Stelantis i Porše najizloženiji višim carinama

Novac Forbes 8. apr 2025. 07:00
featured image

8. apr 2025. 07:00

Evropska unija je odgovorila na predlog predsednika Donalda Trampa o uvođenju carina s gnevom i najavama odmazde. Prve procene rizika za proizvođače automobila ukazale su na to da su Porše i Stelantis najizloženiji izvoznici prema američkom tržištu.

Stručnjaci investicione banke UBS naveli su da očekuju da će carine s obe strane u početku rasti u sklopu pregovora, ali da će se do kraja godine stabilizovati na nivou između 10 i 15%.

Još je rano za predviđanja kako će evropski proizvođači automobila u SAD reagovati. Na kratak rok mogli bi da povećaju cene ili da sami preuzmu teret carina. Porše i Audi bi mogli da se priključe matičnoj kompaniji Folksvagen i da počnu da proizvode neke modele u SAD. Volvo, koji je u vlasništvu kineske kompanije Geely, saopštio je da će povećati proizvodnju i dodati još modela u fabrici u Južnoj Karolini. BMV i Mercedes takođe imaju fabrike u SAD.

Sukob EU i SAD

Prva reakcija EU bila je neprijateljska.

„Trenutno pripremamo dodatne kontramere kako bismo zaštitili svoje interese i naše kompanije, u slučaju neuspeha pregovora“, izjavila je predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen.

„Ako napadnete jednog od nas, napali ste sve nas“, rekla je fon der Lajen.

Predsednik Tramp najavio je uvođenje carina od 20% na robu uvezenu iz EU. Tramp već dugo smatra da su carine i necarinske barijere EU nepravedno ograničavale američku prodaju automobila i druge robe.

Bivši američki ambasador pri EU Gordon Sondland nedavno je rekao da očekuje da će Trampova administracija tražiti velike, sveobuhvatne promene u vezi sa dugogodišnjom nepoštenom trgovinom, uključujući i necarinske prepreke. Tramp je politiku EU u trgovini opisao kao „zločin“. Takođe je tvrdio da godišnji trgovinski deficit SAD sa EU premašuje 300 milijardi dolara.

EU ima jake adute

SAD je umorna od pregovora o preprekama u spoljnoj trgovini i želi akciju odmah, rekao je Sondland.

„Poruka je veoma jasna. Godinama, čak i decenijama, imamo spisak zahteva i molbi prema ovim prijateljima i rezultat je uvek isti. Kažu da će to razmotriti, razmisle i vrate se sa istim. Donald Tramp je toga sit,“ rekao je Sondland u intervjuu za BBC ranije ove godine.

Sondland je naglasio da ne govori u ime Trampove administracije.

Svaki plan EU za odmazdu neće biti dobro primljen u Vašingtonu.

Međutim, prema kolumni BreakingViews agencije Rojters, EU ima neke jake adute, uključujući veliki deficit u sektoru usluga.

„Prošle godine EU je imala deficit od 77 milijardi dolara u toj vrsti trgovine. Brisel bi mogao da iskoristi pretnju ozbiljnim posledicama za američke izvoznike usluga kao polugu da natera Vašington na smanjenje carina na robu“, rekao je kolumnista Džordž Hej.

Takođe postoji pretnja od kazni za kompanije Epl, Meta i Alfabet (Gugl). One su predmet istrage zbog mogućeg kršenja Zakona o digitalnim tržištima EU. Dosad se pretpostavljalo da će kazne biti simbolične, ali EU bi mogla da ih poveća na čak 10% njihovog globalnog prometa, prema proceni Heja.

Stelantis
REUTERS/Carlos Osorio

Četvrtina prodaje u SAD

U međuvremenu, investiciona banka Morgan Stenli navodi da su prodaje Poršea i Stelantisa najviše izložene riziku među proizvođačima automobila.

„Stelantis i Porše imaju najveću izloženost američkom tržištu među kompanijama koje pratimo. Obe sa oko 25% prodaje. Od toga Porše proizvodi 100% svojih vozila u Evropi, dok Stelantis proizvodi oko 53% u SAD, 32% u Meksiku, 11% u Kanadi i 4% u Evropi“, navodi se u izveštaju.

„Američko tržište čini oko 15% prodaje za BMV i Mercedes, koji proizvode vozila u Evropi i Meksiku. Za Folksvagen taj udeo je oko 8%“, piše u izveštaju.

Zarade će takođe pretrpeti udar.

Prema UBS-u, zarada po akciji Poršea, BMV-a i Mercedesa mogla bi pasti za oko 20%. Za Folksvagen pad bi mogao biti i do 33%. Stelantis će biti posebno pogođen carinama na robu iz Meksika i Kanade. Sa rizikom od pada zarade po akciji od 28%.

Smanjenje očekivanja

„Očekujemo da proizvođači uskoro smanje projekcije za EBIT (zaradu pre kamata i poreza) za celu godinu. Možda čak i pre objave rezultata za prvo tromesečje. Smanjenja bi mogla iznositi i do dva procentna poena za BMV i Mercedes, a čak i više za Porše“, navodi se u UBS-ovom izveštaju.

U blogu UBS-ovih stručnjaka navodi se da očekuju da će kratkoročne američke carine dodatno rasti kao odgovor na kontramere.

„Ipak, u perspektivi od tri do šest meseci, u našem osnovnom scenariju smatramo da će efektivne stope carina postepeno početi da opadaju pod pritiskom pravnih, ekonomskih, političkih i poslovnih faktora“, piše u blogu.

„U osnovnom scenariju smatramo da će, sa sadašnjih oko 25%, efektivne američke carine dostići vrhunac u rasponu od 25-30%, zatim opadati u trećem kvartalu i završiti 2025. u rasponu od 10-15%“, navodi se u tekstu.

Nil Vinton, saradnik Forbes