Profitabilnost proizvođača automobila u Evropi pada, ali biće i gore

Novac Forbes 6. mar 2024. 07:00
featured image

6. mar 2024. 07:00

Profitabilnost evropskih proizvođača automobila biće malo teže ostvariva u 2024. godini, a pred sledeću godinu se skupljaju mračni oblaci.

Dobit bi ove godine trebalo da bude 15% do 25% niža, nakon bonance u 2023. Finansijski izveštaji za prošlu godinu uskoro će otkriti više detalja o očekivanjima za ovu. Pretnja prodaje iz Kine, uglavnom električnih vozila, neće dostići vrhunac pre 2025. godine, dok će sledeće godine Evropska unija pooštriti pravila o emisiji ugljen-dioksida.

To znači da je 2024. verovatno poslednja godina u kojoj se proizvođači mogu osloniti na prodaju visokoprofitnih vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje kako bi poboljšali svoje rezultate.

Automobili koji će biti lansirani 2024. će uključivati nova vozila sa unutrašnjim sagorevanjem kao što su “bmw ks2” (i njegov ekvivalent eks2), “tojota lend kruzer“ i “škoda kodiak”. Među električna vozila u prodaji biće uključeni kompaktni SUV “alfa romeo kupra tavaskan“, “folksvagen ID.7”,”reno 5 E-tek“, “kia Ev9“ i “hjundai jonik 5 N” hot hečbek.

„Predviđamo pad zarade od oko 15% u 2024. Naša prognoza za 2024. za EU ​​predviđa pad EBIT (zarada pre kamata i poreza) u sektoru sa 85 na 71 milijardu evra. U velikoj meri ovo je vođeno našim očekivanjima da će popusti u SAD i Evropi biti sve veći i da će smanjiti prosečnu prodajnu cenu vozila u ovoj godini. Ograničene uštede mogu pomoći da se smanji pad zarade i da bude u manjem obimu“, navodi Bernstajn Riserč u izveštaju.

Bernstajn Riserč ističe da će zarada u tekućem ciklusu 2021-2025. dostići vrhunac od 9,3% nakon 5,2% između 2010. i 2020. godine.

Ovo će se desiti uprkos tome što je godišnja prodaja u Zapadnoj Evropi pala za skoro 19 odsto u odnosu na vrhunac pre pandemije iz januara 2019. GlobalData očekuje da će prodaja u 2024. porasti za nešto manje od 5% na 12,1 milion komada.

„S obzirom na to da je ponuda bila ključni ograničavajući faktor poslednjih godina, u 2024. će se fokus vratiti na stanje osnovne potražnje. U tom smislu, potrošači se suočavaju sa preprekama kao što su visoke kamatne stope, inflacija i više cene vozila“, navodi GlobalData u mesečnom izveštaju.

Shutterstock/The Bold Bureau

„Međutim, ovo poslednje bi trebalo da bude ublaženo kao rezultat veće ponude vozila, a dalji oporavak obima prodaje je uklopljen u izglede za 2024. Rizici ostaju, jer nedavni napadi na Crvenom moru pogađaju troškove transporta, što samo povećava pritisak na bazu troškova proizvodnje“, navodi GlobalData.

Nakon kraja pandemije, evropskim proizvođačima automobila pružila se retka prilika za zaradu. Potražnja je oživljavala, ali je ponuda bila otežana nedostatkom čipova i poluprovodnika. To je značilo da bi BMV, Audi, Mercedes i Porše mogli da ograniče prodaju jeftinijih proizvoda i da se koncentrišu na prodaju vrhunskih modela sa ogromnim profitnim maržama; rezultat – ukupna prodaja vozila naglo opada, ukupni profit veći.

Masovni proizvođači automobila kao što su brendovi Reno i Stelantis, Pežo, Sitroen, Fijat, Voksol i Opel nisu bili u stanju da iskoriste uslove tako dobro kao premium operateri, ali su ipak uspeli da zadrže visoke profitne marže, jer je ponuda bila ograničena.

Investiciona banka UBS već nekoliko meseci predviđa da će evropski EBIT pasti između 20% i 25% u 2024. zbog rastućih popusta na cene i smanjenja narudžbi. UBS je saopštio da će električna vozila ostvariti male profite ili gubitke i da će vući nadole profitne marže na masovnom tržištu, a još više će se to videti 2025. godine kada počne strožiji režim za CO2 u EU.

Prodaja električnih automobila usporava nakon ubrzanja kojim je došla do nešto manje od dva miliona prodatih vozila u Evropi. Većina prognostičara i dalje očekuje da će se prodaja električnih vozila vratiti u brzu traku i skočiti na oko devet miliona do 2030. godine.

HSBC Global Riserč je bio nešto pozitivniji za 2024.

„Ograničenu podršku obezbeđuju zaostale porudžbine, a cene električnih vozila na baterije su visoke, što bi moglo da se proširi i na segment vozila sa unutrašnjim sagorevanjem. Nismo previše optimistični po pitanju ovog sektora, ali se ne slažemo ni sa gledištem tržišta o mogućem padu zarade, već vidimo da je potražnja ravna ili je blago porasla“, navodi HSBC u izveštaju.

„Važno je da verujemo da će pritisak na cene ostati u velikoj meri ograničen na električna vozila, dok će cene vozila sa unutrašnjim sagorevanjem ostati disciplinovane. Smanjenje troškova, kako materijala tako i proizvodnje, moglo bi da bude ključ za očuvanje profitabilnosti u 2024“, navodi se u izveštaju.

Drugi pokazatelji pozitivnog ishoda za 2024. došli su iz poslovnog istraživanja nemačkog IFO instituta. Nemačka je najveće evropsko tržište automobila.

„Kompanije u nemačkoj automobilskoj industriji su pozitivnije u pogledu svoje trenutne poslovne situacije i mnogo su optimističnije u pogledu narednih meseci nego što su bile na kraju 2023. godine“, rekla je Anita Volfl iz IFO centra za industrijsku organizaciju i nove tehnologije.

S druge strane, IFO je smanjio prognozu nemačkog ekonomskog rasta u 2024. na 0,7%, što je pad sa 0,9% koliko je predviđao sredinom decembra.

Nil Vinton, saradnik Forbes