ivan Jakabovič. J&T grupa je vlasnik firme JTPEG Serbia investments. Ova grupacija jeste prisutna u svetu medija, ali ni to prisustvo nije u potpunosti lako utvrditi zbog raznovrsnih načina na koje ulažu.

Postoji li veza sa JOJ Media House

Mediji su dosad najčešće pravili vezu između J&T i firme JOJ Media House.

Zvanični vlasnik firme JOJ Media House, prema finansijskom izveštaju te firme (a poslednji je dostupan za prvu polovinu 2023.), jeste TV JOJ LP sa 99,9% i Ričard Flimel sa 0,1%.

Flimel je u nekoliko navrata demantovao da JOJ Media House ima veze sa J&T grupom.

Međutim, na internetu je moguće naći i drugačija mišljenja. Najpre, na sajtu kompanije J&T Finance gruop i dalje veoma vidljivo stoji JOJ Media House kao jedna od kompanija u koju su investirali.

Izvor: Sajt J&T Finance Group

Takođe, tu su informacije da je JOJ televiziju, koja predstavlja osnovni deo biznisa ove kompanije, 2007. kupila firma J&T Media enterprises. Prema podacima iz registra Slovačke, ta kompanija postojala je od januara 2007. do 1. januara 2009. Kao njen vlasnik navodi se Peter Korbačka, kojeg u tekstovima mediji potpisuju i kao partnera J&T grupe. Direktor JOJ televizije od 2007. do 2010. bio je – Ričard Flimel.

Za Flimela postoje navodi da je radio u J&T grupi nekoliko godina, a takođe, Denik N navodi izjavu portparolke J&T grupe da je njihova članica, J&T banka, finansirala JOJ Media House. U istom tekstu citiran je i sam Flimel koji kaže da su delovi J&T grupe uključeni u finansiranje nekih od aktivnosti JOJ Media house.

Iako je jednostavno naći informacije kako je J&T media enterprises kupio JOJ televiziju, značajno je manje informacija u kom trenutku je Flimel postao vlasnik JOJ-a, ali mediji pominju da se to dogodilo.

Inače, u finansijskom izveštaju JOJ Media House navodi se da je TV JOJ LP u vlasništvu firme Hernado Limited sa Kipra. Prema podacima kiparskog registra, Hernado Limited je registrovan 2010. otkada postoji i JOJ Media House.

Hernado Limited je osnovan na adresi Klimentos 41-43, Klimentos Tower, na drugom spratu, u stanu 23. Firma J&T private equity group limited, jedan od dva stuba J&T grupe, nalazi se sprat niže, u stanu 18. Možda to ne bi bilo ništa čudno jer je reč o velikoj zgradi, ali pregled kiparskog registra pokazuje da je u istoj zgradi i firma J&T energy financing limited. Ni to ne bi bilo ništa čudno da nije registrovana na drugom spratu, u stanu 23 – istom onom u kojem je Hernado Limited.

Na internetu je moguće naći još pominjanja veze između J&T grupe i JOJ Media House-a. Na sajtu media-ownership.eu, u izveštaju za Slovačku koji potpisuju Ivan Godarski i Marek Mračka navodi se sledeća rečenica: „JOJ Media House je povezan sa J&T poslovnom grupom koju kontroliše slovački finansijer Patrik Tkač“.

I u izveštaju „Matrica medijskog uticaja u Slovačkoj“, u izdanju Centra za medije, podatke i društvo iz Budimpešte, autor Marius Dragomir navodi da je Flimel radio u J&T grupi i da je ta grupa investirala u JOJ Media House.

Mertek Media Monitor u svojoj analizi „Četiri nijanse cenzure“, o državnom mešanju u medijska tržišta centralne istočne Evrope, navodi: „JOJ Media house je deo aktivnosti J&T poslovne grupe, finansijske grupacije bazirane u Češkoj, koju kontrolišu slovački finansijeri“.

U nastavku se dodaje i sledeće: „Ostatak tržišta, barem među najprofitabilnijim medijima, podeljen je između češko-slovačkih biznismena. Najznačajniji je slučaj TV JOJ, dela JOJ Media House, u stvarnosti kontrolisanog od delova J&T preko kompanija registrovanih na Kipru“.

Izvor: Izveštaj Mertek Media Monitor

Iako Wikipedia nije uvek pouzdan izvor informacija, na engleskoj stranici o J&T, u delu o vlasničkom portfoliju ove grupe, pod Entertainment je navedena JOJ Media House.

Medijska avantura u Hrvatskoj

Flimelova firma led u regionu je probila investicijama u Hrvatsku. Oni su uložili u Zadarski list, riječki Novi list i Glas Istre još 2016. Prošle godine ipak su odlučili da taj biznis prodaju lokalnim biznimenu i advokatu Olegu Uskokoviću i Bojanu Divjaku i nedavno je antimonopolsko telo Hrvatske to i odobrilo.

