Tesla Sajbertrak jedan je od najvećih neuspeha u autoindustriji decenijama unazad

Promašaji automobilske industrije brojni su i poznati, a na vrhu su Fordov Edsel, Pinto i Dženeral Motorsov neugledni krosover SUV Pontijak Actek. Čak je i elegantni DMC-12 od nerđajućeg čelika Džona Delorijana, ikona iz filma “Povratak u budućnost”, bio prodajni neuspeh koji je kompaniju doveo do bankrota. Projekat Ilona Maska Tesla Sajbertrak sada je na vrhu te liste.
Nakon nešto više od godinu dana na tržištu prodaja vozila čija cena počinje od 82.000 dolara je smešno ispod onoga što je Mask predviđao. Njegova loša reputacija zbog kvaliteta, s osam povlačenja u proteklih 13 meseci, kao i izgled o kojem su podeljeni stavovi, učinili su ga predmetom ismevanja. Za razliku od prošlih automobilskih promašaja koji su samo izgledali smešno ili su se loše prodavali, Maskov Sajbertrak je takođe centralna tačka globalnih protesta protiv Tesle podstaknutih milijarderovom ulogom u DOGE-u i MAGA politici.
“To je tačno kao s Edselom”, rekao je Erik Nobl, predsednik konsultantske kuće CARLAB i profesor na ArtCenter College of Design u Pasadeni, Kalifornija (šef dizajna Tesle Franc fon Holchauzen, koji je dizajnirao Sajbertrak za Maska, diplomirao je na njegovom poznatom programu dizajna transporta). “Ovo je veliki zamah i veliki promašaj”.
Prodaja Sajbertraka ide lošije od Edsela
Sudeći isključivo po prodaji, Maskov Sajbertrak zapravo ide mnogo lošije od Edsela. To je ime koje je postalo sinonim za katastrofalan proizvod koji nije uspeo. Ford se nadao da će prodati 200.000 Edsela godišnje kada se pojavio na tržištu 1958. Ali, uspeo je da proda samo 63.000. Prodaja je pala 1959. a brend je odbačen 1960. Mask je predvideo da bi Sajbertrak mogao da ostvari 250.000 godišnjih prodaja. Tesla je prodala nešto manje od 40.000 u prošloj, prvoj celoj godini prodaje. Nema naznaka da se količina ove godine povećava, a trend pada prodaje je nastavljen u januaru i februaru, prema Cox Automotive.
Teslina ukupna prodaja ove godine naglo pada, s padom isporuka od 13% u prvom tromesečju na 337.000 jedinica. To je znatno ispod očekivanja od 408.000. Kompanija nije posebno prikazala prodaju Sajbertraka, već je objedinjeno prikazala zajedno sa Modelima S i X, koji pripadaju njenom najskupljem segmentu. Ali jasno je da je prodaja Sajbertraka u ovom tromesečju pogođena zbog potrebe za povlačenjem radi popravki, rekao je Ben Kalo, analitičar za Baird. Tesla nije odmah odgovorila na zahtev za komentar.

Rezultati nisu ni blizu tvrdnjama o milion rezervacija
Tromesečno usporavanje prodaje naglašava činjenicu da kada je u pitanju Sajbertrak, rezultati nisu ni približno bombastičnim tvrdnjama milijardera preduzetnika, koje više liče na nastupe voditelja vašarskih predstava. „Potražnja je iznad očekivanja”, rekao je tokom objavljivanja rezultata u novembru 2023. neposredno pre nego što su prve automobile počeli da isporučuju kupcima. „Imamo više od milion ljudi koji su rezervisali automobil”.
U iščekivanju visoke prodaje, Tesla je čak modifikovao svoju gigafabriku u Ostinu kako bi mogao da proizvodi do 250.000 Sajbertrakova godišnje. To su investicije u kapacitete koje se verovatno neće isplatiti.
“Nisu samo rekli da žele puno da prodaju. Osposobili su se da puno prodaju“, rekao je istraživač industrije Glen Merser, koji vodi savetodavnu kompaniju GM Automotive sa sedištem u Klivlendu. Ali, pretpostavka o ogromnoj potražnji pokazala se nepromišljenom. Ispostavilo se da je Sajbertrak ili prevelik ili nije u skladu s pravilima o sigurnosti pešaka u nekim zemljama, tako da postoji malo mogućnosti za povećanje prodaje izvozom.
“Nisu puno prodali i malo je verovatno u ovom slučaju da ih inostrana tržišta mogu spasiti. Čak ni kinesko koje je značajno za Tesline automobile”, rekao je Merser.
Više od decenije pre nego što je Sajbertrak krenuo u proizvodnju, Mask je nagovestio da će Tesla na kraju napraviti neku vrstu električnog kamioneta. Kada je prvi put predstavio dizajn svetu, Mask je jasno stavio do znanja da ne želi konvencionalnu estetiku, pa čak ni nešto što se donekle poigrava izgledom pikapa, ali i dalje deluje poznato – što je pristup koji je Rivian primenio sa svojim R1T pikapom.
Ušteda na farbanju
“Pikapovi su isti već 100 godina, a Sajbertrak ne liči ni na šta drugo”, rekao je Mask. Ranije tog meseca je ponosno rekao javnosti na konferenciji: “Uopšte ne sprovodim istraživanja tržišta”.
To bi bio prikladan slogan za Maskov apsurdni pikap. “Spektakularni neuspeh Sajbertraka bio je neuspeh empatije”, reka je Noble iz CARLAB-a. “Sve, od konfiguracije tovarnog prostora do kabine, performansi i raznih aspekata radnog ciklusa koje zahteva jedan pikap kamionet, jednostavno ne pokazuje razumevanje za potrebe kupaca pikap vozila”.

