Kako je Veštica iz Blera postala globalni hit, a glumci ostali bez novca i sada rade „obične“ poslove

Dok ovaj revolucionarni indi horor film proslavlja 25. godišnjicu, originalna glumačka ekipa tvrdi da im se duguju milioni profita. Upozoravajuća priča o Holivudu kao džungli za neiskusne.
Kada je saznao da će ove godine biti napravljena nova verzija ‘Projekta Veštica iz Blera’, Džošua Leonard – jedan od originalnih glumaca u ovom revolucionarnom indi horor filmu iz 1999. godine – bio je u krevetu, po prvi put boreći se sa kovidom.
Čuo je za novi projekat – koji horor režiser i producent Džejson Blum obnavlja za Lionsgate – u isto vreme kao i svi ostali: kada je vest objavljena u medijima, što je bio slučaj za svaki nastavak Veštice iz Blera. Leonard je takođe, blago rečeno, bio iznerviran. “Pa sam odlučio da se posvađam sa filmskim studijom”, kaže.
Leonard (49) je svoje frustracije iskazao na način na koji to danas radi većina ljudi – na društvenim mrežama, dugim postom na Instagramu koji je završio rečima: „To je 25 godina nepoštovanja od ljudi koji su (namerno) prisvojili lavovski deo profita od NAŠEG rada, i to se oseća kao nešto vrlo neprijatno i nepristojno”. (Preko portparola, Lionsgate je odbio da komentariše ovu priču i još se nije javno izjasnio o zahtevima ili žalbama glumačke ekipe.)
S obzirom na monumentalni uspeh franšize, alternativni naslov za ‘Projekat Veštica iz Blera’ mogao bi biti ‘Mali horor film koji je mogao’. Baziran na izmišljenoj priči o studentima koji su nestali snimajući dokumentarac o veštici koja se krije u šumama Burkitsvila, u Merilendu, film je snimljen sa budžetom od 35.000 dolara (sa troškovima marketinga i postprodukcije, taj broj je porastao na više od 250.000 dolara) i na kraju je prihodovao neverovatnih 248 miliona dolara na svetskim blagajnama.
Analiza OpusData (njegova matična kompanija stoji iza sajta sa podacima o prihodima na blagajnama The Numbers) pokazuje da je ukupan bruto prihod, uključujući pomoćne izvore (prodaja i iznajmljivanje video snimaka, prikazivanje na kablovskoj televiziji i drugo), iznosio 372 miliona dolara, što je cifra koja, čini se, nikada nije bila prijavljena.
Troje glavnih glumaca u filmu – Leonard, zajedno sa Heder Donahju i Majklom C. Vilijamsom – postali su zvezde preko noći. Za dve nedelje snimanja Veštice iz Blera sa ručnim video kamerama, bili su plaćeni samo 1.000 dolara. Koliko su dodatno zaradili glumci od filma, i koliko su mogli da zarade, nikada nije prijavljeno. Forbes konzervativno procenjuje da su od premijere filma, glumci dobili po 375.000 dolara, pri čemu je većina došla iz nagodbi, a ne iz profita na blagajnama.
Da su glumci bili plaćeni prema originalnom ugovoru, Forbes procenjuje da bi svaki od njih dobio otprilike 1,3 miliona dolara (bliže 2,5 miliona dolara kada se prilagodi inflaciji). Zašto glumci Veštice iz Blera nikada nisu dobili te milione je klasičan slučaj holivudskog računovodstva, prakse koju studiji istorijski koriste da sakriju finansijske podatke, i tako izbegnu deljenje profita sa glumačkom ekipom i ekipom filma.

Vratili se svojim redovnim poslovima
Tokom proteklih četvrt veka, trio je gledao kako Veštica iz Blera postaje velika franšiza, sa dva nastavka, filmovima napravljenim za televiziju, knjigama, video igrama, pa čak i „sobom za bekstvo“ u Las Vegasu. Glumci, međutim, više ne rade u tom poslu. Leonard je 2021. godine napustio glumu i sada gradi kuće u dolini Hadson u Njujorku, a Vilijams je savetnik u srednjoj školi u Vestčester okrugu. Donahju, koja je zakonski promenila ime u Rei Hans kako bi se distancirala od asocijacije sa filmom, živi u Mejnu. Napravili su film o gubljenju u šumi – a još uvek pokušavaju da nađu izlaz.
