Vozila bez saglasnosti: Zbog čega Beograd hoće da raskine ugovor sa Lastom za prigradske linije

Konzorcijum firmi koji obavlja prevoz putnika na 293 prigradske i lokalne linije u Beogradu prekršio je nekoliko odredbi Ugovora o javno-privatnom partnerstvu. To tvrdi beogradski Sekretarijat za javni prevoz, koji planira da jednostrano raskine taj ugovor.
Jedan od članova konzorcijuma, saobraćajno preduzeće Lasta, na ugovorenim prigradskim i lokalnim linijama angažuje za rad vozila koja nemaju saglasnost Sekretarijata. Prevoz se obavlja i vozilima koja nisu bila na Spisku vozila prilikom podnošenja ponude. Problematična je i starost nekih vozila.
Sve ovo se navodi u Upozorenju o nameri jednostranog raskida ugovora. To upozorenje je Sekretarijat uputio ASP Streli – Obrenovac. Datirano je na 4. decembar 2024.
Dokument u kome se nalazi Upozorenje je deo Predloga rešenja o davanju saglasnosti Sekretarijatu da jednostrano raskine ugovor. Predlog će se 25. decembra naći pred gradskim odbornicima. Tog datuma je zakazana sednica Skupštine grada.
Prevoznik je prekršio odredbe članova 9, 10, 11, 29 i 45 ugovora o javno-privatnom partnerstvu, navodi se u Upozorenju.
Prevoznik je prekršio odredbe člana 10 Zakona o komunalnim delatnostima i člana 30a Odluke o javnom linijskom prevozu (koji definiše starosne granice autobusa).
Ugovor koji Grad planira da raskine je zaključen 15. septembra 2023. Ugovorne strane bile su Sekretarijat za javni prevoz i konzorcijum koji čine firme ASP Strela (Obrenovac), ASP Strela (Ub), Lastra (Lazarevac) i SP Lasta (Beograd).
Ugovor je zaključen na 10 godina, a njegova vrednost bila je 69,1 milijardu dinara.
Izabrani konzorcijum prevoz obavlja na području mreža linija koje su definisane kao lokalne i prigradske.
U pitanju su 293 prigradske i lokalne linije u Barajevu, Lazarevcu, Grockoj, Mladenovcu, Sopotu, Surčinu i Obrenovcu.
Planirano je bilo da izabrani privatni prevoznik obezbedi 340 vozila. Od toga 225 solo autobusa, 81 zglobih autobusa i 34 minibusa.

Lasta angažuje vozila koja nemaju saglasnost za rad?
Prema ugovoru, prevoznik može da otpočne rad sa vozilom tek po dobijanju pisane saglasnosti od Sekretarijata za javni prevoz.
Sekretarijat navodi da je 21. novembra sačinio „Izveštaj o analizi konačnog obračuna za Saobraćajno preduzeće Lasta“.
Na osnovu tog izveštaja je uočeno da (prema podacima koje je Lasta dostavila i na osnovu primera iz staničnih dnevnika Laste i Lastre) Lasta na ugovorenim linijama angažuje vozila za rad koja nemaju saglasnost za rad po ugovoru.
Vozila starija od 10 godina
Uočeno je i da je od 23 vozila kojima je Lasta bez saglasnosti realizovala prevoz na linijama po ugovoru za ITS2 (integrisani tarifni sistem 2) u oktobru 2024. godine – sedam vozila starije od 10 godina.
Neka od vozila su starija i nego što je propisano Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika (vozila do 15 godina starosti).
Pored toga što su vozila bez saglasnosti evidentirana kroz realizaciju, pojedina vozila se prema podacima zabeleženim u staničnim dnevnicima AS Sopot bila u planu da se njima vrši javni prevoz na poverenim linijama.
„Kako prevoznik vrši prevoz putnika vozilima koja nemaju saglasnost, to predstavlja najstrožije kršenje ugovora i ugrožava bezbednost putnika“.
Koristili vozila koja nisu na „Spisku“
Takođe, ugovorom koji je sklopljen sa konzorcijumom je propisano i da će se prevoz obavljati vozilima koja su definisana u Spisku vozila. Radi se o listi koja je dostavljena prilikom podnošenja ponude.
