Obeshrabrivanje dobijanja poslova na EXPO: Zašto su gotovo sve nabavke bez konkurencije

Preduzeća osnovana za potrebe izložbe EXPO su kroz 72 nabavke ugovorila poslove vredne 39,47 milijardi dinara. Odnosno nešto više od 330 miliona evra. Ipak, prosečan broj podnetih ponuda kod ovih nabavki bio je svega 1,56. A prosečan broj pristiglih ponuda koje su mogle biti uzete u razmatranje samo 1,19.
Ove podatke objavila je nedavno Transparentnost Srbija. Ta organizacija ukazuje i da je u čak 86 odsto slučajeva posao dodeljen jedinoj firmi od koje je pribavljena validna ponuda.
„Ubedljivo najvrednija nabavka do sada odnosila se na izgradnju stambenog kompleksa celina E2. Za nju je zaključen ugovor vrednosti iznad 29 milijardi dinara, sa grupom od nekoliko ponuđača koji su podneli zajedničku ponudu. To je ujedno bila i jedina za ovu nabavku“, navodi za Forbes Srbija Miloš Đorđević, saradnik iz Transparentnosti Srbija.
Ovaj ugovor zaključen je sa konzorcijumom firmi EX ING B&P, W.D. Concord West, Savremena gradnja, iz Šapca i SMB-Gradnja PO iz Subotice.
Podaci o nabavkama koje su ugovarala preduzeća osnovana zbog izložbe EXPO 2027 mogu se pronaći na Portalu javnih nabavki. U okviru posebne sekcije.
Ipak, najznačajnije poslove koji se tiču objekata za EXPO, ali i Nacionalnog stadiona, država je tokom 2023. i 2024. direktno ugovorila sa firmom Power China pozivajući se na „uspešnu dosadašnju saradnju„.
Zašto je slaba konkurencija
Potencijalni razlozi za mali broj ponuda mogu se pronaći u posebnom pravnom režimu koji važi za EXPO nabavke i koji je uređen posebnim zakonom i uredbom koji propisuju znatno drugačija pravila za sprovođenje nabavki od onih iz Zakona o javnim nabavkama, navodi Miloš Đorđević.
On navodi da Uredba o pravilima postupka nabavki za EXPO propisuje znatno više pragove za primenu otvorenog postupka u odnosu na zakon.
To znači da za nabavke do određene vrednosti naručioci mogu direktno ugovoriti ponuđača. Ili da mogu poslati poziv za podnošenje ponuda na tri adrese koje naručilac odabere.
„Još snažniji obeshrabrujući razlog za ponuđače jeste taj da oni u postupcima EXPO nabavki ne mogu podneti pravni lek, tj. zahtev za zaštitu prava Repubičkoj komisiji“, navodi Đorđević.
To, kako objašnjava, znači da se ne mogu žaliti ukoliko smatraju da su u nabavci propisani diskriminatorni uslovi. Ili da je tehnička specifikacija ‘nacrtana’ za određenog ponuđača.
„Upravo ovi razlozi mogu biti ključni za nezainteresovanost brojnih firmi da makar i pokušaju učešće u EXPO nabavkama“, navodi Đorđević.

