Blagi pad nivoa konkurentnosti malih i srednjih preduzeća u Srbiji 2023.

U Srbiji je 2023. godini nivo konkuretnosti malih i srednjih preduzeća (MSP) blago opao u odnosu na prethodnu godinu – sa 42,8 odsto na 42 odsto, pokazalo je istraživanje platforme MSP KOMPAS, predstavljene danas u Privrednoj komori Srbije (PKS).
MSP Kompas je inovativna platforma koja pokazuje presek aktuelne situacije u MSP, podatke o njihovom učinku i sagledava njihove potrebe za dalji održiv razvoj, a i istraživanje je sprovedeno u organizaciji Centra za visoke ekonomske studije (CEVES), USAID projekta „Velika mala privreda“ i PKS.
Ta platforma prikazuje nivo konkurentnosti i razvijenosti sektora MSP po devet ključnih aspekata poslovanja, među kojima su: poslovna očekivanja i rezultati, biznis model, regulatorno okruženje, razvoj veština, „digitalna transformacija“, „zelena tranzicija“.
Po rezultatima, 2023. zabeležen je realni pad prihoda (9,4 odsto) i profita (11,9 odsto), usled usporene tražnje EU, osim kod ICT sektora i HORECA-e (ugostiteljstvo), a stare kupce je zadržalo 81 odsto preduzeća, ali nije imalo novih.
U 2023. rast minimalnih zarada (14,3 odsto) i zarada u javnom sektoru (14,7 odsto) uticao je na povećanja u privatnom (14,4 odsto). Za 77 odsto preduzeća problem je nalaženje kadrova.
Preduzeća su 2023. smanjila nivo eksterne zaduženosti za 7,1 odsto, a 19 odsto preduzeća se u značajnoj meri oslanja na banke.
U proširenje kapaciteta 2023. godine nije ulagalo 81 odsto preduzeća, dok 74 odsto nije razvijalo nove proizvode.
Produktivnost rada je porasla šest odsto, što je prema podacima za 2023. sporiji rast od zarada (14,7 odsto).
Ulaganja u neki aspekt „zelene tranzicije“ planira 15 odsto kompanija.
Preduzeća ove godine očekuju bolju poslovnu situaciju, umeren rast prihoda očekuje 10 odsto, a 2,1 odsto ne planira povećanje broja zaposlenih.
„Sektor MSP se suočava s najvećim izazovima u poslovanju, a za njihovo rešavanje potrebni su procena stanja tehnologije i modela finansiranja, razvoj adekvatne strategije za održivo poslovanje, kao i sveobuhvatna podrška svih institucija u sistemu i međunarodnih organizacija“ , rekao je direktor Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju PKS Mihailo Vesović.

Vesović je istakao da MSP daju više od 50 odsto izvoza Srbije što pokazuje njihov značaj, a važna su i za uspeh velikih investicija jer su deo dobavljačkih lanaca.
„Da bi velike kompanije bile uspešne, važno je da MSP dobro posluju i budu konkurentna na tržištu i da imaju odgovorajući ‘alat’ „, rekao je Vesović.
Direktor CEVES-a Nemanja Šormaz je istakao da MSP Kompas pomaže preduzećima da blagovremeno steknu uvid u globalne trendove koji utiču na njihovo poslovanje, a državnim, međunarodnim i finansijskim organizacijama pomaže da jasno sagledaju njihovu strukturu i prema tome kreiraju programe podrške za MSP sektor.
Rezultat istraživanja predstavlja 11 sektora i 25 zvaničnih okruga Srbije- Indeks MSP KOMPAS je nastao na osnovu finansijskih izveštaja više od 40.000 kompanija u Srbiji.
Beta