Bivši Tviter se sve manje čita: Treds ga prvi put prestigao

Treds, tekstualna društvena mreža kompanije Meta, koja je pokušala da iskoristi nezadovoljstvo korisnika platformom X u vlasništvu Ilona Maska, po prvi put je ovog meseca prestigla konkurenta po broju dnevno aktivnih korisnika na mobilnim uređajima širom sveta, prema podacima analitičke firme Similarweb.
Prošle nedelje (od 15. do 21. septembra), Treds je neznatno pretekao X po prosečnom broju aktivnih korisnika, sa 130,2 miliona korisnika dnevno u poređenju sa 130,1 milion kod X-a.
Treds je 20. septembra imao 128,7 miliona dnevno aktivnih korisnika na mobilnim uređajima širom sveta, prema podacima Similarveba. Nešto više od 127,1 milion kod X-a.
Treds, pokrenut 2023. kao produžetak Instagrama, prvi put je 5. septembra nadmašio X. Ali dva konkurenta su se od tada smenjivala na prvom mestu.
Prednost Tredsa
Dok je broj korisnika Tredsa stalno rastao, broj dnevno aktivnih korisnika X-a je opadao. U septembru 2024. Treds je imao prosečno 81,1 milion dnevnih aktivnih korisnika na mobilnim uređajima širom sveta, dok je X imao 149,9 miliona.
Treds prednjači nad X-om kod iOS korisnika globalno, sa 62,5 miliona dnevno aktivnih korisnika 20. septembra. X je imao 56,6 miliona.
Iako su obe platforme zasnovane na tekstualnoj komunikaciji, Treds ima veliku prednost jer je duboko integrisan u drugu Metinu mrežu, Instagram, koji promoviše Treds kroz svoj fid.

Prednost X
X i dalje ima više dnevno aktivnih mobilnih korisnika u SAD-u, prema Similarvebu. Na dan 20. septembra, Treds je imao 16,2 miliona dnevno aktivnih korisnika u SAD, dok je X prednjačio sa 21,3 miliona. X takođe zadržava ogromnu prednost u posetama sajtu: 20. septembra X je imao 140,7 miliona dnevnih korisnika na x.com, dok je Treds imao samo 7,7 miliona na svom sajtu. Podaci pokazuju i da korisnici provode više vremena na X-u nego na Tredsu. Na Android uređajima širom sveta u avgustu, prosečno vreme provedeno na X-u bilo je 4:04 minuta, skoro duplo više od prosečnog vremena na Tredsu (2:14 minuta).
Ko je primamljiviji oglašivačima
Rastuća baza korisnika Tredsa dobar je znak za Metu. Kompanija bi mogla da se osloni na prihod od oglašavanja, navode analitičari. Ros Sandler, analitičar Barclays Research-a, naveo je da Meta „otvara nove izvore oglasnog prostora“ sa Tredsom. Sandler procenjuje da bi Treds mogao doneti oko dve milijarde dolara prihoda od oglasa 2026. i čak devet milijardi dolara 2027, kako aplikacija bude širila korisničku bazu. Sandler je naglasio da Treds ima veliki „monetizacioni potencijal“. Popularan je u zemljama sa najvećom potrošnjom na oglase po glavi stanovnika, poput SAD-a i Japana. Meta je u aprilu objavila da je Treds otvoren globalnim oglašivačima, nakon što je testirao reklame samo sa američkim i japanskim kompanijama.
X, s druge strane, godinama muku muči sa oglašivačima nakon Maskovog preuzimanja. U 2023. globalni prihodi od oglasa X-a pali su za 51,7% na dve milijarde dolara. Naredne godine još 2,3%, prema procenama Emarketer-a. Finansijski izveštaji u Ujedinjenom Kraljevstvu pokazali su da su prihodi od oglasa X-a pali više od 66% u 2023. Profit je opao 74%, uglavnom jer su oglašivači napuštali platformu. Emarketer je u martu procenio da će X tek 2025. prvi put ostvariti rast prihoda od oglasa od kada je Mask vlasnik. I to 16,5% (na 2,26 milijardi dolara). Analitičarka Jasmin Enberg rekla je za Blumberg da je deo povratka oglašivača na X motivisan „strahom“ i željom da se približe administraciji Donalda Trampa. Ipak, ona to ne bi nazvala „oporavkom“ jer su prihodi i dalje upola manji nego 2021.
Veza s Instagramom
Mark Mahejni, viši analitičar u Evercore ISI, izjavio je da Treds ima prednost nad X-om zahvaljujući povezanosti sa Instagramom i drugim Metinim platformama. Integracija sa Instagramom, koji, prema rečima Marka Zakerberga, ima tri milijarde mesečno aktivnih korisnika, predstavlja „veliku prednost“ jer Meta može „preusmeravati korisnike sa te ogromne platforme na Treds“. Korisnici se mogu prijaviti na Treds putem Instagram ili Fejsbuk naloga, a sama aplikacija se opisuje kao „Instagramova aplikacija za tekstualne razgovore“. Treds bi mogao biti i efikasniji u plasiranju ciljanih oglasa, jer Instagram i Treds „verovatno znaju više o svojim korisnicima“. To ih čini privlačnijim oglašivačima u poređenju sa X-om. „Što Treds više raste, to je lošije za privlačnost X-a oglašivačima“, rekao je Mahejni.

