Ovako će izgledati železnička stanica Nacionalni stadion

Novac Nevena Petaković 6. mar 2025. 07:00
featured image

6. mar 2025. 07:00

Na trasi planirane linije BG voza koja će ići prema Aerodromu Nikola Tesla i dalje ka Surčinu i Nacionalnom stadionu nalaziće se stajališta Singidunum, Aerodrom, Surčin, kao i železnička stanica Nacionalni stadion.

Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Srbije oglasila je javnu prezentaciju urbanističkog projekta za izgradnju kompleksa železničke stanice Nacionalni stadion, konkretno za prvu fazu gradnje ovog kompleksa.

Javna prezentacija projekta koji je uradio Urbanistički zavod Beograda počela je 3. marta i trajaće do 10. marta. Uvid u dokument moguć je u prostorijama Agencije za prostorno planiranje i urbanizam kao i na njenoj internet stranici. Zainteresovana lica mogu u pisanoj formi da Agenciji dostave primedbe i sugestije, zaključno sa 10. martom.

Urbanističko rešenje za prvu fazu kompleksa železničke stanice Nacionalni stadion je definisano na osnovu idejnog projekta trase pruge i idejnog rešenja kompleksa železničke stanice koje je izradio Projektni biro VS INFRA DESIGN.

Kompleks železničke stanice Nacionalni stadion

Građevinski kompleks buduće železničke stanice Nacionalni stadion planiran je na neizgrađenoj površini. Ta površina se nalazi u kontaktnoj zoni sa planiranim Nacionalnim stadionom i denivelnisenom petljom „Surčin-jug“.

Ceo građevinski kompleks koji je planiran za železničku stanicu je površine oko 12,7 hektara. Kompleks stanice razvijaće se u dve faze.

Foto: Printskrin/Urbanistički projekat

Prva faza

Urbanistički projekt koji je na javnoj prezentaciji bavi se prvom fazom kompleksa stanice Nacionalni stadion – površine 4,67 hektara. Prostor obuhvaćen projektom omeđen je ulicama Nova 4, Nova 1 i Nova 5.

Kako se vidi iz projekta, u prvoj fazi se planira gradnja dvokolosečne pruge za putnički saobaćaj, stanice Nacionalni stadion sa četiri koloseka i dva perona sa nadstrešnicama, pothodnika sa stepeništima i liftovima, kao i gradnja objekta stanične zgrade, objekta CC i TT (za smeštaj uređaja i opreme).

U prvoj fazi se planira i izgradnja pristupne saobraćajnice sa parkingom za službena vozila, stanični trg – plato 1 i javne zelene površine.

Stanična zgrada

Nacionalni stadion stanica
Foto: Printskrin/Stadium train station/Concept design/Fenwick Iribarren Architects

Objekat stanične zgrade će biti funkcionalno podeljen na četiri celine. Imaće službeni deo za osoblje i javni deo za putnike.

Druge dve celine su ulaz u pothodnik sa stepeništem, liftom i svetlarnikom pothodnika i natkriveni stanični trg preko kojeg se ostvaruje veza između javnog dela zgrade i ulaza u pothodnik.

Sama zgrada je planirana kao prizemna sa ravnim ozelenjenim krovom.

Koncept dizajn zgrade stanice Nacionalni stadion je izradio projektni biro Fenwick Iribarren Architects.

Nacionalni stadion stanica
Foto: Printskrin/Stadium train station/Concept design/Fenwick Iribarren Architects

Šta će biti građeno u drugoj fazi?

Druga faza obuhvatiće severni deo kompleksa stanice – površine oko 8,03 hektara.

Napominje se da će druga faza biti predmet novih urbanističkih projekata, a nakon što se precizno definišu potrebni javni i komercijalni sadržaji kroz izradu idejnih rešenja.

Prema orijentacionim podacima, u drugoj fazi će se graditi sadržaji železničke stanice i prateći sadržaji (iz obrazovanja, kulture, zdravstva, komercijalni sadržaji).

Pruga do Obrenovca

Podsetimo, u planu je izgradnja dvokolosečne pruge za putnički saobraćaj koja će da poveže Beograd i prugu za velike brzine (Beograd – Stara Pazova – Novi Sad – Subotica – državna granica) u stanici Zemunsko polje sa Aerodromom Nikola Tesla, Nacionalnim stadionom u Surčinu i centrom Obrenovca.

Takođe, planirano je uvođenje i realizacija nove linije BG voza prema Aerodromu Nikola Tesla i dalje ka naselju Surčin, odnosno ka Nacionalnom stadionu. A kasnije kroz područje opštine Surčin ka Obrenovcu.

U prvoj fazi izgradnje pruge bila bi obuhvaćena deonica od stanice Zemunsko polje do Nacionalnog stadiona. Na ovoj deonici planirana su stajališta Singidunum, Aerodrom, Surčin i železnička stanica Nacionalni stadion.

Druga faza bi obuhvatala izgradnju pruge od Nacionalnog stadiona do Obrenovca.