Neka se spreme Karaburma i Zvezdara: Pravi se plan raseljavanja za drugu deonicu prve linije metroa

Novac Nevena Petaković 16. dec 2024. 17:00
featured image

16. dec 2024. 17:00

Za gradnju druge faze linije 1 beogradskog metroa nadležni će morati da „pribave“ ukupno 140.194 kvadrata zemljišta na Paliluli i Zvezdari. To zemljište će morati i da bude „očišćeno“ od objekata koji se na njemu nalaze.

To su preliminarni podaci koji se mogu videtu u tenderu koji je objavio JKP „Beogradski metro i voz“.

Radi se o tenderu za izradu akcionog plana raseljavanja za liniju 1 fazu 2 projekta izgradnje beogradskog metroa.

Podsetimo, akcioni plan za prvu fazu 1 linije je već izrađen. Taj plan je Beogradski metro i voz usvojio i objavljen je početkom novembra.

Još četiri miliona dinara

Sada je na red došlo da se utvrdi plan raseljavanja na prostoru koji će obuhvatiti druga faza linije 1. Ovaj tender je bio raspisan i pre mesec dana, ali je obustavljen jer je jedina dostavljena ponuda bila neprihvatljiva.

Zbog toga je proteklog vikenda objavljen novi tender. Procena je da će izrada ovog drugog po redu akcionog plana raseljavanja koštati 4.200.000 dinara.

Druga faza prve linije obuhvata šest stanica: ŽS Karaburma – Ada Huja – Karaburma – Mirijevski bulevar – 7. beogradska gimnazija – Mirijevo.

Pored toga obiuhvata i okna 11, 12 i 13, kao i saobraćajnicu za polaganje kabla od trafostanice Beograd 20 do trafostanice Mirijevo i trafostanicu Mrijevo.

Radovi će se u velikoj meri sprovoditi podzemno. Međutim, izgradnja svih pobrojanih stanica i još nekih pratećih projektnih komponenti, kao što su trafo stanice, šahtovi i slično će se izvoditi nadzemno.

Zbog toga je neophodno je formirati gradilišta na tim lokacijama. Sve površine je potrebno pripremiti za radove.

To podrazumeva pribavljanje zemljišta. Zemljište se pribavlja putem eksproprijacije ili administrativnog prenosa. Nakon toga je potrebno i uklanjanje postojećih objekata na svim zahvaćenim površinama.

Uklanjanje nekoliko desetina objekata na Paliluli

Za drugu fazu za koji je raspisan tender, rešavanje imovinsko – pravnih odnosa se vrši na teritoriji dve beogradske opštine – Palilula i Zvezdara.

Poslove rešavanja imovinsko – pravnih odnosa, kao i uklanjanja stambenih, pomoćnih i poslovnih objekata na eksproprisanom/administrativno prenetom zemljištu, sprovodi Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda.

Beogradski metro i voz je napravio preliminarne procene zemljišta koje je neophodno pribaviti i očistiti od objekata.

Na Paliluli je potrebno pribaviti 48.504 kvadrata zemljišta. Tu se nalazi sedam stambenih objekata i 23 poslovna objekta. Broj stambeno poslovnih objekata je 3.

Na Zvezdari je potrebno 91.690 kvdarata zemljišta. U tabeli koja je data u okviru tenderske dokumentacije nema podataka o objektima na tom zemljištu.

Zemljište koje se pribavlja obuhvata uglavnom građevinsko zemljište. Stambeni objekti su raznoliki i obuhvataju privatne kuće, legalne i nelegalne, sa pomoćnim objektima.

Broj porodica koje žive u pogođenim objektima, kao i njihov status (vlasnici, zakupci), nije poznat.

Poslovni objekti su takođe raznoliki i obuhvataju benzinske pumpe, pojedinačne lokale različitih namena. Broj aktivnih poslovnih aktivnosti u pogođenim objektima, kao i njihov status (vlasnici, zakupci) – nije poznat.

