Autoindustrija u panici: „Čitava automobilska industrija bi mogla biti zatvorena za dva meseca“

Vesti Forbes Hrvatska 21. okt 2025. 14:10
featured image

21. okt 2025. 14:10

Budući da Kina kontroliše zalihe i preradu retkih metala, autoindustrija intenzivno traži rešenja kako bi smanjila zavisnost od njihovog uvoza.

Dok jedni izlaz vide u recikliranju iz starih automobila, drugi su već počeli da razvijaju motore koji ne sadrže delove retkih metala.

Globalni proizvođači automobila obilaze svet u potrazi za ključnim retkim metalima uoči nadolazećih kineskih izvoznih ograničenja, dok su čelnici zabrinuti da bi ona mogla dovesti do nestašica delova i zatvaranja kompanija.

Magnetski materijali od retkih metala pokreću motore u delovima automobila poput bočnih retrovizora, zvučnika, pumpi za ulje, brisača vetrobrana, senzora za curenje goriva i kočenje.

Kako je došlo do problema

Još su važniji u električnim vozilima. Iako je sporazum između SAD-a i Kine privremeno ublažio problem snabdevanja zalihe su iscrpljene zbog sličnih ograničenja ranije ove godine.

Peking je dodatno otežao dobijanje izvoznih dozvola. Kina je od tada drastično proširila izvozna ograničenja, zbog čega se kompanije suočavaju s globalnim nestašicama, piše Rojters.

Konsultantska kuća AlixPartners procenjuje da Kina kontroliše do 70 odsto svetske proizvodnje retkih elemenata, 85 odsto kapaciteta za njihovu preradu i oko 90 posto proizvodnje legura i magneta.

Na novom kineskom popisu izvozne kontrole nalaze se elementi poput iterbija, holmija i evropija, koji se takođe koriste u automobilskoj industriji.

“Situacija je vrlo napeta”, rekla je Nadine Rajner, izvršna direktorka nemačkog dobavljača metalnog praha NMD, dodajući da kupci žele da nabavljaju retke elemente bilo gde osim iz Kine.

Zalihe pri kraju

Rajner je istakla da, iako retkih zemnih elemenata ima u državama poput Švedske, te zemlje nemaju rudnike ni postrojenja za preradu koja bi ih učinila iskoristivim.

Kada je reč o teškim retkim elementima, Kina kontroliše 99,8 odsto svetskog kapaciteta prerade, što alternativne izvore čini zanemarivima.

“Praktično smo rasprodati i imamo vrlo ograničene zalihe”, rekla je Rajner.

Retki metali mogu se reciklirati iz starih automobila, ali ta je industrija još u razvoju.

Kompanija Neutral, koju podržava Reno, trenutno reciklira retke elemente iz oko 400.000 automobila godišnje u Francuskoj i ima ugovore s 15 automobilskih marki u Evropi.

“Izazov je povećati razmere tih aktivnosti”, rekao je izvršni direktor Neutrala Žan Filipe Bahuaud.

Čak i ako kineski dobavljači uspeju da ispune nove narudžbine pre nego što izvozna ograničenja stupe na snagu 8. novembra, dostava brodom do Evrope može trajati do 45 dana, što znači da preti ozbiljno usko grlo u snabdevanju, samo jedno od brojnih sa kojima se autoindustrija trenutno suočava.

Kina je takođe uvela ograničenja izvoza litijum jonskih baterija i materijala za njihovu proizvodnju, što je izazvalo zabrinutost oko snabdevanja delovima za električna vozila.

Prošle nedleje spor oko intelektualnog vlasništva između Kine i Holandije, koji uključuje malo poznatog proizvođača čipova Nexperia, izazvao strah od zatvaranja kompanija, budući da ona snabdeva veliki broj čipova za automobilske komponente.

Autoindustrija u probemu: Izvozna ograničenja

Proizvođači automobila suočavaju se i s izazovom američkih carina, a očekuje se da će njihove troškove detaljno prikazati u izveštajima o rezultatima za treće tromesečje.

Kineska dominacija nad industrijom kroz kontrolu retkih elemenata i dalje se smatra jednim od najvećih i najtežih problema.

“Mogu ugasiti za dva meseca celu automobilsku industriju”, rekao je Rajan Grim, potpredsednik Tojote za Severnu Ameriku zadužen za razvoj dobavljača.

Bruno Gaheri, predsednik za Francusku, Beneluks, zapadnu i južnu Evropu u kompaiji Bosch, rekao je da očekuje kako će autoindustrija “napuniti zalihe retkih elemenata” pre nego što rok stupi na snagu.

Jedan izvršni direktor dobavljača magneta za Hundai kazao je da su, iako su početkom godine stvorili zalihe, “one već gotovo iscrpljene” i da je snabdevanje vrlo ograničeno.

Tri industrijska izvora rekla su Rojtersu da su neki kineski izvoznici retkih elemenata primili više narudžbi iz inostranstva odmah nakon objave novih izvoznih ograničenja 9. oktobra.

Automobilske kompanije preduzimaju korake kako bi smanjile zavisnost.

General Motors, kao i veliki dobavljači poput ZF-a i BorgWarnera, razvijaju električne motore s malo ili bez retkih elemenata, dok su BMW i Renault već proizveli motore potpuno bez retkih metala.

Kompanija Monumo koristi veštačku inteligenciju i napredne simulacije kako bi klijentima pomogla da smanje sadržaj retkih metala u motorima koji su već u proizvodnji. Prema rečima izvršnog direktora Dominika Verginea, to je dovelo do prosečnog smanjenja od 24 odsto među britanskim kupcima kompanije, među kojima su i neki od 10 najvećih svetskih proizvođača automobila.

Velika ulaganja

Proizvođači automobila takođe intenzivno rade na razvoju motora bez retkih elemenata za sledeću generaciju električnih vozila.

Ipak, većina tih motora još je godinama udaljena od serijske proizvodnje, baš kao i razvoj novih rudnika i postrojenja za preradu izvan Kine – što Peking može otežati održavanjem niskih cena na globalnom tržištu.

Stručnjaci tvrde da američka vlada prijetnju shvata mnogo ozbiljnije od evropske.
Andi Lejland, suosnivač konsultantske kuće SC Insights, kaže da se Peking fokusira na pobedu niske cene i da će tako i nastaviti.

“Kinezi uvek mogu biti jeftiniji”, rekao je, komentarišući napore da se razviju motori bez retkih metala. “Kada su motori s retkim magnetima jeftiniji, proizvođačima je teško opravdati ulaganje u skuplje komponente. Zato je to vrlo rizična investicija“, kaže.

U međuvremenu se očekuje da će Kina nastaviti da koristi svoju moć nad snabdevanjem retkim metalima.

Forbes Hrvatska