Rashodi lokalnih samouprava za sport: Najmanje se izdvaja za onaj u školama

Novac Nevena Petaković 28. dec 2024. 08:00
featured image

28. dec 2024. 08:00

Za finansiranje sporta iz budžeta gradova i opština u periodu od 2021. do 2023. godine u proseku je godišnje utrošeno 17,4 milijarde dinara.

Najveći deo, 53 odsto otišao je za podršku lokalnim udruženjima i savezima u oblasti sporta. Za finansiranje rada ustanova u oblasti sporta čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave utrošeno je 27 odsto. Za predškolski i školski sport izdvojeno je tek 4,1 odsto od ovog iznosa.

Državna revizorska institucija objavila je izveštaj „Efikasnost i efektivnost finansiranja sporta u lokalnim samoupravama“.

DRI ukazuje da u Srbiji od 2019. godine ne postoji aktuelna Nacionalna strategija razvoja sporta.

To je uticalo i na kontinuitet u utvrđivanju ciljeva razvoja sporta u lokalnim samoupravama.

Manje od 40 odsto samouprava finansira školski sport

O odnosu jedinica lokalne samouprave prema finansiranju prioritetnih potreba i interesa građana dovoljno govori podatak da je u navedenom periodu izdvajanje sredstava budžeta za finansiranje školskog sporta, bilo zastupljeno u programskoj strukturi budžeta – kod manje od 40 odsto lokalnih samouprava.

Pri tome utrošeni iznos za ove namene čini tek 4,1 odsto ukupnih rashoda i izdataka za sport, piše u izveštaju.

Povlašćen položaj pojedinih sportova

DRI navodi da je revizijama koje su sprovedene u prethodnom periodu utvrđeno odusustvo jasnih kriterijuma i procedura za finansiranje programa u mnogim jedinicama lokalne samouprave.

Utvrđeno je i nepoštovanje prioriteta koji su utvrđeni Zakonom o sportu.

To ima za posledicu nesrazmeru između finansiranja rekreacije i takmičarskog sporta i povlašćenog položaja pojedinih sportova u okviru takmičarskog sporta – iako ne postoje odgovarajući povratni efekti.

„Na taj način u praksi dolazi do situacija da se iz budžeta izdvoje značajna sredstva za finansiranje aktivnosti i organizacija u oblasti sporta, a da nisu postignuti značajni rezultati ili nije okupljen veći broj učesnika u sportu“, navodi DRI.

Zakon o sportu propisuje da za zadovoljavanje potreba i interesa građana, jedinice lokalne samouprave obezbeđuju u svom budžetu odgovarajuća sredstva – uz poštovanje utvrđenih prioriteta.

Potrebe građana kao što su 1. podsticanje i stvaranje uslova za bavljenja građana sportom, 2. izgradnja, održavanje i opremanje sportskih objekata na teritoriji lokalne samouprave (a posebno javnih sportskih terena u stambenim naseljima ili u njihovoj blizini i školskih sportskih objekata) i 3. fizičko vaspitanje dece predškolskog uzrasta i školski sport – imaju priroritet pri izboru programa kojim se zadovoljavaju potrebe građana u oblasti sporta u jedinici lokalne samoupraca,

Drugim rečima, drugi programi mogu biti odobreni tek nakon što se ovi prioriteti zadovolje.

DRI u izveštaju navodi da je uočen nedostatak adekvatne kontrole utrošenih sredstava i realizovanih aktivnosti, dok podaci o postignutim rezultatima ne ukazuju koliki je doprinos ostvaren ili nisu dostupni.

Poslove u nadležnosti lokalne samouprave u vezi sa sportom, osim u većim opštinama i gradovima, po pravilu obavlja mali broj zaposlenih.

Pri tome u većini gradova, opština i gradskih opština ne postoji sportski inspektor.

Ukupno 28 sportskih inspektora

Od ukupnog broja gradova, opština i gradskih opština radno mesto sportskog inspektora sistematizovano je u 15 gradova i 16 opština.

Na kraju 2023. godine 13 gradova i 12 opština imalo je ukupno 28 sportskih inspektora.

Mali broj sportskih inspektora utiče i na mogućnost potvrđivanja ispunjenosti uslova za obavljanje sportskih delatnosti i aktivnosti sportskih organizacija.

Grada Beograd ima jednog sportskog inspektora, a skoro 4000 organizacija.