Mediji u Hrvatskoj upustili su se u spekulacije da je ova kupovina bila usluga J&T grupe tadašnjoj vladi (koja nije imala vlast u delovima zemlje gde se distribuiraju ovi listovi) za investicije koje će realizovati i da su sada iskoristili priliku da iz tog posla izađu. O tome je prošle godine pisao i bivši predsednik Hrvatskog novinarskog društva Saša Leković ukazujući na netransparentnost tog posla.

Prema navodim hrvatskih medija iz 2016. čak je razgovorima sa hrvatskim političkim vrhom lično prisustvovao Patrik Tkač ispred J&T grupe, kao i predstavnik Varaždinske banke koju je 2014. upravo kupila J&T grupa. U intervjuu koji je Flimel dao svojim medijima, rekao je da je logično što se šire u Hrvatsku jer u Slovačkoj i Češkoj više nema mnogo prostora.

Šta kontroliše JOJ Media House

Prema poslednjem izveštaju JOJ Media House, ta kompanija posluje na tržištima Češke, Slovačke, Austrije i Hrvatske. Reč je o desetinama firmi.

U Slovačkoj ima udele u 18 kompanija, mahom većinske ili stopostotne. To su najvećim delom televizijske stanice – JOJ, Plus, Vau, JOJ sport, RiK, Tuki TV, CS film, CS horor, CS histori i dr.

U sektoru spoljnog oglašavanja tu su kompanije poput RECAR Slovensko i RECAR Bratislava za prodaju reklamnog prostora u prevoznim sredstvima, BHB za prodaju reklama specifične prirode i KEKS za prodaju oglasnog prostora na digitalnim kanalima.

Treći deo biznisa je internet i firma eFabrica koja se bavi razvojem internet aplikacija, veb dizajnom i drugim poslovima u toj oblasti.

I na kraju tu su kompanije za izdavanje novina, radio i za menadžment umetnika.

U Češkoj je JOJ Media House prisutan preko 28 kompanija.

Ovde u prvi plan ističe kompanije za prodaju reklamnog prostora. Tu je nekoliko kompanija za koje se samo navodi da se bave zakupom reklamnog prostora, a posluju pod matičnom firmom BigBoard Praha. Potom, tu je kompanija Češke drahi za koju se navodi da je lider na češkom tržištu u oblasti bilborda, kompanija MetroZoom za prodaju reklamnog prostora na metro stanicama, kompanija BigZoom za internet marketing, Flovee kao najveći lajfstajl sajt, kao i vebsajt i aplikacija za kuvanje pod kontrolom firme Kitchen Lab, firma za programatik oglašavanje, televizija Praha i dr.

U Austriji biznis je ograničen na jednu firmu koja se bavi spoljnim oglašavanjem dok je u Hrvatskoj poslovanje bilo ograničeno na medije, koje su sada prodali.

Ono što se može pročitati u izveštaju jeste da veruju u rast medijsko-reklamnog biznisa na ovim tržištima.

Češka grana biznisa

JOJ Media House ne mora da bude jedini kanal putem kojeg bi J&T mogao da bude aktivan na tržištu regiona jugoistočne Evrope.

Glavni čovek J&T grupacije, Patrik Tkač, manjinski je suvlasnik u kompaniji Czech Media Invest. Interesantno je da je tu partner sa Danielom Kretinskim, drugim najbogatijim Čehom. Kretinski je karijeru razvijao upravo u J&T grupi, ali se izdvojio i pre svega ulaganjima u energetiku izgradio je bogatstvo koje Forbes procenjuje na 8,5 milijardi evra.

U velikom broju poslova učestvuje zajedno sa Tkačem i u jednom od saopštenja je čak i istakao veliku želju da radi s njim.

Pored ulaganja u energetiku, maloprodaju, čak i fudbal, zajedno su ulagali i u medije preko kompanije Czech Media Invest.

Na zvaničnom sajtu te kompanije navodi se da su najjača medijska kompanija u Češkoj sa četiri dnevna lista i više od 50 izdanja, sa publikom od 3,7 miliona ljudi.

U onlajn medijima imaju 25 sajtova i 22 aplikacije, dve striming platforme, najveću distributersku kompaniju za štampane medije, pet radio stanica u Češkoj sa 1,6 miliona slušalaca i tri u Rumuniji. Takođe, investirali su u francusku kompaniju CMI odnosno izdanja kao što su El i El Mond diplomatik. Mediji su izveštavali da su uložili i u nemačku mrežu Pro ziben.

Inače, Kretinski je, prema pisanju čeških medija, bio u vezi sa Anom Kelnerovom, ćerkom tragično stradalog češkog biznismena Petra Kelnera, vlasnika PPF grupe.