Poskupeli radovi na izgradnji garaže u Skerlićevoj: Izvođač naišao na šaht Železnice i cisternu za mazut

Izgradnja podzemne garaže „Skerlićeva“ u Beogradu poskupela je za oko 18,3 miliona dinara, usled nastupanja „nepredviđenih okolnosti“. U toku realizacije ugovora izvođač radova je naišao na šaht Železnice. Pored toga je konstatovano da na lokaciji postoji podzemna cisterna za mazut koja služi za grejanje Narodne biblioteke Srbije koju je, sada, potrebno zaobići.
Na Portalu javnih nabavki objavljeno je obaveštenje o izmeni ugovora koji se odnosi na izgradnju garaže sa izradom tehničke dokumentacije.
Ugovor za izgradnju ove garaže zaključen je u maju 2022. nakon postupka javne nabavke koji je sprovelo Javno komunalno preduzeće Parking servis.
Ugovor je dodeljen firmama W.D. Concord west, Teming electrotechnology, Mašinoprojekt KOPRING a.d. Beograd, DBS d.o.o, Elektrozapad i Premer Savković. Za većinu posla, 88 odsto, zadužen je W.D. Concord West.
Prvobitna vrednost ugovora ugovora iznosila je 1.199.274.300 dinara. A posle ovih izmena iznosi 1.217.533.980 dinara – bez PDV-a.
Nepredviđene okolnosti
Kako stoji u obrazloženju izmene ugovora, razlog za poskupljenje je to što je potrebna izmena dela tehničke dokumentacije. Potrebna je korekcija idejnog rešenja, projekta za građevinsku dozvolu i projekta za izvođenje – usled nastupanja nepredviđenih okolnosti.
U toku realizacije osnovnog ugovora izvođač radova je naišao na šaht Železnice, koji nije bio definisan u lokacijskim uslovima Železnice.
To zahteva lokalnu izmenu geometrije podrumskih zidova u zoni šahte, odnosno izmenu u projektima arhitekture, konstrukcije i obezbeđenja temelja jame, te je neophodno izvršiti izmenu građevinske dozvole.
Osim toga, u toku realizacije ugovora, konstatovano je da na lokaciji postoji podzemna cisterna za mazut.
Cisterna služi za potrebe grejanja Narodne biblioteke, pa je neophodno da se izvrši i izmena izlazne rampe, kako bi cisterna bila zaobiđena, što povlači i znatne izmene tehničkog bloka objekta garaže koji je u toj zoni.
Zbog ovih nepredviđenih okolnosti, potrebno je izvršiti i izmenu Urbanističkog projekta.

Problem sa rezervoarom za grejanje
Mediji su u prvoj polovini ove godine izveštavali da se deo zaposlenih u Narodnoj biblioteci protivi izgradnji ove garaže u Skerlićevoj ulici, u kojoj je smeštena i ta institucija, navodeći da ugrožava bezbednost zgrade Biblioteke i fond od pet miliona knjiga.
Zaposleni su navodili da je zbog zgradnje garaže biblioteka „u potpunosti izgubila svoj parking i ulazni plato što otežava pristup zgradi.
„Takođe, zatvoren je sistem za evakuaciju Biblioteke u slučaju ratne ili neke elementarne opasnosti. Ugrožen je i sistem grejanja Narodne biblioteke…“.
Početkom aprila u vezi ovih navoda se oglasio i Parking servis Beograd. To preduzeće je navelo da se izgradnja odvija na „sigurnoj udaljenosti od zgrade biblioteke i da ni na koji način ne ugrožava ovu instituciju i njen fond“.
Parking servis je tada naveo i da je Uprava Narodne biblioteke samostalno angažovala stručni tim Građevinskog fakulteta u Beogradu da iznese mišljenje o stanju konstrukcije dela objekta biblioteke.
Profesori Građevinskog fakulteta naveli su da radovi na izradnji garaže nemaju nikakvog uticaja na noseću konstrukciju biblioteke, navodi se u istom saopštenju Pakring servisa.
„Opasnost, kako po životnu sredinu, tako i po vrednu istorijsku i kulturnu građu, na mestu gde se gradi garaža, u ovom trenutku preti isključivo od nelegalne podzemne kotlarnice na lož ulje, koja je uočena tokom izvođenja radova na izgradnji garaže. Narodna biblioteka, kao vlasnik ovog objekta koji nema građevinsku dozvolu, moraće da ga ukloni i priključi se na drugi izvor grejanja“, stoji u saopštenju Parking servisa.
Biblioteka demantovala
Na navode o „nelegalnoj kotlarnici“ potom je reagovala Uprava Narodne biblioteke. U saopštenju te institucije je pisalo da se ne radi o kotlarnici, već o rezervoaru za lako lož-ulje.
Prema saopštenju biblioteke iz aprila, rezervoar je bio deo originalnog projekta arhitekte Ive Kurtovića iz vremena kada je biblioteka građena. Na parceli koja je tada bila u državnom vlasništvu.
„Rezervoar je građen uz nadzor stručnih lica i bio je legalan u trenutku izgradnje“. „Parcela je kasnije prešla u svojinu Grada Beograda“.
NBS je tada navela i da je više puta pokušavala da pređe na sistem grejanja iz gradske toplane. Međutim, to joj nije omogućeno zbog ograničenja kapaciteta postojećih sistema.
Garaža sa 357 paking mesta
Lokacija gde se gradi garaža nalazi se u južnom delu Svetosavskog platoa, na potezu između ulica Nebojšine i Bore Stankovića.
Urbanističkim projektom za njenu izgradnju je obuhvaćen prostor između objekta Narodne biblioteke Srbije i Skerlićeve ulice, kao i planirana regulacija Skerlićeve.
Rešenje o građevinskoj dozvoli za radove na izgradnji garaže izdato je u maju 2024. godine.
Tim rešenjem se dozvoljava izvođenje radova na izgradnji javne podzemne garaže na 19 parcela na Vračaru, kao i uklapanje uređenja platoa iza Narodne biblioteke sa rešenjem planirane garaže.
Garaža će imati tri podzemne etaže, sa ukupno 357 parking mesta. A prema lokacijskim uslovima, planirana su bila dva kolska pristupa preko rampi iz Skerlićeve.
U rešenju o dozvoli stoji da je predračunska vrednost radova 1.320.000.000 dinara, bez PDV-a.
Prema dokumentu o prijavi radova, planirani završetak radova bio je 30.10.2025.
U Centralnoj evidenciji objedinjene procedure može se videti da je 10. oktobra podnet zahtev za izmenu građevinske dozvole i da je postupanje po tom zahtevu u toku.
Prethodno je krajem novembra 2023. izdata dozvola za pripremne radove. To je podrazumevalo iskop površinskog sloja tla, postavljanje gradilišne ograde i organizaciju gradilišta.