Kraudinvesting – kako naći male investitore za male biznise

O kraudinvestingu (crowdinvesting) finansiranju nije se mnogo znalo do pre nekoliko godina, a u poslednje vreme, polako i sigurno ovaj instrument postaje sve popularniji vid dolaska do sredstava za mikro, mala i srednja društva u Srbiji.
Ovaj model predstavlja iskorak ka alternativnom finansiranju koje privrednici u razvijenim zemljama već uveliko koriste jer im pruža značajnu mogućnost da dođu do sredstava za dalji razvoj biznisa.
Kraudinvesting u svetlu aktuelnih ekonomskih prilika može biznisima poslužiti, pre svega, kao značajna dopuna ili zamena za bankarske kredite ili druge nebankarske izvore sredstava.
Našli novac za bolji marketing
Jedna od kompanija koja se među prvima u Srbiji odlučila na kraudinvesting je Forest Secret d.o.o. iz Veternika, koja proizvodi namaze od pečuraka i humus, poznate pod brendom Šumska tajna.
Osnivač i direktor Nikola Stanišić objašnjava za Forbes Srbija da su od samog početka poslovanja uvideli da je neophodno uložiti značajan novac u marketing.
„Kraudinvesting sada vidim kao odličnu priliku za male biznise da dođu do finansija za dalji razvoj, jer treba imati u vidu da kod tradicionalnog načina finansiranja ne može baš tako lako da se dođe do iznosa koji je potreban“, ističe on.
Objašnjava da je u njihovu kompaniju novac uložilo 39 investitora, a da im je praktično najvažnije bilo da ostvare prepoznatljivost brenda i da ono što rade učine vidljivijim.
„Svi ti investitori koji su ulagali u nas su praktično naši najveći ambasadori na tržištu. Nama su marketing i promocija tada bili najbitniji te nam je ulazak u kraudinvesting kampanju bilo veoma korisno“, ističe Stanišić.

Ono što je prvo trebalo uraditi je procena i provera firme, a potom priprema kampanje. Takođe, bilo je neophodno da firma obezbedi 30 odsto minimalnog iznosa investicije koji je potreban da bi kraudinvesting kampanja počela.
„Naša kampanja je trajala kratko, oko dve nedelje i sakupljen je maksimalni očekivani iznos. Naš osnovni cilj bio je da proširimo brend na tržištu i da skupimo što više investitora koji će biti naši ambasadori“, dodaje sagovornik.
Uspešna kampanja pomogla je i izlasku u inostranstvo. Proizvodi Šumske tajne sada se pored Srbije, mogu naći i u Hrvatskoj, Severnoj Makedoniji, kao i Nemačkoj.
Kraudinvesting za početnike
Kraudinvesting je praktično jedan od najrazvijenijih izvora alternativnog finansiranja u svetu i predstavlja vid grupnog ulaganja gde više fizičkih ili pravnih lica ulažu, odnosno pozajmljuju manje iznose jednom privrednom društvu, a zauzvrat dobijaju isplatu kamate, udeo u kapitalu ili neki drugi prethodno dogovoreni oblik finansijske ili nefinansijske nagrade.
Prva kraudinvesting platforma u Srbiji je Ventu.rs, koju je 2020. pokrenula konsultantska kuća BDO Business Advisory, zajedno sa partnerom – kompanijom Konda (CONDA) iz Austrije.
Putem ove platforme koja povezuje biznise i investitore do sada je sprovedeno pet kampanja u kojima je za pet kompanija prikupljeno 611.000 evra, kažu predstavnici platforme Ventu.rs za portal Forbes Srbija.
Direktor BDO Ventures Uroš Ćamilović objašnjava:
„U poređenju sa kreditima, kraudinvesting često predstavlja bolju opciju budući da ne zahteva davanje sredstava obezbeđenja – hipoteke, zaloge, menice i drugih, niti se kao neophodan uslov za finansiranje postavlja postojanje pozitivnih finansijskih izveštaja za najmanje prethodne dve godine“, navodi Ćamilović.
Napominje i da se kraudlending (Crowdlending), koji se kao model kraudinvestinga primenjuje na našem tržištu i podrazumeva pozajmljivanje novca, uz plaćanje određene fiksne i bonus kamate, tako da, u odnosu na ulaganja investicionih fondova (Private Equity, Venture Capital) i poslovnih anđela, ne podrazumeva davanje udela u kapitalu investitorima.
Ko su klijenti, a ko investitori i šta dobijaju finansiranjem?
Klijenti jedne ovakve platforme mogu da budu preduzeća registrovana u Srbiji, koja imaju potrebu za finansiranjem, dok investitori mogu da budu fizička i pravna lica koja, potpisivanjem Ugovora o subordiniranom zajmu, pozajmljuju novac klijentima. Iznosi mogu da budu od najmanje 100 evra do najviše 100.000 evra (po jednom investitoru).
Oni zauzvrat, dobijaju fiksnu kamatnu stopu, kao i varijabilnu kamatnu stopu, u obliku bonusa. Kamata se isplaćuje, po pravilu, u periodu od dve do četiri godine, godišnje, polugodišnje ili tromesečno, zavisno od odredbi Ugovora o subordiniranom zajmu.
Sredstva se inače prikupljaju tokom kraudinvesting/kraudlending kampanje, u trajanju od najmanje četiri nedelje, ali i duže (u slučaju kampanja veće vrednosti). Tokom kampanje, zainteresovani investitori najpre prijavljuju svoju pozajmicu na platformi, a zatim uplaćuju sredstva na namenski račun otvoren za potrebe klijenta u poslovnoj banci u Srbiji.
Nakon uspešnog završetka kampanje, sredstva se sa namenskog računa u banci prenose na tekući račun klijenta i koriste za finansiranje predmeta investicije.
Uslovi za učešće u kraudinvesting kampanji

