Samo nekoliko sati nakon teksta Forbes, doneto rešenje kojim se odobravaju radovi na stanici Novi Beograd

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture donelo je danas rešenje kojim se odobrava izvođenje radova na rekonstrukciji mosta na železničkoj stanici Novi Beograd. Radovi obuhvataju i izmeštanje vodovodne infrastrukture u zoni mosta.
U rešenju se navodi i da je predračunska vrednost radova 2,17 milijardi dinara, bez PDV-a, što je oko 18,5 miliona evra.
Podsetimo, Forbes Srbija je jutros objavio da se na stubovima koji drže most, na kojem je železnička stanica Novi Beograd, izvode radovi radi povećanja nosivosti – ali bez potrebnog odobrenja.
Nekoliko sati nakon objave teksta, u Centralnoj evidenciji objedinjenje procedure (CEOP) objavljeno je rešenje o odobrenju za izvođenje radova. Odnosno, rešenje je doneto danas, a objavljeno je u 11:10.
Predviđeni radovi
Radovi obuhvataju smanjenje raspona mostovskih konstrukcija, dodavanjem stubova u sredinama svakog raspona, piše u rešenju.
Takođe, obuhvataju i povećanje poprečnog preseka stubova svih mostovskih konstrukcija (sem krajnjih stubova). Takođe, deo radova je izrada čeličnih spregova na tim krajnjim (stubovi na početku i na kraju mosta).
Obuhvataju i obezbeđenje nosivosti određenih elemenata (većina nosača perona, delovi glavnih železničkih nosača, glavni poprečni nosači, pojedine peronske ploče – korube).
Izmeštanje vodovodne infrastrukture
Ovim rešenjem je odobreno i Beogradskom vodovodu i kanalizaciji izvođenje radova na izmeštanju postojeće vodovodne infrastrukture, u zoni mosta, u dužini od 66,7 metara, u ulici Đorđa Stanojevića.
Predmetnim projektom je predviđeno izmeštanje samo vodovodne mreže.
Atmosferska i fekalna kanalizacija zadržavaju se u postojećem stanju.
Most izgrađen pre 55 godina
Podsetimo, Forbes Srbija je jutros objavio da se radovi na sanaciji stubova koji drže most na kojem je železnička stanica Novi Beograd izvode bez odobrenja.
Ovim mostom koji je izgrađen pre 55 godina saobraćaju voz Soko, Inter Regio i Beo voz.
Ministarstvo je lokacijske uslove za izvođenje radova dobilo u junu ove godine.
Potom je podnelo zahtev za dobijanje rešenja o odobrenju za izvođenje radova. Međutim, prvi put su odbijeni, 15. avgusta.
Usledio je novi zahtev, koji je u sistemu zaveden 22. septembra. A rešenje o odobrenju je doneto danas.
Ipak, radovi na stubovima uveliko su trajali, i pre nego što je doneto rešenje o odobrenju.
Na gradilištu u petak Forbes je zatekao mešalicu koja je sipala beton u temelje stubova najbliže stepenicama kojima se putnici penju na perone.

Niz problema na mostu
Kako se može videti iz dostupne dokumentacije vezane za rekonstrukciju mosta, postoji niz konstatacija koje ukazuju na stanje njegove konstrukcije.
U idejnom rešenju najpre se konstatuje da konstrukcija mosta „nije izvedena u celosti prema prvobitno urađenoj projektnoj dokumentaciji“.
S tim u vezi, navodi se da je promenjen broj i prečnik šipova na pojedinim temeljima. A pojedini nosači koloseka su sanirani dodavanjem kablova za prednaprezanje zbog kvaliteta betona koji nije odgovarao onom iz projekta.
Dodaje se i da se na ovoj stanici radilo u okviru projekta modernizacije pruge od Beograda do Subotice.
I da se u dokumentaciji iz 2015. vidi da su tada izvedeni određeni radovi – dodavanje novih slojeva preko peronskih koruba, dizanje kote perona, ugradnja novog koloseka, premazivanje konstrukcije zaštitnim premazima. Konkretno, stavljeni su dodatni slojevi betona, stirodura i asfalta preko postojećih perona. Ali, nije rađena statička provera same mostovske konstrukcije.
„Međutim, ni tada nije urađena procena postojećeg stanja konstrukcije niti je izvršena sanacija nekog od glavnih konstrukcijskih elemenata“, stoji u idejnom rešenju.
Dalje se može videti da su ove godine urađeni elaborati o proceni stanja noseće konstrukcije mosta, kao i o terenskim i laboratorijskim ispitivanjima i merenjima na nosećoj konstrukciji mosta.
Takođe, kontrolnim proračunom konstrukcije mosta, pokazano je da većina elemenata konstrukcije ne ispunjava zahtevane uslove za granično stanje nosivosti, kao i uslov za ograničavanje napona u betonu za granično stanje upotrebljivosti za planirani period eksploatacije.
Razlozi za ovo, ponovo se napominje, jeste promena propisa, promena šeme železničkog opterećenja i to što u originalnom projektu nisu razmatrani određeni gubici.