Koliko je Kristofer Nolan zaradio na Openhajmeru

Novac Forbes 11. mar 2024. 07:00
featured image

Film je prihodovao skoro milijardu dolara na blagajnama i postigao veliki uspeh za svog reditelja, koji je stavio holivudsku opkladu - na sebe.

11. mar 2024. 07:00

Openhajmer je ovogodišnju ceremoniju dodele Oskara transformisao iz takmičenja u krunisanje. To je redak primer uspeha i kod kritike i kod publike koji će podići karijere mnogih koji su uključeni, a reditelju Kristoferu Nolanu cementiraće status najisplativijeg autora u Holivudu.

Jedan menadžer talenata koji zastupa autore najviše klase to kaže na drugačiji način: „On je trenutno najveća filmska zvezda na svetu“.

Nolan (53) je svakako plaćen kao najveća zvezda. Forbes procenjuje da zarađuje 15% od bruto prihoda Openhajmera na blagajnama, što znači da dobija deo svakog centa koji film prihoduje čak i pre nego što studio pokrije svoje troškove. Samo od prihoda na blagajni, prodaje primeraka filma na diskovima i licenciranja prvog perioda strimovanja, Nolan će zaraditi oko 72 miliona dolara pre oporezivanja, a nakon što plati provizije svom agentu i advokatu. Ukupna zarada će nastaviti da raste kako se film ponovo prodaje striming platformama i licencira u narednim godinama.

To je novi vrhunac karijere za Nolana – često nominovanog za Oskara za režiju i scenario – koji je uspeo da napravi hit od filma koji traje tri sata, delimično snimljenog u crno-beloj tehnici, o životu teoretskog fizičara.

Čak i sa svojim težim filmskim konceptima, Nolan je uspevao da stvori spektakl koji i dalje privlači publiku u bioskope, bilo da je to ulica u Parizu koja se savija u filmu „Inception„, prolazak kroz crnu rupu u filmu „Interstellar„, ili detonacija atomske bombe u Openhajmeru. Svaki studijski film koji je producirao, od prvog partnerstva sa Vorner Brosom za film „Insomnia“ iz 2002. godine, prihodovao je barem 100 miliona dolara na blagajni, i šest od poslednjih sedam filmova – posebno poslednja dva filma o „Mračnom vitezu“ – ostvarila su prihod od više od 500 miliona dolara (sedmi, „TeneT“, objavljen je usred pandemije i ipak je imao impresivnih 350 miliona dolara).

Protivnik striminga

Ta biografija učinila je Nolana temeljem Vorner Brosa. Ali, u decembru 2020. godine, nakon što je studio objavio da će sve bioskopske premijere staviti na svoju striming uslugu istog dana, Nolan je svoje razočaranje izneo javno.

„Neki od najvećih filmskih reditelja i najvažnijih filmskih zvezda naše industrije otišli su na spavanje noć pre misleći da rade za najveći filmski studio i probudili se sa saznanjem da rade za najgoru striming uslugu“, rekao je Holivud Reporteru, dodajući: „Nisu ni svesni šta gube“.

Najznačajniji gubitnik, ispostavilo se, bio je Nolan. Kada je došlo vreme da proda svoj sledeći projekat u septembru 2021. godine, izvršni direktori kompanija Paramaunt, Soni, Univerzal i Epl su pozvani u njegovu kancelariju u Holivudu da pročitaju scenario Openhajmera – Nolan je poznat po tome što drži svoje scenarije oflajn – i daju svoju ponudu.

Sa više studija koji ciljaju na prestižni projekat, Nolan je imao osnovu da zahteva nekoliko stvari za potencijalne partnere, uključujući budžet od 100 miliona dolara za produkciju (relativno skroman po njegovim standardima), još 100 miliona dolara za marketing, potpunu kreativnu kontrolu, produženi bioskopski život, period blokade tokom kojeg studio ne bi objavljivao ništa nedeljama pre i posle njegovog filma, i 20 odsto od bruto prihoda.