Zakon za EXPO i posebna Uredba za nabavke
Skupština Srbije je 2023. usvojila poseban Zakon za EXPO izložbu (Zakon o posebnim postupcima radi realizacije međunarodne specijalizovane izložbe EXPO Belgrade 2027).
Jedan od članova tog zakona predviđa da posebna privredna društva i društva posebne namene neće primenjivati odredbe Zakona o javnim nabavkama.
To se konkretno odnosi na preduzeće EXPO 2027, koje je osnovano radi realizacije istoimene izložbe i još šest specijalnih preduzeća.
Tih šest preduzeća su SPV Galovica 1, SPV Galovica 2, SPV Galovica 3, SPV Petrac 1, SPV Petrac 2, SPV Petrac 3. Ona su osnovana radi izgradnje stambenih objekata za smeštaj učesnika i posetilaca izložbe.
Zakon o posebnim postupcima je propisao i da Vlada bliže uređuje pravila za nabavke ovih privrednih društava.
Tako je Vlada donela Uredbu o pravilima postupka nabavke dobara, usluga ili radova potrebnih za realizaciju međunarodne specijalizovane izložbe EXPO 2027.
Transparentnost Srbija navodi da je već u januaru 2024. podnela inicijativu Ustavnom sudu. Njome se ukazuje na neustavnost načina na koji je zakonom za EXPO isključena primena Zakona o javnim nabavkama.
Miloš Đorđević ukazuje i da je prosečan broj ponuda kod nabavki za EXPO znatno manji u odnosu na prosečan broj ponuda kod nabavki koje se sprovode putem redovnih postupaka koje propisuje Zakon o javnim nabavkama. Kod njih je prosečan broj ponuda u 2024. iznosio 2,5 ponude po postupku.
„Ni ovaj broj nije zadovoljavajući. Čak 51 odsto postupaka koji se sprovode putem redovnih procedura podneta samo jedna ponuda. Kod nabavki za EXPO taj procenat još veći i iznosi 86 odsto“.
Najveći poslovi direktno povereni firmi Power China
Pored nabavki preduzeća osnovanih za EXPO, Vlada Srbije je direktnim ugovaranjem, firmi Power China poverila izgradnju najvećeg dela infrastrukture za stadion i EXPO.
Sa ovom firmom je direktno ugovorena gradnja linijske infrastrukture za stadion i samog stadiona. Takođe, Power China je angažovana i za pripremne radove za objekte za EXPO, kao i izgradnju samih objekata.
Na sajtu Ministarstva finansija može se pronaći dokument sa projektima i međudržavnim sporazumima gde je to ministarstvo investitor.
U dokumentu su izlistana četiri ugovora sklopljena sa firmom Power China putem direktnog ugovaranja.
Jedan od njih je ugovorni sporazum. Izgradnja linijske infrastrukture za potrebe razvoja nove oblasti u okviru izgradnje Nacionalnog fudbalskog stadiona sa pratećim sadržajima.
Sa istom firmom je sklopljen i Ugovorni sporazum za izgradnju Nacionalnog fudbalskog stadiona sa pratećim sadržajima.
Treći sporazum sa Power China odnosi se na „pripremne radove na izgradnji objekata u cilju realizacije izložbe EXPO 2027 sa pratećim sadržajima“.
Četvrti ugovorni sporazum sa ovom firmom odnosi se na izgradnju objekata u cilju realizacije izložbe EXPO 2027 sa pratećim sadržajima.
„Uspešnja dosadašnja saradnja“
Đorđević ukazuje i da se još u obrazloženju predloga zakona, kojima se država zadužila kod banaka (prim. aut. za stadion), navodi da firma Power China odabrana za ove poslove uzimajući u obzir „dotadašnju uspešnu saradnju“.
Prema njegovim rečima, ova firma je bila glavni izvođač u mnogim projektima koji su se finansirali iz kineskih kredita, i za koje se, kao ni za izgradnju nacionalnog stadiona, nisu sprovodili postupci javnih nabavki.
„Jedan od razloga za odabir ove firme može upravo biti i prethodna saradnja na izgradnji najvećih infrastrukturnih projekata, ali i činjenica da je ova firma uhodana u sistemu gde nije potrebno sprovoditi postupke javnih nabavki i gde se odabir podizvođača najverovatnije vrši direktnim dogovorima između kineskih i srpskih partnera“, navodi Đorđević na pitanje zašto je baš ova firma odabrana za ove poslove.

Šta piše u dokumentima za kredite, gde se spominje Power China?
Za izgradnju linijske infrastrukture za potrebe razvoje nove oblasti u okviru Nacionalnog stadiona, Srbija se zadužila kod dve banke. Odnosno, 11,2 milijarde dinara kod Banke Poštanska štedionica. Isto isto toliko kod Unikredit banke.
U obrazloženjima oba predloga zakona čijim su usvajanjem u Skupštini potvrđena ova dva zajma između ostalog se pozivalo na sporazume sa firmom Power China.
Navodilo se da je „uzimajući u obzir uspešnu dosadašnju saradnju sa kompanijom Power Construction Corporation of China, Vlada, preko Ministarstva finansija 27. aprila 2023. potpisala Sporazum o saradnji u vezi sa realizacijom i finansiranjem pripremnih projektantskih radova za projekat Izgradnje linijske infrastrukture za potrebe razvoja nove oblasti u okviru izgradnje Nacionalnog fudbalskog stadiona sa pratećim sadržajima„.
Pored ova dva zajma, Srbija je ugovorila još jedan kod banke Poštanska štedionica. On je uzet za potrebe finansiranja izgradnje urbane infrastrukture i Nacionalnog stadiona sa pristupnim soabraćajnicama. Taj zajam iznosi 42 milijarde dinara.
I u obrazloženju uzimanja ovog zajma, pisalo je da je „uzimajući u obzir uspešnu dosadašnju saradnju sa kompanijom Power Construction Corporation of China, Vlada, 27. aprila 2023. potpisala Sporazum o saradnji u vezi sa realizacijom i finansiranjem pripremnih projektantskih radova za Projekat izgradnje urbane infrastrukture i nacionalnog stadiona sa pristupnim saobraćajnicama.“