Mohamed Alabar naišao na prepreku pri kupovini hotela u Hrvatskoj

Novac Forbes Hrvatska 24. jul 2024. 07:00
featured image

24. jul 2024. 07:00

Hrvatska antimonopolska agencija pokrenula je postupak ocene dopuštenosti koncentracije kompanija Eagle Hills, Sunčani Hvar i Sunčani Hvar nekretnine. Ocenili su, naime, da bi preuzimanje Sunčanog Hvara od strane kompanije Eagle Hills u vlasništvu Mohameda Alabara moglo imati “značajan učinak na merodavnom tržištu”. Investitor iz UAE, podsetimo, već je vlasnik lanca s više od 10 hotela u Dalmaciji koji je preuzeo od Jake Andabaka.

U novembru prošle godine, arapski investitor Mohamed Alabar preuzeo je hotelsku kuću Sunčani Hvar. Ova transakcija sada čeka odobrenje Agencije za zaštitu tržišnog natecanja (AZTN). Ceo proces mogao bi potrajati, a čini se da Alabar postaje pomalo nervozan zbog višemesečne procedure.

Alabar je svetskoj javnosti poznat kao osnivač Emaar Properties, kompanije koja stoji iza kultnog nebodera Burdž Kalifa u Dubaiju, a hrvatskoj javnosti postao je poznat po svom neuspelom pokušaju da realizuje projekat poznat kao “zagrebački Menhetn”, u saradnji s bivšim gradonačelnikom Milanom Bandićem. Projekat je obuhvatao izgradnju velikog kongresno-poslovno-stambenog kompleksa na području Velesajma i Hipodroma u Zagrebu.

Rešenje će biti u roku od tri meseca

Agencija za zaštitu tržišnog natecanja je 11. jula objavila da je pokrenula postupak ocene dopuštenosti koncentracije Eagle Hills i Sunčani Hvar i Sunčani Hvar nekretnine. Naime, ocenili su da bi preuzimanje Sunčanog Hvara od strane Alabarove firme Eagle Hills moglo imati “značajan učinak na merodavnom tržištu” i da je s obzirom na to potrebno sprovesti dubinsku pravnu i ekonomsku analizu, te da će rešenje biti doneto u roku od tri meseca.

U ponedeljak, otprilike 10 dana nakon te AZTN-ove objave, saopštenjem se oglasio i Alabar, u kojem poručuje da “razume kako se radi o dugotrajnom procesu koji zahteva strogo pridržavanje propisa, što u potpunosti poštujemo i verujemo da ćemo kroz ovaj proces osigurati integritet naše transakcije”. Usput se zahvaljuje Vladi, premijeru i nadležnim ministrima na “konstruktivnom odnosu i otvorenoj saradnji prilikom realizacije dosadašnjih ulaganja”.

Zapravo i ne čudi da AZTN namerava detaljno da analizira šta će se dogoditi na hotelskom tržištu, ako Alabar preuzme Sunčani Hvar, s obzirom na to da je već od ranije vlasnik lanca s više od 10 hotela u Dalmaciji.

Naime, 2021. godine Albar je od Jake Andabaka kupio 70 odsto akcija Sunce hotela koji posluju pod brendom Bluesun. Radi se o hotelskom lancu koji posluje na makarskoj rivijeri, Braču te u Starigradu – Paklenici. Imaju 11 hotela na vrhunskim lokacijama, ali i oko 50 odsto akcija aerodroma na Braču. Hoteli su im uglavnom kategorije četiri i pet zvezdica, a u Starigradu imaju i kamping naselja. Alabar je Andabakov paket platio oko 100 miliona evra.

Preuzimanjem Sunčanog Hvara, ako dobije odobrenje, Alabar će se proširiti na jednu od najekskluzivnijih destinacija. U svom portfelju kompanija ima tri luksuzna hotela Amforu, Adrianu i Palace Elisabeth.

Sunce hoteli imaju prihode od 74, Sunčani Hvar 38 miliona evra

Sunce Hoteli, odnosno Bluesun, prošle godine imali su prihode od oko 74 miliona evra i dobit od oko 4,5 miliona. Zapošljavaju oko 890 ljudi. Što se, pak, Sunčanog Hvara tiče, oni su prošle godine ostvarili oko 38 miliona evra prihoda, i dobit od oko pet miliona evra.

Upitali smo AZTN šta će tačno kontrolisati u postupku ocene koncentracije. Odgovorili su nam da ne komentarišu postupke u toku, ali smo ipak dobili određeno pojašnjenje:

“…analiza će se sastojati u istraživanju hotelskog tržišta u proizvodnom smislu, odnosno obuhvatiće sve proizvode za koje potrošači smatraju da su međusobno zamenjivi s obzirom na njihove bitne karakteristike, cenu ili način upotrebe, odnosno navike potrošača, dok se u određivanju tržišta u geografskom smislu izrađuje analiza svih dimenzija tog tržišta na osnovu opštih pokazatelja o tržišnim udelima među konkurentima na tržištu, domaćim i inostranim, kao i pokazatelja o cenama i razlikama u cenama”, stoji u odgovoru AZTN-a.

Marko Repecki, novinar Forbes Hrvatska