Sporazum o carinama i dalje ostavlja evropske proizvođače automobila pred velikim izazovima

I sa rešenjem Evropske unije i SAD-a uz osmehe s obe strane, perspektive za evropske proizvođače automobila ostaju izazovne, jer se kineski izvoz ubrzano širi, dok potražnja potrošača ostaje slaba.
Troškovi finansiranja rastu, cene su visoke, a izgledi za rast u Nemačkoj, najvećoj ekonomiji Evrope, ostaju neizvesni. Kinesko domaće tržište, koje je tradicionalno donosilo ogromne profite proizvođačima poput BMV-a, Mercedesa, Folksvagena i njegovih luksuznih podbrendova Audi, Porše i Bentli, sada se okreće od tradicionalnih nemačkih premium lidera i ubrzano proizvodi visokokvalitetna vozila koja im mogu parirati. Ili ih čak nadmašiti.
Ovaj razvoj događaja predstavljaće veliku pretnju i za nemačke proizvođače u Evropi kada Kina lansira svoje premium limuzine i SUV modele na tom tržištu. Ako potencijalni kupci počnu da preispituju tradiciju „uljeza“ među superautomobilima, cene koje su možda i do 50% niže lako bi mogle zaključiti mnoge kupoprodajne ugovore.
Da li bi sistem izvoznog kredita mogao da funkcioniše?
Navodno EU razmatra uvođenje sistema izvoznog kredita za svoje proizvođače automobila koji imaju fabrike u SAD. Time bi se delimično neutralisale američke carine na automobile. To bi bilo od velike koristi za BMV i Mercedes koji imaju značajnu proizvodnju na američkom tlu.
Kako se rok približavao, investicione banke su bile prilično smirene po pitanju carina, ali više zabrinute zbog drugih faktora. HSBC Global Risrč je u izveštaju od 3. jula naveo da nije uveren da će se uskoro vratiti „normalno poslovanje“.
„Nepoznanice nas i dalje sprečavaju da budemo optimističniji. Ako profiti već reflektuju aktuelne nivoe carina, a sledeći koraci bi mogli da ih smanje, da li je možda vreme da se ulaže u sektor? Argument ima smisla. Ali, nismo uvereni da će niže carine značiti povratak profitima kakvi su bili ranije“, navodi se u izveštaju.
„Većinom proizvođači automobila trenutno apsorbuju trošak carina“, navodi se dalje.
Investiciona banka UBS procenjuje da će uticaj američkih carina verovatno biti manji nego što se ranije strahovalo.
Evropska prodaja stagnira
S&P Global Mobiliti prognozira da će prodaja limuzina i SUV vozila u Zapadnoj i Centralnoj Evropi ostati na oko 15 miliona jedinica do 2025.
Kompanija GlobalData takođe predviđa stagnaciju prodaje u Zapadnoj Evropi 2025, uz rast od 2,2% tokom 2026. godine. Zapadna Evropa obuhvata pet najvećih tržišta. Nemačku, Francusku, Britaniju, Španiju i Italiju. Trenutna prodaja je i dalje za skoro dva miliona niža nego pre pandemije.
Nemačka, najveće automobilsko tržište Evrope koje čini nešto manje od 20% ukupne evropske prodaje, beležiće pad od 1% u 2025, navodi BMI, kompanija u vlasništvu Fič Solušns.
„(Prodaja će opasti jer) uporna inflacija i slabi BDP rast nagrizaju kupovnu moć, što će zadržati obim prodaje znatno ispod nivoa iz perioda pre pandemije“, navodi BMI.
Ni izgledi za Nemačku nisu ohrabrujući, prema izveštaju IFO Instituta.
„Nemačka automobilska industrija još nije izašla iz svog dugotrajnog pada. Indeks poslovne klime za auto-industriju je u junu ponovo blago opao, treći mesec zaredom i iznosio je -32,2 poena, u odnosu na -31,7 u maju“, izjavila je Anita Velfl, stručnjak za industriju u IFO-u.
„Neizvesna situacija u globalnoj trgovini sukobljava se s već otežanim uslovima na svetskim prodajnim tržištima. Signali iz inostranstva i dalje su previše nejasni da bi podstakli optimizam“, dodala je ona.
Nil Vinton, saradnik Forbes