Rešenje za Partizan i Zvezdu?: Američke investicione firme žele da ulažu u fudbal, prva stanica Meksiko

Querétaro je prvi od četiri kluba za koje se očekuje da promene vlasnika uoči investicije privatnog kapitala koja bi mogla transformisati Ligu MX. I smanjiti razliku u vrednosti u odnosu na američki MLS.
U svojoj 75-godišnjoj istoriji, fudbalski klub Kveretaro nikada nije osvojio titulu u najvišem rangu meksičkog fudbala. Ove godine je završio kao 12. od ukupno 18 timova u Ligi MX. Ipak, šest nedelja nakon završetka sezone, klub sa sedištem u Kveretaru, oko tri sata severozapadno od Meksiko Sitija, postigao je veliku pobedu.
U četvrtak je grupa predvođena Markom Špigelom, osnivačem i glavnim partnerom investicione firme Innovatio Capital iz Atlante, završila kupovinu Kveretaraa od Horhealberta Hanka Inzunze iz kompanije Grupo Caliente. Najveće kompanije za sportsko klađenje u Meksiku. Dogovor vrednuje klub na više od 120 miliona dolara, prema izvoru upoznatom sa uslovima transakcije, koji je razgovarao za Forbes.
Innovatio, osnovan pre dve godine i sada u svojoj prvoj investiciji, odbio je da imenuje ostale ulagače osim Fonseka Grupe. To je agencija koja kombinuje zastupanje sportskih talenata i privatni kapital. Naglasio je reč i o iskusnim rukovodiocima iz sveta sporta i zabave iz Severne Amerike. Špigel, koji je osnovao kompaniju za upravljanje otpadom Rubikon i prvi put ušao u sportski svet 2022, biće predsednik Kveretara.
Izražen sukob vlasništva
„Pregledali smo više od 200 različitih investicija širom sveta, na više kontinenata“, kaže Špigel. On je 2023. pokušao da kupi engleski klub Čarlton Atletik, ali je odustao jer klub koji gubi novac nije odgovarao njegovoj investicionoj strategiji. „Mnogi ljudi s kojima sam razgovarao pominjali su Meksiko. Isprva nismo mnogo razmatrali tu opciju, ali kada smo zaista počeli da istražujemo, videli smo najveći potencijal od svih liga koje smo razmatrali“.
Ovaj posao bi uskoro mogle da prate i prodaje još tri tima iz Liga MX, za koje se očekuje da će se prodati po višim cenama od Kveretara. Klubovi se prodaju kako bi se rešio problem ukrštenog vlasništva u Liga MX. Četiri grupe istovremeno imaju značajne udele u dva rivalska tima: Grupa Kalijente (vlasnik Kveretara i Tihuane), Grupa Orlegi (Atlas i Santos Laguna), Grupa Pačuka (Leon i Pačuka) i Grupo Salinas (Mazatlan i udeo u Puebli).
Uklanjanje takvog sukoba interesa pomoglo bi ispunjavanju pravila FIFA. Ona zabranjuju timovima sa zajedničkim vlasnicima da učestvuju u međuligaskim takmičenjima. (Na primer, Leon i Pačuka su se oba kvalifikovala za ovogodišnje Svetsko klupsko prvenstvo, ali je Leon na kraju bio isključen iz takmičenja.) Ipak, glavni motiv za ove prodaje je investicija u Liga MX koju pregovara Apollo Global Management iz Njujorka. To je jedna od najvećih investicionih firmi na svetu, sa imovinom vrednom više od 700 milijardi dolara.
Prvobitni otpor
Apolo je 2022. predložio Ligi MX investiciju od oko 1,25 milijardi dolara. U zamenu za 20% profita od medijskih prava van Meksika tokom narednih 50 godina, prema izveštaju Sportika. U decembru prošle godine, Apolo je postigao dogovor sa predsednikom Meksičke fudbalske federacije Huanom Karlosom Rodrigezom, uz učešće investicione grane NFL-a i predlogom o podeli prihoda koji sada uključivao i izvore kao što su prodaja ulaznica (iako po nižem procentu).
