Planirani radovi na stubovima ispod železničke stanice Novi Beograd: Rekonstrukcija, a ne sanacija

Novac Nevena Petaković 13. maj 2025. 07:00
featured image

13. maj 2025. 07:00

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture planiralo je radove na sanaciji srednjih stubova mostovskih konstrukcija ispod železničke stanice Novi Beograd. Međutim, zahtev da izvedu tu vrstu radova odbačen je krajem marta.

Razlog za odbacivanje zahteva (odbacilo ga je isto ministarstvo kao nadležni organ za izdavanje dozvole) bio je to što nisu bili ispunjeni formalni uslovi za postupanje po podnetom zahtevu.

Između ostalog, u obrazloženju o odbacivanju stoji da se planiranim radovima utiče na ispunjavanje osnovnih zahteva za objekat (mehanička otpornost i stabilnost, bezbednost u slučaju požara, bezbednost i pristupačnost prilikom upotrebe i dr.). Dodaje se i da se radovi izvode na linijskom infrastrukturnom objektu.

Zbog toga, ovakvi radovi „prevazilaze pojam sanacije“ i spadaju u „rekonstrukciju linijskog infrastrukturnog objekta“.

„Shodno tome, potrebno je tehničku dokumentaciju uskladiti sa Pravilnikom o sadržini, načinu i postupku izrade i načinu vršenja kontrole tehničke dokumentacije prema klasi i nameni objekata, te s tim u vezi dostaviti izveštaj tehničke kontrole“, piše u rešenju.

Takođe, potrebno je definisati koji su stubovi predmet rekonstrukcije.

Osim ovoga, traženo je da se dostavi i Studija o proceni uticaja na životnu sredinu ili rešenje Ministarstva zaštite životne sredine da studija nije potrebna.

Radovi su, kako se vidi, bili planirani na sedam katastarskih parcela na Novom Beogradu. To su parcele 6631/14, 6631/16, 6631/19, 6631/21, 6631/23, 6631/25 i 6631/28.

Podnet novi zahtev, traže se lokacijski uslovi

Kako se može videti, novih zahteva za odobrenje za izvođenje radova nije bilo. Ali je Ministarstvo građevine 5. maja podnelo zahtev za izdavanje lokacijskih uslova – za istih sedam parcela.

Kako je postupak za izdavanje lokacijskih uslova u toku, ne vidi se za koje konkretne radove na ovim parcelama se traže lokacijski uslovi.

Kompleks autobuske i železničke stanice

Podsetimo, u bloku 42 na Novom Beogradu planiran je da bude kompleks autobuske i železničke stanice.

Autobuska stanica, koja je decenijama bila u centru Beograda, u septembru prošle godine je prebačena na lokaciju u bloku 42.

Međutim, iako je otvorena za rad, ni sama autobuska stanica još nije potpuno završena.

Konkretno, zgrada BAS-a nije izgrađena, već samo njen temelj, a tender za nastavak radova još nije završen. Putnici za sada koriste privremeni objekat sa osnovnim sadržajima – aneks od 1.200 kvadrata.

Kada jereč o železničkoj stanici, Ministarstvo građevinarstva je krajem aprila Ministarstvu zaštite životne sredine podnelo zahtev za odlučivanje da li je potrebna procena uticaja na životnu sredinu projekta izgradnje kompleksa Železničke stanice Novi Beograd.

Takođe, isto Ministarstvo je objavilo i tender za nadzor nad izgradnjom kompleksa železničke stanice Novi Beograd sa rekonstrukcijom mostovske konstrukcije.

Prema idejnom rešenju, planirana je fazna izgradnja kompleksa železničke stanice.

Glavni objekat železničke stanice, kojem će se pristupati sa trga orijentisanog prema Bulevaru Milutina Milankovića, imaće suteren, prizemlje, dva sprata i povučeni sprat.

U planu je i vestibil objekta železničke stanice koji je predviđen kao zatvoren grejani prostor ispod železničkog mosta.

Jedna od faza je i vezni objekat između železničke i autobuske stanice – odnosno zona između železničke stanice i aneksa autobuske stanice. Odnosno projektovana je topla veza između železničke i autobuske stanice. Prostor se fokusira na pešačku komunikaciju, sa planiranim dodatnim sadržajem (lokali, lokeri, toaleti).