Prepoznatljiv izgled Sajbertraka rezultat je dve ključne sile, rekla je osoba upoznata s procesom razvoja, koja je zamolila da ostane anonimna jer informacije nisu javne. Jedna je bila Maskova strast za naučnofantastičnim dizajnom. Drugi je bila rana odluka da se napravi vozilo koje nije trebalo farbati.
Ako bi Tesla odlučila da ne farba kamionete, ne bi trebalo da napravi novu lakirnicu vrednu 200 miliona dolara. To je velika potencijalna ušteda. I ne bi morao da brine o ispitivanju EPA u vezi sa emisijima štetnih gasova koje ta postrojenja često proizvode.
Isto kao Delorijan
Naposletku, Mask se odlučio za spoljni izgled od nerđajućeg čelika. To je ista odluka koju je Delorijan doneo za svoj nesrećni sportski automobil četiri decenije ranije. Ali budući da Mask nije inženjer, možda nije u potpunosti razumeo izazove koje donosi takva oduka u odnosu na izbor aluminijuma ili kompozitnih materijala, rekla je osoba koja je htela da ostane anonimna.
Osim činjenice da nerđajući čelik pokazuje otiske prstiju – što je česta zamerka i kod kuhinjskih aparata – on je teško savitljiv i ima tendenciju da se vraća u prvobitni oblik. To je jedan od razloga za probleme sa karoserijskim panelima Sajbertraka.
„Mislim da su ovde pogrešno shvatili kompromise“, rekao je Merser. „Oduševljavali su se time što neće potrošiti 200 miliona dolara na lakirnicu, ali su verovatno isto toliko potrošili pokušavajući da nateraju nerđajući čelik da funkcioniše“.
Razvoj Sajbertraka, uključujući troškove za njegovu proizvodnju u Ostinu, Teslu je verovatno koštao oko 900 miliona dolara, procenjuje Merser. I za razliku od ostalih vozila kompanije, poput sedana Model 3 i krosovera Model Y, ne čini se da Sajbertrak deli troškove razvoja i proizvodnje s drugim Teslinim proizvodima.
“Ima li dokazanu tehnologiju koju bi mogli da koriste na drugim mestima u kompaniji? To nije slučaj”, rekao je Merser. „Može li proizvodni pogon praviti sve te druge stvari na osnovu ulaganja za Sajbertrak? Ne, ne može. Vozilo od nefarbanog nerđajućeg čelika jednostavno nema tako široku privlačnost“.

Znaci upozorenja
Bilo je loših znakova od samog početka. Na predstavljanju vozila u novembru 2019. glasnim Teslinim obožavaocima u Los Anđelesu, demonstracija Sajbertrakovog stakla, navodno otpornog na udarce, pošla je naopako kada je čelična kugla bačena na vozilo dvaput razbila prozor na strani vozača.
„O moj Bože“, rekao je Mask, vidno iznerviran. „Popravićemo to naknadno“.
Problem je bila i cena. Mask je obećao da će osnovna verzija automobila s dometom od 400 kilometara biti od 39.900 dolara. Pogrešio je za oko polovinu. Trenutno osnovna verzija, čija je cena navodno od 72.490 dolara, košta 82.235 dolara bez federalnog poreskog kredita od 7.500 dolara koji je predsednik Tramp obećao da će ukinuti. Obećava 520 kilometara dometa ako ne vučete ništa ili ne vozite prebrzo. Premijum verzija Sajberbist košta 105.735 dolara i preskupa je za dobijanje poreske olakšice.
Polovni Sajbertrakovi pristupačniji
Iako Tesla ne proizvodi početnu verziju koju je Mask obećao 2019, pad vrednosti pri preprodaji učinio je polovne Sajbertrakove dosta pristupačnijim, prema aumobilskom sajtu Jalopnik. Malo korišćeni automobil možete da kupite za manje od 70.000 dolara pod uslovom da ste spremni na rizik od vandalizma. Cene bi mogle pasti još niže, zbog oko 200 miliona dolara vrednih neprodatih automobila koje ima kompanija na lageru, izvestila je Teslina fan stranica Elektrek.
Na kraju, Mask je prokleo Sajbertrak ignorišući razloge zbog kojih ljudi kupuju kamionete. Da vuku stvari i da se voze po nestandardnim putevima. Vozilo nije dobro ni za jednu od tih stvari, što je dokumentovano u brojnim recenzijama. Postoji niz videozapisa “Cybertruck fail” i Subreddit „CyberStuck“ sa 280.000 članova. Kao dodatna sramota dolazi sve prisutniji podžanr video snimaka na kojima Sajbertrakove vuku Ford F-150 ili GM Silverado.
“Ako postoji nešto što detroitska trojka zna kako da radi, onda su to ogromni kamioneti sa izuzetno lojalnim kupcima”, rekao je Merser. „Lansirao je Sajbertrak u segmentu tržišta gde se najteže može napraviti proboj“.
Alan Onsman, novinar Forbes