Prihod od ulaznica privilegija retkih

Zarada od bruto prihoda ostaje ultimativni pokazatelj moći u Holivudu. Među glumcima, ovaj uslov u ugovorima je skoro potpuno eliminisan, osim kod malog broja starijih zvezda poput Toma Kruza (koji je uzeo procenjenih 12,5% od bruto prihoda za svoj poslednji film „Mission: Impossible“). Čak i među višestrukim filmskim stvaraocima, rezervisan je samo za najviši ešalon pouzdanih autora kada je reč o pravljenju novca – kao što su Stiven Spilberg, Džejms Kameron i Piter Džekson.

Konačno, šefica studija Univerzal, Dona Lengli, pristala je na uslove Nolana i dobila Openhajmera. Izvori kažu za Forbes da je Nolanov dogovor sa Univerzalom uključivao 15% bruto prihoda, umesto 20 koliko je tražio, iako bi razlika mogla biti i u učešću Eme Tomas, Nolanove supruge i producentskog partnera tokom 20 godina.

U slučaju dogovora o udelu u bruto prihodu, svi početni honorari su avans za učešće u poslu, ali kako bi se ostalo u predloženom budžetu, Nolan bi morao da smanji svoje garantovane honorare za režiju, pisanje i produkciju u odnosu na one koje bi inače mogao da traži. Posao koji je sklopio sa Univerzalom bio je opklada na sebe.

Film je ušao u produkciju početkom 2022. godine, a datum izlaska je bio zakazan za jul 2023. Kasnije, je Vorner Bros objavio da će pustiti svoj letnji blokbaster Barbi istog dana, što su neki u Holivudu videli kao direktan odgovor na Nolanov odlazak. Tokom razgovora za seriju „Glumci o glumcima“ Varajetija, zvezda filma „Barbi“, Margot Robi, otkrila je da je producent Čak Roven zvao da je zamoli da „Barbi“ bude premeštena na drugi datum. „Rekla sam: Mi nećemo menjati datum. Ako imate problem s nama, onda vi promenite datum“, odgovorila je Robi.

Tako je rođen „Barbenhajmer“ – pseudo-rivalitet koji su marketinški timovi svake strane pretvorili u globalni fenomen. „Barbi“ i „Openhajmer“ postali su prvi i treći film sa najvećim prihodom na svetu u 2023. godini. Openhajmer je prihodovao više od 957 miliona dolara na blagajni, a nakon što su bioskopi uzeli svojih oko 50% (taj broj bi mogao biti i samo 20% tokom prvog vikenda, ali se povećava tokom vremena), Nolan je bio spreman za ogromnu isplatu.

REUTERS/Mario Anzuoni

Kultni uticaj u Holivudu

Reditelj je sada postigao gotovo kultni uticaj nad filmskom zajednicom, koja ga vidi kao branitelja svetosti filmskog iskustva. Pre izlaska Openhajmera, Nolan je zagovarao da gledaoci film vide u IMAX-u, po mogućstvu u 70mm IMAX-u, gigantskom formatu u kojem je film snimljen (takođe, slučajno, tu je i najskuplja ulaznica).

Postao je četvrti IMAX film sa najvećim prihodom svih vremena, sa 183,2 miliona dolara ili skoro 20% od ukupnih prihoda. Slično tome, pre nego što je film postavljen da može da se gleda na zahtev i kao fizičko izdanje u novembru, Nolan je rekao da je važno posedovati film na Blu-reju „da neki zli striming servis ne bi mogao da ga ukrade od vas“. Univerzal je saopštio da su rasprodali 4K Blu-rejeve za manje od nedelju dana, pokušavajući da nadoknade tražnju.

S obzirom na ogroman uspeh Openhajmera komercijalno i kod kritike, bitka za Nolanov sledeći projekat obećava da će biti još intenzivnija. Prošle godine, Varajeti je izvestio da je Vorner Bros poslao ček sa sedam cifara, bez ikakvih uslova, kao avans protiv njegove eventualne zarade za film TeneT iz 2020. godine. Studio je takođe ponovo postavio TeneT u bioskope (IMAX, naravno), delimično da bi iskoristio talas podrške reditelju, a delimično, nesumnjivo, u pokušaju popravljanja odnosa. „Nadamo se da ćemo dobiti Nolana nazad“, rekao je Vorner Brosov direktor Majkl De Luka za Varajeti.

Kada su ga pitali kako bi mogao da izgleda sledeći dogovor Nolana, jedan vrhunski advokat u svetu zabave jednostavno je rekao: „Kakav god on želi da bude“.

Met Kreg, novinar Forbes