Dok film ovih dana proslavlja svoju 25. godišnjicu, troje zvezda su se prošlog meseca okupili u intervjuu za Variety kako bi pozvali Lionsgate, studio koji poseduje prava na Vešticu iz Blera (i koji obnavlja franšizu sa Blumhouse Productions) sa spiskom zahteva za milione dolara u zaostalim isplatama koje smatraju da im duguju. Među pitanjima za koja se bore su i rezidualne naknade (standardne u SAG-AFTRA ugovorima), radnička prava, i obaveštenje pre nego što se najavi novi film o Veštici iz Blera, kako bi se pripremili za ponovno viđanje svojih imena i lica po internetu.
Ali pretežno, kažu, žele da konačno budu priznati od strane Lionsgate-a za njihov doprinos uspehu filma, uključujući korišćenje njihovih pravih imena kao likova u filmu. Kao što Leonard kaže: “Možemo li da poslujemo i budemo jebeni ljudi u isto vreme?”
Vilijams (najpoznatiji kao tip koji stoji u uglu podruma na vrhuncu filma) i Leonard ističu da su fanovi i ljudi koje su upoznali tokom snimanja filma dragoceni deo njihovog iskustva – ono što Leonard opisuje kao “čast” i “radost.” Znaju da su privilegovani što su povezani sa takvim revolucionarnim filmom. “Ali što se tiče holivudske strane toga, bilo je vrlo lako odbaciti i ‘nastaviti dalje sa ovim ljudima’,” kaže Vilijams.
U srcu njihovog višedecenijskog sukoba sa Lionsgate-om je originalni ugovor koji je svaki od njih potpisao. Kao i njihovi filmski likovi, ugovor je nestao, ili, u najboljem slučaju, nije dostupan. Kada su tadašnji dvadesetogodišnji glumci angažovani za snimanje Veštice iz Blera, nesindikalizovanog projekta, potpisali su ugovor na jednoj i po stranici, ne razmišljajući previše o tome. “Nije bilo ničega rizičnog”, kaže Leonard. “Bili smo tako zahvalni što smo zarađivali 500 dolara nedeljno. Jer to je značilo da ne moramo da radimo svoje svakodnevne poslove”. Ključni deo ugovora je bila jedna rečenica koja je garantovala glumcima 1% neto profita ako film zaradi više od miliona dolara.
Neto profit je ozloglašeni deo neprozirnog holivudskog računovodstva, i skoro je star koliko i filmska industrija. Donja granica: Ne postoji garancija da će iko kome je ugovorom dugovan neto profit ikada videti ni centa.
Hitovi koji, navodno, ništa nisu zaradili
Najpoznatiji primer holivudskog računovodstva je slučaj iz 1990. godine Buchwald protiv Paramount-a, u kojem je Art Buchwald, poznati kolumnista Vašington Posta, tvrdio da je studio ukrao njegovu ideju za film iz 1988. godine ‘Dolazak u Ameriku’. Kalifornijski vrhovni sud je presudio u korist Buchwalda i dodelio mu odštetu, a u procesu su otkrivena interna dokumenta Paramount-a koja su pokazala koliko su Marfi, između ostalih zvučnih imena, bili plaćeni.
Tada je Paramount tvrdio da ‘Dolazak u Ameriku’ nije ostvario neto profit uprkos prihodima od 288 miliona dolara na blagajnama. U odvojenom pravnom postupku, Paramount i Buchwald su postigli nagodbu. Studio nije priznao nikakvu krivicu. Neto profit, prema knjizi Fatal Subtraction: The Inside Story of Buchwald v. Paramount, „nije stvarno bio profit. To je bilo ono što ostane nakon što studio povrati sve svoje troškove, velikodušno plati poznate talente i uzme veliki deo za sebe”.