Svađe Maska i Zakerberga
Zakerberg i Mask su još ranije ulazili u javne sukobe. Još 2016. Zakerberg je rekao da je „duboko razočaran“ kada je eksplodirala SpaceX raketa koja je nosila Fejsbukov satelit. SpaceX je incident nazvao „anomaliјom“. Mask je kasnije dodao da je to „moja krivica jer sam bio idiot“. U 2017. su se sukobili oko veštačke inteligencije. Tada je Zakerberg nazvao Maska „pesimistom“ zbog poziva na regulaciju AI. Mask je uzvratio tvitom: „Razgovarao sam sa Markom o ovome. Njegovo razumevanje teme je ograničeno“.
U martu 2018. usred skandala sa Fejsbukom oko zloupotrebe podataka, Mask je obrisao Tesla i SpaceX stranice na Fejsbuku. Objavio je tvit: „Šta je to Fejsbuk?“. Kada je Treds lansiran 2023, Mask je izazvao Zakerberga na fizički obračun. „Spreman sam za meč u kavezu ako je i on“. Zakerberg je odgovorio: „Pošalji lokaciju“. Iako je UFC predsednik Dejna Vajt obećao da će organizovati meč, plan je propao nakon što je Mask rekao da mora na operaciju. Zakerberg je tada odustao. „Ako Ilon ikada bude ozbiljan u vezi sa datumom i zvaničnim događajem, zna kako da me kontaktira“.
Spajdermeni
Treds je dodatno pojačao rivalstvo nakon što je Mask preuzeo Tviter, promenio ime i logo, pravila moderacije i sistem verifikacije. To je izazvalo odlazak mnogih korisnika. Prilikom predstavljanja Tredsa, Zakerberg je obećao „otvoreni i prijateljski prostor za razgovor“, za razliku od haosa na X-u. Treds je preuzet 30 miliona puta za manje od jednog dana, ali su advokati Tvitera zapretili tužbom. Tvrdili su da je Treds koristio poslovne tajne bivših zaposlenih u Tviteru. „Konkurencija je u redu, krađa nije“, rekao je tada Mask.
Zakerberg se našalio na sličnost dve platforme objavivši meme sa dva Spajdermena koji upiru prstom jedan u drugog. Mask je Treds nazvao „samo Instagram bez slika, što nema smisla jer ljudi uglavnom koriste Instagram zbog slika“. Zakerberg je više puta isticao cilj da Treds dostigne milijardu korisnika. To je ponovio i u januaru, rekavši da očekuje da će platforma „nastaviti putanju ka tome da postane vodeća platforma za razgovore i da će u narednim godinama dostići milijardu ljudi“.
Mask je trenutno najbogatiji čovek na svetu, sa procenjenim bogatstvom od 481,9 milijardi dolara. Najveći deo dolazi iz njegovih 12% udela u Tesli i 42% udela u SpaceX-u, koji je osnovao 2002. Mask je 2022. kupio Tviter za 44 milijarde dolara i preimenovao ga u X. Zakerberg je treći najbogatiji čovek na svetu sa neto vrednošću od 256,8 milijardi dolara, prema procenama Forbes. On poseduje oko 13% Mete, koju je osnovao 2004. zajedno sa društvenom mrežom Fejsbuk.
Konor Marej, novinar Forbes