Pre zvaničnog početka kampanje, sprovode se detaljne provere poslovanja klijenata (finansijske, poslovne, poreske i pravne) i izrađuju se dokumenta za potrebe investitora koja uključuju investicionu prezentaciju, finansijske projekcije i marketinško-promotivne materijale.
U tom smislu, čak iako klijent nema sve pozitivne finansijske pokazatelje poslovanja u prethodnom periodu, primera radi, za mala i mlada privredna društva nije redak slučaj da beleže negativan dobitak pre poreza, kamata i amortizacije (EBITDA) ili neto gubitak u prvih nekoliko godina poslovanja, važno je da, tokom ovih provera ne budu uočeni nikakvi veliki rizici koji bi mogli dovesti u pitanje mogućnost otplate pozajmljenih sredstava, ističe Ćamilović.
Kada je reč o tome ko su najčešći investitori, među pojedincima su to osobe sa natprosečnim primanjima, srednjih godina, a u najvećem broju slučajeva ljudi iz srednjeg ili višeg menadžmenta kompanija.
Među investitorima su i vlasnici privrednih društava, preduzetnici, advokati, programeri…
Predstavnici Ventu.rs ističu da su neki investitor davali svoja sredstva u svih pet kampanja do sada.
„Sa svakom uspešnom kampanjom i daljom promocijom kraudinvestinga beleži se rastući broj klijenata i investitora, s tim da, prema našim procenama, potencijal za ovaj alternativni vid finansiranja i dalje nije iskorišćen u dovoljnoj meri“, ističe Ćamilović.
Tokom prethodne tri godine, od prve kampanje do sada, na platformi Ventu.rs prijavljeno je više od 850 investitora koji su iskazali interes za ulaganje ili su zaista ulagali kroz kraudinvesting
Uroš Ćamilović
On navodi i da se zbog relativno niskih kamatnih stopa na depozite u bankama i nerazvijenosti domaćeg tržišta hartija od vrednosti, veliki broj investitora odlučuje na to da ulaže svoja sredstva na tržištu nekretnina, kroz kupovinu zemljišta, stanova i poslovnih prostora.
„Stoga je jedan od naših ciljeva da, pre svega, ciljnu grupu investitora upoznamo sa mogućnostima i prednostima kraudinvestinga i da, na taj način, određeni procenat slobodnih novčanih sredstava preusmerimo ka ovom atraktivnom kanalu ulaganja“, dodaje on.
Moguće ulaganje i u startape i u zrele firme
Kraudinvesting je otvoren i za startape i za klijente u nešto zrelijim fazama razvoja.
On predstavlja dodatak drugim izvorima finansiranja, kao što su startap akceleratori, investicioni fondovi i poslovni anđeli i dostupan je inovativnim preduzetnicima, kako u B2C, tako i u B2B segmentu.
Uslovi za startape su slični kao za ostale klijente, s tom razlikom da je ročnost zajmova nešto duža, glavnica se, po pravilu, u celosti isplaćuje prilikom dospeća, a rizik investiranja, po definiciji, veći je nego u slučaju društava sa dužom istorijom poslovanja.
Upotreba sredstava
Uobičajeni načini upotrebe sredstava, prikupljenih kroz kraudinvesting, podrazumevaju nabavku osnovnih sredstava, finansiranje obrtnih sredstava, ulaganje u marketing, zapošljavanje novih kadrova i druge namene koje nužno moraju biti usmerene u dalji rast i razvoj poslovanja.
U zavisnosti od privredne delatnosti, razvoj se može odvijati u više pravaca – nekada se sredstva upotrebljavaju za povećanje obima postojeće aktivnosti, odnosno proizvoda ili usluga na domaćem tržištu, u nekim slučajevima za izlazak na nova izvozna tržišta, dok su u određenim situacijama ulaganja namenjena razvoju promocije i jačanju brenda.
„U svakom slučaju, krajnja svrha kraudinvestinga sastoji se u povećanju poslovne aktivnosti, rastu prihoda, profitabilnosti i zaposlenosti, što, naravno, osigurava otplatni kapacitet, odnosno isplatu ugovorene kamate investitorima-zajmodavcima“, dodaje Ćamilović.
Osim finansijske strane, kraudinvesting takođe, nosi i značajan marketinški potencijal.
Sagovornik Forbes Srbija kaže da ova platforma klijentima pomaže da izgrade ili uvećaju svoju korisničku bazu u ranoj fazi ili da povećaju lojalnost kupaca.
Uz pomoć investitora, oni dobijaju ne samo stalne kupce, već́ idealne brend ambasadore za svoje proizvode i usluge.