Vasilesku za Forbes o preuzimanju MediGroup: Finski modeli u zdravstvu mogu da budu dobri za Srbiju

Cena plaćena za MediGroup u Srbiji ostaje nepoznata
U Srbiji i Rumuniji upravo je u toku najveća transakcija na tržištu privatnog zdravstva Centralne i Istočne Evrope. MediGroup, jedan od najvećih privatnih zdravstvenih sistema u Srbiji i Regina Maria, najveći u svojoj branši u Rumuniji, postaju deo finske zdravstvene grupe Mehilainen.
O prodaji se pregovaralo prethodnih meseci i to u paketu. Vlasnik MediGroup su dva fonda – MidEuropa i Blue Sea Capital. Prvi je i jedini vlasnik rumunske Regina Maria.
Najavljeno preuzimanje bio je povod za razgovor sa Marijanom Vasilesku, generalnom direktrokom MediGroup sistema.
Iznos transkacije se ne saopštava. Kao ni pre sedam godina, kada je među vlasnike ušao britanski fond MidEuropa.
„Ovo je velika transkacija, jer Mehiainen preuzima i sestrinsku kompaniju u Rumuniji“, kaže za Forbes Srbija Marijana Vasilesku. „Mi zajedno imamo godišnje prihode od oko 500 miliona evra. MediGroup je godinu završila sa blizu 85 miliona evra, a Regina Maria sa više od 400 miliona evra. Oni su šest puta veći i postoje tri decenije, a mi 12 godina, ali vodeći smo zdravstveni sistemi na svojim tržištima. Mehilainen je vodeći u Finskoj, što znači da dolazi ozbiljan i iskusan igrač, koji posluje već 115 godina“.
Bez promene politike
Iz vlasništva MediGroup sistema su izašla dva investiciona fonda. Sada ih preuzima zdravstveni sistem, iza koga, međutim, stoje investioni fondovi.
„To je za nas važna promena. Prednost je kada ste deo tako velikog zdravstvenog sistema – to je šansa za razmenu znanja, iskustva i saradnju“, dodaje Marijana Vasilesku.
MediGroup sistem je usvojio strategiju razvoja do 2030, u kojoj su zacrtali svoje planove. Tvrdi da ih je kupac video i da ih podržava.
„Očekujem da ćemo imati dosta prilika za sinergiju. To bi bio logičan korak. Mehilainen ima dosta iskustva“, smatra Vasilesku. „Očekujemo da će se u prvom periodu upoznavati sa našim tržištima, gde su došli prepoznajući potencijal rasta privatnog zdravstvenog sektora. Mi smatramo da je ova industrija tek u početnoj fazi razvoja u Srbiji“.

Mesečna pretplata
Finska zdravstvena grupa usluge pruža i u državnom i privatnom sektoru.
„Njihovi modeli mogu da budu dobri primeri kako i kod nas može da se razvija tržište“, kaže Vasilesku. „U Evropi je rasprostranjena prodaja zdravstvenih paketa, a mi to već radimo i u Srbiji, dok u Rumuniji taj vid brige o zdravlju ima više od milion pretplatnika“.
Pacijenti plaćaju mesečnu pretplatu baš poput one za telekomunikacione usluge. U okviru nje mogu da iskoriste određene zdravstvene usluge u skladu sa paketom koji sami izaberu. Ovaj model, kako tvrdi Marijana Vasilesku, ostavlja dovoljno prostora i za privatna osiguravajuća društva.
„Pretplata je dosta dobro rešenje kada govorimo o preventivnoj zaštiti“, ističe Vasilesku. „Osiguranje je drugačiji model – u njega ulazi analiza rizika, zdravstveno stanje korisnika. U idealnom svetu bi trebalo imati oba modela: paket zdravlja je osnova za preventivu, gde korisnik bira set usluga i može mu pristupati kad god želi“.
Ko će pre do doktora
Nameće se pitanje da li je rast privatnog zdravstvenog sistema proporcijalan padu nivoa usluga u državnom sistemu.
„I u svetu i kod nas javni i privatni zdravstveni sektor sarađuju. Privatno zdravstvo može da pruži dodatnu ekspertizu i bude snažan partner u preventivi, dok će javni zdravstveni sektor uvek biti najmoćniji u sekundarnoj i tercijalnoj zdravstvenoj zaštiti. Skandinavske zemlje su nam dobar primer, jer su upravo na ovaj način gradili zdravstveni sistem. Spremni smo da budemo povezani sa državom i nadamo se da ćemo uskoro svi moći da pristupimo jedinstvenom zdravstvenom kartonu pacijenata. Tako ćemo podići efikasnost, dostupnost i nivo usluge“, kaže Marijana Vasilesku.
U Rumuniji, kako objašnjava Vasilesku, državni domovi zdravlja ne postoje. Pacijenti odlaze kod porodičnog lekara u njegovu privatnu praksu. Država pokriva deo troška, a deo sam pacijent.
Ono što postavlja granice i državnom i privatnom sektoru je kadar i njegov ograničeni broj.
„Trudimo se da privlačimo najbolje kadrove i važan nam je kvalitet. Kontinuirano radimo na njihovom razvoju, naročito kroz finansijsku podršku za specijalističke studije“, objašnjava Marijana Vasilesku. „Kako nam fokus jeste na preventivi, najveći akcenat stavljamo na domove zdravlja i druge ustanove primarne zdravstvene zaštite“.

Kako su rasli
MidEuropa je 55 odsto MediGroup sistema preuzeo 2018. godine, jedini vlasnici rumunske Regina Marie postali su 2015. godine.
„Tokom našeg investicionog perioda, uložili smo više od 300 miliona evra kako bismo podržali proširenje kompanije sa oko 50 na više od 400 objekata, uključujući izgradnju novih bolnica koje nude sveobuhvatne tretmane. Kao i ulaganja u najnovije tehnologije, robotske inovacije u radioterapiji, takođe podržavamo radioterapiju i dijagnostiku“, rekao je Eugeniu Prodan, direktor MidEuropa o rumunskoj grupi. „Danas, Regina Maria pruži više od 6,5 miliona pregleda godišnje, za više od tri miliona jedinstvenih pacijenata, od kojih 880.000 čine korisnici paketa zdravlja“.
MediGroup je od 2013. godine, narastao od nekoliko stotina zaposlenih u tim sa više od 2.000 zaposlenih. Njihova mreža obuhvata 16 domova zdravlja i poliklinika, opštu bolnicu, tri specijalne bolnice, četiri dijagnostička centra i više od 75 laboratorija.
„Ostvarili smo rast EBIDTA od 20 odsto u 2024. godini, a verujem da imamo prilike i za dalji rast. Mnogo je malih zdravstvenih praksi i fragmentirano je tržište, prema tome je konsolidacija izvesna i ima potencijala za ukrupnjavanje“, uverena je Vasilesku.
Ko je Mehilainen
Najveći privatni zdravstveni sistem u Finskoj zasad posluje još u Nemačkoj, Švedskoj, Estoniji i Litvaniji. Ulazak u Rimuniju i Srbiju je trasiranje puta u Centralnoj i Istočnoj Evropi.
Za ovu transakciju, pri kupovini MediGroup i Regina Maria sistema, vlasnik investitor CVC koji je većinski vlasnik Mehilainen grupe ušao je u partnerstvo sa još jednim fondom. Reč je o Hellman & Friedman fondu.
Mehilainen ima brend BeeHealthy. Svake godine pružaju usluge za 2,2 miliona korisnika na 890 lokacija. Imaju više od 37.000 zaposlenih i saradnika.