Drugi veoma uspešni filmovi na blagajnama, uključujući ‘Ljudi u crnom’ (600 miliona dolara na budžetu od 90 miliona dolara), ‘Forest Gamp’ (678 miliona dolara na budžetu od 55 miliona dolara) i ‘Nestali za 60 sekundi’ (237 miliona dolara na budžetu od 100 miliona dolara) navodno nikada nisu ostvarili profit, prema tvrdnjama njihovih studija. A studiji su obično odbijali da predaju finansijske izveštaje o filmovima osim ako ih sud nije prisilio na to. Zašto? Zato što su “zli monolitni giganti”, kaže advokat za intelektualnu svojinu u industriji zabave Nevil Džonson sa smehom. “Osim ako nešto nije obavezno, opšte pravilo u industriji zabave je da se to neće ostvariti”.
Nakon premijere na Sundance filmskom festivalu 1999. godine uz velike pohvale, ‘Projekat Veštica iz Blera’ je kupio Artisan Entertainment za 1,1 milion dolara. (Lionsgate je na kraju preuzeo Artisan 2003. godine.) Nakon toga, glumci kažu, njihov ugovor je apsorbovan u Artisan. Bili su isključeni iz pregovora od strane Artisana, tvrde, nikada nisu ništa potpisali, i nikada nisu videli nikakve dokumente ili papire koji pokazuju šta se desilo sa njihovim originalnim ugovorom. To znači da nisu imali pojma kakva su njihova prava.

Dve isplate
Studiji, prema jednom visokorangiranom holivudskom izvršnom direktoru, preuzimaju značajan rizik kada kupuju nezavisni film. “Nije bilo zvezda. Snimano je ručnim video kamerama, urađeno u stilu cinéma vérité, što nikada ranije nije urađeno u hororu”, rekao je, dodajući da su tvorci filma dobili dobru minimalnu garanciju, što je gotovinski avans od studija, kasnije povraćen kroz prihode sa blagajni. Izvršni direktor takođe vidi odakle dolaze glumci Veštice iz Blera. “Siguran sam da se osećaju prevarenim”.
Svaki dodatni novac koji su troje glumaca dobili u vezi sa Vešticom iz Blera došao je iz dve nagodbe, prema glumcima. Prva, oko 300.000 dolara 2001. godine, bila je rezultat Artisana koji je otkupio vlasnička prava od Haxan Films, produkcijske kompanije koja je napravila Vešticu iz Blera. To je bio rezultat neslaganja Haxan-a sa Artisan-om u to vreme, prema osobi bliskoj produkcijskoj kompaniji, dodajući da su tvorci filma zastupali zvezde dok su pregovarali za sebe.
Druga uplata je došla iz federalnog sudskog slučaja iz 2000. godine, Donahju protiv Artisan Entertainment, koji je izazvao studio zbog korišćenja njihovih imena i likova za promociju nastavka, ‘Knjiga senki: Veštica iz Blera 2’. Glumci su dobili još po 300.000 dolara, ali većina tog novca je otišla njihovom advokatu, koji je preuzeo slučaj. “Vredelo je svaki cent”, kaže Leonard, jer je to značilo da su glumci posedovali svoja prava imena. Obe nagodbe su isplaćene tokom nekoliko godina. Nakon poreza, to nije mnogo novca za njihov rad u onome što je tada bio finansijski najuspešniji nezavisni film u istoriji.
Dok je film eksplodirao širom sveta, glumci su nastavili sa svojim svakodnevnim poslovima kako bi preživeli, verujući da će biti obeštećeni za svoj rad. Vilijams je čak dao otkaz na svom poslu za preseljenje nameštaja tokom gostovanja u emisiji Late Night with Conan O’Brien – samo da bi pomoćnik Konana Andi Rihter naišao na njega dve godine kasnije dok je radio smenu u jednom kiosku sa hot dogovima u Holivudu.