Otpor nekolicine klubova – navodno i Kveretara – sprečio je da dogovor dođe do glasanja na sastanku vlasnika Liga MX u decembru. Rodrigez, koji je rekao da je potrebna jednoglasna podrška, dao je ostavku. Nekoliko medijskih izveštaja tada je navelo da je dogovor propao. Ali, izvor iz lige za Forbes tvrdi da su pregovori nastavljeni sa njegovim privremenim naslednikom, predsednikom Liga MX, Mikelom Ariolom. Očekuje se da će revidirani dogovor doći na glasanje na narednom zimskom sastanku vlasnika. A druge investicione firme se već pozicioniraju ako Apolova transakcija propadne.
Apolo je odbio da govori za ovaj tekst. Liga MX i Meksička fudbalska federacija nisu odgovorile na zahtev za komentar.
Mnogo toga se vrti oko TV prava

Snažniji sistem korporativnog upravljanja – uključujući uklanjanje ukrštenog vlasništva – i dalje je jedna od ključnih tačaka pregovora. To podstiče klubove poput Kveretara da se prodaju sada. Pre nego što dođe do zvanične obaveze i izgube pregovaračku prednost kako vreme odmiče.
Još jedan glavni cilj Apola je reorganizacija medijskih prava i sponzorstava Liga MX. Na primer, španska La Liga grupisala je ta prava u komercijalni entitet, koji je 2021. prodao udeo investicionoj firmi CVC Capital Partners, u aranžmanu sličnom onome što je Apolo prvobitno predložio. (američka liga MLS je ranije imala sličan dogovor sa Providence Equity, do 2017.).
Takva struktura bi zahtevala temeljnu reformu prava prenosa u Meksiku. Za razliku od drugih profesionalnih liga u fudbalu – i gotovo svakom drugom sportu – Liga MX ne nudi nacionalni paket medijskih prava, već svaka ekipa ima pravo da direktno sklapa ugovore sa televizijskim mrežama. To je delimično ostalo kao nasledstvo sistema u kojem su emiteri imali ogroman uticaj, pa su čak i kontrolisali timove, kao što su Klub Amerika (odvojen od Televise 2024. godine) i Mazatlan i Puebla (koji, putem Grupo Salinas, dele vlasništvo sa TV Acteka).
„Trenutna situacija je fragmentirana i ne koristi ni navijačima, ni timovima, ni ligi“, rekao je Ed Malion, generalni partner u Innovatio, za Forbes. „Centralizacija medijskih prava bila bi prekretnica u istoriji lige“.
Meksička liga je interesantna za gledanje
Televizijska prava bila su glavni pokretač rasta prihoda i procena vrednosti sportskih timova tokom protekle decenije. Dovoljno je pogledati ugovore NFL-a vredne najmanje 125,5 milijardi dolara za 11 godina, ili NBA paket od 76 milijardi dolara za isti period.
Novi paket medijskih prava mogao bi dramatično promeniti poslovanje Liga MX. To bi se dogodilo u pravom trenutku, s obzirom na to da je MLS zaglavljen u partnerstvu s Apple TV. Ono se uglavnom smatra razočaravajućim, dok su mnoge evropske lige nedavno zabeležile stagnaciju ili čak pad u vrednosti svojih prava.
U međuvremenu, Fox Corporation je nedavno kupio meksički Kalijente TV. Amazon je najavio partnerstvo sa Meksičkom fudbalskom federacijom koje uključuje povećanje broja Liga MX utakmica dostupnih za strimovanje na Prime Video servisu. To ukazuje da tržište ima apetit za sadržajem ove lige, ako mu se otvore vrata. „Više nam se dopada ovaj pravac“, kaže Špigel.
Dogovor sa Apolom takođe bi mogao doneti trajnu prednost investitorima u Liga MX u odnosu na Evropu ako bi zauvek bio ukinut sistem promocije i ispadanja iz lige, u kojem tim koji na kraju sezone završi na dnu tabele ispada u korist prvoplasiranog tima iz druge divizije. Meksička federacija je 2020. pristala da suspenduje ispadanje na šest sezona kako bi stabilizovala Liga MX tokom pandemije kovida-19. Klubovi iz druge lige, Liga Ekspansion, trenutno vode pravnu borbu da ponovo uvedu mogućnost promocije. Veruje se da je Apolo tražio konačno ukidanje tog sistema kao uslov za svoju investiciju. To bi umanjilo rizik za vlasnike timova u najvišem rangu.