Utvrđeno je da je Lasta za prevoz putnika koristila vozila koja se ne nalaze u Spisku vozila. To takođe, navodi Grad, predstavlja povredu javnog ugovora.
Vanredna kontrola
Beogradski sekretarijat je obrazovao i Komisiju za vanrednu kontrolu vozila. Ona je u periodu od 29. novembra do 02. decembra ove godine izvršila kontrolu vozila prema Spisku vozila. Pregledi su obavljeni na lokacijama auto centara u Beogradu, Mladenovcu, Sopotu, Barajevu i Obrenovcu.
Na osnovu izveštaja o pregledu vozila koja je prevoznik prijavio za rad i foto dokumentacije izvršena je analiza stanja voznog parka. Utvrđeno je da je van saobraćaja i nefunkcionalno u trenutku pregleda bilo 26 vozila. Od toga, 12 nije bilo ni registrovano.
Prevoznik ima 166 vozila u sistemu na dan 29.11. Od toga, pregledom je obuhvaćeno 137 vozila, a 29 nisu pregledana. Bila su na linijama ili eksternim servisima te nisu bila dostupna za pregled.
Sekretarijat navodi da se Lasta obavezala da u svakom trenutku raspolaže minimalnim brojem od 168 autobusa na linijama vozilima. Obavezala se i da u roku od 12 meseci od početka primene ugovora obezbedi minimalnu rezervu od 10 odsto vozila u odnosu na broj vozila u radu.
Vanrednom kontrolom je utvrđeno da je značajan broj vozila koja su prijavljena u sistem van rada (u kvaru ili neregistrovana). Sekretretarijat je stoga utvrdio da SP Lasta ne raspolaže brojem od minimalnih 168 vozila na poverenim linijama.
Dalje se navodi da je prevoznik obavezan da obavlja prevoz samo vozilima čija starost ne može biti veća od 10 godina. Pored toga definisano je da u početku rada sva vozila moraju biti sa prvom registracijom u 2015. godini i kasnije.
Nakon što je utvrđeno da prevoznik obavlja prevoz putnika vozilima koja nosu definisana u Spisku vozila i nemaju saglasnost Sekretarijata, Sekretarijat nema uvid u tehničke specifikacije navedenih vozila. Niti u dokumentaciju kojom prevoznik potvrđuje da vozila ispunjavaju sve tražene tehničke specifikacije. To takođe predstavlja povredu ugovora, smatra Grad.
Nemaju obećan broj vozila?
U Upozorenju se objašnjava i da se konzorcijum obavezao da poverenu uslugu na početku ugovora realizuje traženim brojem od najmanje 340 vozila. Takođe i da u roku od 12 meseci od početka primene ugovora obezbedi i minimalnu rezervu od 10 odsto u odnosu na broj vozila u radu.
„Obzirom da je rok od 12 meseci od datuma početka ugovora prošao i imajući u vidu navedeno, potrebno je da obezbedite minimalnu rezervu od 10 odsto i da nam dostavite svu neophodnu dokumentaciju kako bi izvršili prijem vozila“, piše u upozorenju.
Sekretarijat je tražio od konzorcijuma da se u roku od pet dana od dana prijema upozorenja izjasni o navodima iz upozorenja. Da u istom roku otkloni navedene razloge za raskid javnog ugovora i da dostavi dokaze o tome.
Međutim, taj rok je istekao.
Poslato obaveštenje o raskidu
Sekretarijat je 16. decembra ASP Strela Obrenovca poslao obaveštenje o raskidu ugovora.
Raskid ugovora najavljen je i iz Gradske uprave.
U petak je na sajtu Beoinfo najavljena sednica Skupštine grada. U najavi je pisalo i da će se pred odbornicima naći predlog za davanje saglasnosti da se jednostrano raskine ovaj ugovor.
Sa firmama ASP Strela Obrenovac i ASP Strela Ub, Beograd ima zaključen i ugovor za prevoz putnika na delu linija na teritoriji Palilule, Zemuna i Novog Beograda.
Taj ugovor je zaključen krajem juna, a njegova vrednost je 59,5 milijardi dinara.
ASP Strela je i deo grupe od 19 firmi kojima je poveren prevoz putnika na delu linija na teritoriji Grocke, Voždovca, Zvezdare, Rakovice, Čukarice i Savskog venca.