U tenderu se navodi da je moguće da će tokom izrade akcionog plana biti identifikovane dodatne površine zemljišta i objekti na njima (poslovni i stambeni).

Šta treba da obuhvati akcioni plan?

Akcioni plan treba da utvrdi sve projektne aktivnosti koje će prouzrokovati fizičko raseljavanje porodica i izmeštanje ekonomskih aktivnosti.

Jedan od zadataka akcionog plana je i detaljna analiza uticaja, klasifikacija pogođenog zemljišta, porodica i ekonomskih aktivnosti, i popis svih pogođenih subjekata.

Sve podatke je potrebno razvrstati po polu (muškarci/žene).

Zadatak obuhvata i terenske posete u cilju dopune postojećih informacija o pogođenim objektima i subjektima.

Takođe, obuhvata i socioekonomsku anketa sa svim pogođenim subjektima (fizičkim i pravnim licima).

Potrebno je utvrditi ugrožene pojedince ili porodice. To bi na primer bile socijalno ugrožene porodice koje žive u bespravnim objektima ili objektima u vlasništvu javnih subjekata, kao i vlasnici nelegalnih poslovnih aktivnosti.

Potrebno je i da se utvrde praktične i sprovodljive mere za ublažavanje uticaja na sve pogođene subjekte (kompenzacija i pomoć).

Takođe, jedan od zadataka je i uspostavljanje praktičnog žalbenog mehanizma za sva pitanja koja se tiču pribavljanja zemljišta, raseljavanja i izmeštanja poslovnih aktivnosti.

Najveći uticaj na radnje kod Skadarlije i Trga Republike

Linija 1 Beogradskog metroa sе proteže od severa grada do jugoistoka, između reka Save i Dunav. Ova linija prolazi kroz istorijski centar grada. Gradiće se u dve faze.

Prva faza obuhvata 15 stanica od Depoa Makiš do Pančevačkog mosta. Ona obuhvata 15,4 kilometara podzemne metro mreže sa 15 stanica i 10 okana za razne operativne svrhe

Akcioni plan za prvu fazu 1 linije je već izrađen. Taj plan je Beogradski metro i voz usvojio i objavljen je početkom novembra.

U njemu se navodi da projekat metroa prolazi kroz urbano jezgro grada. Projekat će rezultirati fizičkim preseljenjem domaćinstva i raseljavanjem brojnih preduzeća, čime će biti ugroženi i izvori prihoda.

U tom prvom akcionom planu se navodi da će otprilike 487 parcela biti obuhvaćeno projektom, kako privatnih, tako i javnih.

Međutim, ukazuje se da tačan broj katastarskih parcela u privatnom i javnom vlasništvu nije mogao biti potvrđen. Katastarske informacije su nepotpune, dok je proces deobe parcela još u toku na nekoliko lokacija. Stoga će tačan broj zahvaćenih parcela biti potvrđen nakon što se završi proces deobe katastarskih parcela na svim lokacijama.

Takođe, identifikovana su 84 stambena objekta unutar područja i 66 poslovnih objekata – iako nisu sva registrovana preduzeća aktivna.

Najveći uticaj na komercijalne objekte se očekuje na lokacijama stanica Skadarlija i stanica Trg Republike. U planu je privremeno preseljenje zelene pijace „Bajloni“ i rušenje tržnog centra „Staklenac“.

Glavni cilj izrade akcionog plana je da identifikuje sve ljude obuhvaćene projektom i sve negativne uticaje na njihove izvore prihoda povezane sa eksproprijacijom zemljišta.

To je potrebno da bi se omogućilo isplaćivanje adekvatnih kompenzacija i pružanje pomoći svim licima obuhvaćenim projektom koji imaju pravo na nadoknadu.

Prva linija beogradskog metroa trebalo je da bude gotova 2028. godine, ali je ovaj rok pomeren na 2030. godinu, pisala je nedavno Nova ekonomija.