Ko zida na Donjem Dorćolu: Linijski park „nanizao“ poznate biznismene

Novac Ivan Radak 18. avg 2025. 07:00
featured image

18. avg 2025. 07:00

S početkom izgradnje Linijskog parka kod Marine Dorćol i istoimenog stambenog kompleksa praktično je počeo novi razvoj donjeg dela Starog grada. To se može videti i u CEOP-u, sistemu za izdavanje građevinskih dozvola, gde su još neki investitori poslednjih meseci aktivni. A među onima koji su pribavili zemljište, lako je prepoznati neka poznata imena domaćeg biznisa odnosno sveta nekretnina.

Kada se svemu doda i početak radova Delte na projektu Delta Land između Poenkareove ulice i Bulevara despota Stefana, deo grada oko Luke Beograd mogao bi da dobije potpuno novi izgled za pet do 10 godina.

Ispravljanje Dunavske

Najveća promena u donjem delu Dorćola i Palilule pretrpeće ne samo objekti već i Dunavska ulica na koju izlaze parcele na kojima će se najviše graditi. Ta ulica biće pretvorena u bulevar sa po nekoliko traka u oba smera. I što je najvažnije, biće „ispravljena“. Naime, šikana koju Dunavska pravi od raskrsnice s Ulicom Žorža Klemansoa ka ulazu u Luku Beograd će nestati.

To se može videti i u zvaničnom registru jer su ucrtane parcele prema kojima bi Dunavska, umesto da skrene levo ka Luci Beograd, nastavila pravo i „izašla na staru trasu“ kod raskrsnice s Knežopoljskom ulicom.

Ono što će biti dodatak stambenim kvadratima u Dunavskoj biće i zgrada Fakultet muzičke umetnosti. Objekat će biti smešten nedaleko od Marine Dorćol.

Donji Dorćol
Foto: Forbes Srbija

Šta olakšava, a šta koči gradnju

Forbes Srbija analizirao je podatke o parcelama duž Dunavske ulice i ono što će svim investitorima olakšati posao, pa i Gradu Beogradu jeste činjenica da je veliki broj objekata na parcelama u statusu pomoćnih objekata. A što je još važnije, većina je izgrađena bez dozvole pa njihovo uklanjanje verovatno neće zahtevati mnogo administrativnog posla.

Prema saznanjima Forbes Srbija, još prošle godine su zakupci pojedinih magacina dobili obaveštenje da se isele jer se ubrzavaju aktivnosti na izgradnji.

S druge strane, birokratska procedura koja bi mogla da uspori izgradnju jeste konverzija prava korišćenja zemljišta u pravo svojine. Iako je zakonski omogućeno da ona bude besplatna, uvid u podatke katastra nepokretnosti, pokazuje da na najvećem delu ovog prostora ona nije još sprovedena (ili nije još svugde upisana u zvaničnu evidenciju).

Podaci katastra ipak otkrivaju i da je konverziju već obavio niz investitora koji su ili počeli gradnju ili su joj najbliži.

I na kraju, pored putne infrastrukture, prepreka bržem razvoju ovog dela grada je energetska infrastruktura. Naime, prema informacijama koje smo dobili, potrebno je da bude izgrađena snažnija trafostanica koja bi obezbedila dovoljno energije za sve planirane objekte.

Novi projekti na Dorćolu

Sagovornik Forbes Srbija koji je uključen u razvoj jednog od projekata kaže da je nakon početka prodaje stanova za kompleks Marina Dorćol, počela i prodaja u projektu Dorćol Residence. On će biti izgrađen na uglu Dunavske i Knežopoljske.

Navodi i da će između ova dva projekata, do kraja godine biti pokrenuta još dva veća projekta do kraja godine. Potvrđuje i da postoji još objekata odnosno kompleksa koji bi trebalo da budu izgrađeni uz Linijski park. Međutim, oni će biti odloženi do završetka potrebne infrastrukture duž celog poteza. To znači i da ovaj deo grada neće biti previše brzo izgrađen.