U meksički fudbal uložila i Eva Longorija
U tom kontekstu – i s dugim redom investitora željnih da poseduju sportski klub, ali koji ne mogu da priušte cenu od milijardu dolara – Liga MX je počela da privlači novo interesovanje. Na primer, grupa predvođena Amerikancima, u kojoj se nalazi i glumica Eva Longoria, kupila je oko polovinu kluba Necaxa 2021. godine, a već naredne godine dodatna prodaja udela vrednovala je klub na više od 200 miliona dolara, prema podacima Sportika. Vlasnici Reksama, glumci Rajan Rejnolds i Rob Mekelheni, pridružili su se 2024. godin. A sada oni i Longorija produciraju dokumentarnu seriju za FXX o klubu, Ona će premijerno biti prikazana sledećeg meseca, prenoseći model serije Welcome to Wrexham u Meksiko.
Ipak, vrednovanja timova Liga MX i dalje značajno zaostaju za MLS-om. Svih 29 klubova (ne računajući novi klub San Diego FC) vredni su najmanje 415 miliona dolara, a prosek je 690 miliona, prema procenama Forbes. (Samo ovog meseca, Sportiko je izvestio da je Kolumbus Kru prodao 10% udela po vrednovanju kluba od 900 miliona dolara.). U poređenju s tim, klubovi Liga MX deluju kao prava prilika za investitore. Prema izvoru upoznatom sa ugovorom, Kveretaro je procenjen na oko petostruki iznos svojih prihoda za sezonu 2024–25, dok se očekuje da predstojeće prodaje budu u rasponu od šest do sedam puta godišnji prihod.

Niži troškovi
Liga MX ima i druge prednosti u odnosu na MLS. Pre svega, to je nesumnjivo najpopularnija sportska liga u svojoj zemlji, koja je zaljubljena u fudbal. Čak i u SAD, uprkos problemima sa pravima prenosa, Liga MX beleži veću gledanost na TV-u nego MLS. I dok Forbes procenjuje da je 16 MLS timova prošle sezone poslovalo s gubitkom, veruje se da većina klubova Liga MX ostvaruje pozitivan novčani tok.
„To je dobar proizvod sa manjim troškovima“, kaže Adrijan Madero, potpredsednik Fonseka grupe. „Sve počinje od infrastrukture. Možete da napravite najmoderniji stadion za 25.000 gledalaca u Meksiku za manje od 50 miliona dolara. To nema šanse da uradite u SAD. A ako ste u minusu 800 miliona dolara, morate početi da naplaćujete više za karte, više za pivo, i to postaje začarani krug skupljeg poslovanja“.
Špigelova grupa je takođe optimistična u pogledu lokalnog potencijala Kveretara. Domaće utakmice igra u brzorastućoj gradskoj oblasti sa 1,5 miliona stanovnika, koja je industrijsko i tehnološko čvorište. Na internetu kruže glasine da bi prodaja mogla dovesti do preseljenja kluba u drugi grad. Ali, Malion kaže da novi vlasnici nikada nisu ni razgovarali o toj mogućnosti.
Na pravom putu
„Kada pogledate šta se dešava u tom gradu i državi u pogledu ekonomskog razvoja, kvaliteta života, rasta populacije, dolaska ljudi iz drugih delova Meksika, pa čak i iz inostranstva, meni to liči na ono što se dogodilo sa Ostinom u Teksasu“, kaže Špigel. „A kada pogledate broj međunarodnih kompanija koje tamo posluju, to su sjajne prilike za partnerstva“.
Malion veruje da njihov analitički model . koji analizira svaki dribling, pas i šut tokom utakmice – može unaprediti procenu i razvoj igrača. To bi dovelo do boljih rezultata na terenu i povećane prodaje ulaznica. U međuvremenu, Madero smatra da Kveretaro ima mnogo prostora za napredak kada su u pitanju prodaja opreme, sponzorstva i licenciranje.
„To je jedinstvena prilika“, kaže Madero, „jer ulažemo u Liga MX u trenutku kada se uspostavljaju pravi principi korporativnog upravljanja, ispravan način razmišljanja o rastu i zdrav način poslovanja“.
Bret Najt, novinar Forbes