“Gleda me, naravno da me se seća. I ima taj pogled koji sam video milion puta tokom 25 godina”, seća se Vilijams. “Taj pogled koji su svi imali: ‘Šta radiš ovde?’ ‘Šta se dogodilo?’ Ja sam bio, kao, Nismo dobili novac. [Rihter] je bio kul i ljubazan i divan i vratio se na svoj posao na televiziji. A ja sam ostao i pekao hot dogove”. (Predstavnici Rihtera nisu odgovorili na pitanja Forbes o tome da li se seća tog incidenta.)
Zatim je usledila reakcija. Do danas, fanovi pretpostavljaju da su zvezde Veštice iz Blera bogate, kaže Vilijams. Donahju je bila oštro kritikovana zbog odluke njenog lika da ne prestane sa snimanjem, što glumci sada pripisuju kasnim ’90-im, kulturnom odbacivanju snažne ženske protagonistkinje. Njeno čuveno izvinjenje – plačući pred kamerom, sa suzama i slinom koja curi niz lice – bilo je parodirano, i nominovana je za najgoru glumicu na dodeli Zlatnih malina te godine. Odbila je intervju za Forbes, ali je u pisanoj izjavi upućenoj Lionsgate-u rekla: “Treba da, u najmanju ruku, platite industrijski standardne rezidualne naknade za trajnu kulturnu relevantnost i živu zaostavštinu mog rada u Veštici iz Blera…Ako nemamo vrednost, molim vas prestanite da nas koristite. Pošto to nećete učiniti, molim vas platite nas”.
Drugi najbolji ishod ponovnog interesovanja za Vešticu iz Blera bi bio da se novi film obustavi, kaže Leonard. Nakon telefonskog razgovora sa Džejsonom Blumom, osnivačem Blumhouse Productions, Leonard tvrdi da ga je režiser zamolio da prestane sa negativnim objavama na društvenim mrežama: “Ako nastavite sa ovim, ubijate IP”.
Gube nadu
Glumci, kaže Leonard, takođe žele sastanak sa šefom filmskog odeljenja Lionsgate-a, Adamom Fogelsonom. U tekstualnim porukama koje je video Forbes, Blum je rekao da je razgovarao sa Fogelsonom i “nadao se da će se sastati i naći rešenje” negde na jesen. (Blum, preko predstavnika, odbio je da komentariše.)
Glumci priznaju da su mogli više učiniti da dobiju profit i pravnu zaštitu, ali su bili nevoljni da idu u rat sa studijom tako rano u svojim karijerama. “Studiji su imali mnogo, mnogo, mnogo, mnogo sreće što smo bili sindikalno neorganizovani glumci”, kaže Vilijams, “I oni su to znali bolje nego mi, garantovano, jer to je njihov posao pre nego što je bio naš”.
Krajnja nada je da će izlaskom njihovog dugotrajnog sukoba sa studijom u javnost, druge mlade kreativce u industriji zaštititi od slične sudbine. “Ne dozvolite da vam se ovo dogodi,” kaže Vilijams. “Sedite sa ljudima koji zarađuju novac na vašem radu i pregovarajte ponovo o tome”.
Pre nego što su vesti o novom filmu izašle, glumačka ekipa je večerala sa originalnim korediteljem Eduardom Sančezom, prvi put nakon što su se svi okupili otkako je film postao fenomen pre 25 godina. Vilijams kaže da je večera bila katarzična. “Bilo je suza, i bilo je smeha, i bilo je svega što delite kada se desi veliki životni događaj. Biti u ‘Projekat Veštica iz Blera’ je jedan od pet najvećih životnih događaja.”
Sa novim filmom u pripremi, Leonard kaže da su glumci posvećeni borbi do kraja, kako za priznanje, tako i za nadoknadu. On je, međutim, pesimističan da će Lionsgate pristati na njihove uslove. “Ne mislim da će se okrenuti i dati nam bilo šta”, kaže Leonard, “osim ako ne postane lakše za njih da nas plate, nego da nas ne plate”.
Liset Vojtko-Best, novinarka Forbes