Kada je reč o cenama, zasad su poznate one postignute za stanove u Marini Dorćol i poslednje su se kretale od 5.000 do 10.000 evra što ukazuje u kom okviru bi mogli da se kreći i kvadrati u drugim kompleksima.

Donji Dorćol
Foto: Forbes Srbija

Ko se pozicionirao „u kraju“

Počevši od raskrnice s Dubrovačkom ulicom pa već do raskrnice sa Žorža Klemansoa, mogu se naći neka od poznatih imena domaćeg biznisa.

Najpre, s leve strane tu su već neko vreme pozicionirani vlasnici distributerske kompanije Nelt – Nebojša Šaponjić i Ranko Sočanac. Firma čiji su vlasnici – Upasset – poseduje dve parcele (jednu veću i jednu manju) na samom ćošku Dunavske i Žorža Klemansoa.

Oni su bili vlasnici i kompanije Selfnest, koja je vlasnik dve parcele od njihove, sa iste strane ulice. Međutim, od pre mesec dana, tačnije 17. juna njen je vlasnik advokat Dejan Čogurić.

Ovde je došlo do zanimljive transakcije jer je Čogurić bio vlasnik Selfnesta 2022. a iste godine ga je u septembru preuzeo Nelt. Sada je proces bio u obrnutom smeru. Čogurić je vlasnik desetak firmi i poznato je ime u svetu nekretnina u Beogradu. Suvlasništvo u jednoj od svojih firmi (River city) deli sa još jednim poznatih imenom iz sveta nekretnina i biznisa – Zvonkom Gobeljićem.

I Selfnest i Upasset su upisani u katastru kao vlasnici svojih parcela što im otvara prostor za gradnju. Mediji su ranije prenosili kako je izgledao projekat Selfnesta na ovoj lokaciji.

Tu je i Macura

Između njih, a i prekoputa njih (praktično s obe strane Dunavske), odavno je „u kraju“ prisutan poznati privrednik Mladen Grujić. On je osim auto kuće Kompresor, poznat i po udelu u vlasništvu nad Lili drogerijama. Udele ima takođe u većem broju firmi.

Poslovni objekti koje poseduje u Dunavskoj ulici mogli bi, kao i svi drugi, da ustupe mesto stambenim kvadratima ukoliko to namerava. Grujić je inače narodni poslanik na listi Srpske napredne stranke (ranije i Nove Srbije).

U susedstvu Kompresora, a prekoputa Dobračine ulice, nalazi se više parcela, a u celom bloku jedna odskače po veličini. Ona je u katastru i dalje u svojini Republike Srbije. Ipak, pravo korišćenja na trećini parcele ima firma Forum vizija (dve trećine koristi firma Elektro vizija). Njen vlasnik preko svoje firme Alstone je Davor Macura. On je sada u centru pažnje javnosti nakon što su mediji izveštavali o poslu sa Elektroprivredom Srbije i računima za struju.

Drugu najveću parcelu, sa izlazom na Dunavsku ulicu drži i firma Dorćol platz. Stvarni vlasnici ove firme su Đura Stanić i kanađanin Zeid Salman. Stanić je u Beogradu poznat po kompaniji Merin koja razvija nekoliko luksuznih nekretnina, pre svega na Dedinju odnosno Senjaku.

Donji Dorćol
Foto: Forbes Srbija

Izraelci

Nastavak novom trasom Dunavske dovodi nas do parcela kojima upravljaju Izraelci. Reč je o kompanijama Dorćol Real Estate Development i Sangira Investment. Na nekoliko parcela su upisani kao vlasnici, a na nekoliko kao korisnici zemljišta. Firma Dorćol Real Estate ima tri direktora iz Izraela, a njen vlasnik je srpska firma Diabase Tavani (čiji je vlasnik kiparska firma Silay Limited).

Jedan od tri direktora, vlasnik je firme Landmark RMS, koja je poznata i na svom sajtu ističe projekte kao što su zgrada Landmark Residence u Bulevaru kralja Aleksandra, prekoputa opštine Zvezdara, kao i zgrada na mestu nekadašnje američke ambasade u Kneza Miloša. Na svom sajtu prezentuje i projekat na Dorćolu. Zasad je moguće videti samo lokaciju, ne i izgled.

U nastavku nove trase Dunavske, u komšiluku Izraelaca je firma Brixwell investment. Najviše grade na Vračaru i poznati su po dva projekta u Lozničkoj ulici. Kompanija je u vlasništvu crnogorskog državljanina Branislava Mirkovića. Mediji su navodili da je član IO KK Crvena zvezda.

Još jedni Česi

Marinu Dorćol inače gradi kompanija koja je u vlasništvu poznatog češkog biznismena Petra Nemeca. Nalazi se na listi Forbes Češka među 100 najbogatijih državljana te zemlje. Bogatstvo je izgradio u farmaciji. Prodao je kompaniju Farma Svis i novac usmerio u nekretnine. Realizovao je dva projekta u Pragu, a u Srbiji osim Marine Dorćol planira i gradnju na prostoru Avala filma. Govori srpski i vreme najviše provodi u Srbiji i Švajcarskoj.

Foto: Sebre

S druge strane Dunavske ulice, smestio se njegov zemljak Radek Menšik. Njegova UDI grupa vlasnik je velikog kompleksa između Dunavske i Poenkareove gde je bila fabrika Duga. Tu planira gradnju velikog stambenog kompleksa. Prema podacima iz biografije, on je građevinski inženjer i razvio je ovu kompaniju iz malog porodičnog građevinskog biznisa u kompaniju koja posluje u šest zemalja. U Beogradu su radili na zgradama Lastavice na Novom Beogradu i Zvezdano brdo na Zvezdari.

Svi oni takođe su rešili imovinsko-pravne odnose na zemljištu.

UDI
Foto: urban-developers.com

Ko je najbliži gradnji

Prema podacima iz CEOP-a, sledeći najbliži gradnji na ovom prostoru su Brixwell i Selfnest. Brixwell je u junu najpre odbijen za izdavanje lokacijskih uslova za gradnju na dve parcele. Međutim, već 17. juna su podneli novi zahtev koji je pozitivno rešen početkom avgusta.

Iz uslova se vidi da je u planu gradnja stambeno-poslovnog objekta od osam lamela. Iznad zemlje imaće prizemlje, šest spratova i potkrovlje. Predviđeno je 459 stanova, 27 poslovnih apartmana i 37 lokala. Predviđen je i jedan depandans predškolske ustanove kao i 806 garažnih mesta.,

Selfnest je ovaj korak prošao pre njih. Oni su takođe prvi put odbijeni, ali su 30. juna odnosno pre mesec dana dobili lokacijske uslove. Iz njih se vidi da planiraju gradnju šest stambeno-poslovnih lamela. One će imati tri podzemna nivoa, prizemlje, šest spratova i potkrovlje. Tu će biti 490 stanova, 11 poslovnih prostora, jedna trgovina i 790 parking mesta. Iznad zemlje biće 55.000 kvadrata.

Ono što i dalje ostaje nepoznanica jeste šta će biti sa najvećom površinom na ovom prostoru. A reč je o Luci Beograd. Interesantno je da je priča o razvoju ovog dela grada krenula upravo od tog prostora, a moglo bi da se desi da on bude poslednji razvijen.

Takođe, ono što se može videti iz podataka katastra jeste i da se na prostoru između Marine Dorćol i Luke Beograd smestilo još jedno poznato ime. Pravo korišćenja zemljišta kao i vlasništvo nad nizom objekata na prostoru Gastrošora i Silosa u Luci Beograd imaju firme Asellida i Aselus. Podaci iz APR-a pokazuju da je njihov vlasnik Dejan Racić, nekadašnji direktor kompanije Delta Real Estate. I on je jedno od poznatih imena u svetu gradnje u Beogradu sa projektima na Vračaru.

Na kraju, još jedna poznato ime u „u ovom kraju“ od početka gradnje Linijskog parka je i na strani izvođača. Reč je predsedniku KK Crvena zvezda i suvlasniku firme WD Concord West Željku Drčeliću. Njegovoj kompaniji poveren je ugovor za izgradnju dve celine Linijskog parka na kojima su sada radovi u toku.