Boing može da reši nedostatak na avionu 737 MAX 9, ali ipak postoje dublji problemi

Vesti Forbes Srbija 12. jan 2024. 07:00
featured image

12. jan 2024. 07:00

Incident sa Boingovim avionom 737 na letu Aljaska Erlajnza koji je prinudno sleteo prošlog petka mogao bi da se ispostavi kao manji i ne tako strašan i nerešiv.

Ipak, problemi koje nije lako otkloniti odnose se na šira pitanja kvaliteta nakon gubitka iskusnih radnika tokom pandemije.

Pokazatelji upućuju na to da se radi o proizvodnom propustu koji se može popraviti, a ne o samom dizajnu letelice, a 171 avion istog tipa, 737 MAX 9 koji su prizemljeni u SAD, mogli bi da se vrate na redovne linije već ove nedelje nakon što nadležne inspekcije završe kontrolu, kažu stručnjaci iz oblasti aviondustrije.

Ipak, to je najnoviji u nizu problema sa kvalitetom što se Boinga tiče, a nekoliko nesreća ranije dovele su do toga da Boing privremeno zatvori svoju fabriku 737 MAX-a početkom 2020. godine, nakon čega je usledila pandemija korona virusa koja je poremetila proizvodnju, a onda i kompletan aviosaobraćaj.

Foto: NTSB/Handout via REUTERS

Boing može biti u izvesnoj meri pogođen i činjenicom da deli duopol sa Erbasom na tržištu avio-prevoznika. Naime, Boing je prošle godine imao najveću potražnju aviona od 2014. godine od avio-kompanija usled naglog oporavka u vazdušnom saobraćaju nakon pandemije.

Neuspeh u poboljšanju kvaliteta mogao bi doprineti tome da kompanija padne na drugo mesto na ovom tržištu, posle Erbasa.

Problem bi mogao da se odrazi na prodaju

“U nekom trenutku, moglo bi da se dogodi da javnost izgubi poverenje u 737 MAX, što bi na kraju moglo da utiče i na prodaju“, napisao je Alan Epštajn (Alan Epstein) analitičar za oblast vazduhoplovstva u Bank of America, u ponedeljak.

Nakon što je došlo do ispadanja vrata usred leta i prinudnog povratka aviona Aljaska Erlajnza na aerodrom u Portlandu, američki regulatori u Federalnoj upravi za avijaciju (FAA) prizemljili su 171 avion tipa 737 MAX 9, sa istom konfiguracijom, radi bezbednosnih provera.

Naloženo je Aljaska Erlanzu i Junajted Erlajnzu, dvema američkim avio-kompanijama da sprovedu inspekciju dela koji je eksplodirao.

Ispostavilo se da je reč o utikaču koji je umetnut u otvore na telu aviona iza oba krila koji su isečeni da bi se postavila dodatna vrata za izlaz u slučaju nužde.

Dizajn utikača je testiran: korišćen je kod stotina aviona Boing decenijama, rekao je Džon Golja (John Goglia), nekadašnji aviomehaničar.

Golja je ukazao da to sugeriše na dva potencijalna uzroka incidenta na Aljasci.

Kao jedna od mogućnosti spominje se greška u proizvodnji u fabrici Spirit AeroSystems u Kanzasu koja proizvodi karoserije aviona za Boing i instalira utikače.

Sve se više čini da je problem veći od jednokratne greške. Kompanija Junajted Erlajnz saopštila je da je prilikom inspekcije otkrila da na jednom broju njenih Boinga 737 MAX 9 vrata nisu dovoljno dobro pričvršćena, odnosno da se čini da „postoji instalacioni problem sa zaptivačem vrata“.

Aljaska erlajnz je saopštila da su njeni mehaničari uočili „labav hardver“.

Foto: Instagram/@strawberrvy via REUTERS

Menadžment obećao poštovanje najviših standarda kvaliteta

Izvršni direktor Boinga Dejvid Kalhun sazvao je sastanak u kompaniji u utorak da bi razgovarao o bezbednosti.

„Posvećeni smo tome da osiguramo da svaki Boing avion ispunjava specifikacije dizajna i najviše standarde bezbednosti i kvaliteta“, saopšteno je nakon sastanka.

Kompanija Spirit AeroSistems je saopštila da je posvećen partner Boingu na programu 737 i da nastavljaju da rade zajedno na tome.

Analitičari sa Volstrita veruju da je izletanje utikača izolovan incident.

„Mi ovo vidimo kao problem kontrole kvaliteta proizvodnje u odnosu na dizajn“, napisao je analitičar Peter Arment.

Bilo je i mnogo problema sa kontrolom kvaliteta za Boing i njegove dobavljače, koji su se borili da pronađu dovoljno radnika nakon što je tokom pandemije otpušteno hiljade iskusnih radnika.

Prošlog meseca Boing je zamolio vlasnike nedavno isporučenih aviona 737 MAX da pregledaju sistem upravljanja kormilom zbog labavih zavrtnja.

Pominje se i da je u upravnom odboru Spirita u oktobru iznenada došlo do smene izvršnog direktora.

Nedeljama kasnije, Boing je pristao da revidira ugovor sa svojim ključnim dobavljačem, dajući mu sredstva za ulaganje u alate za proširenje proizvodnje.

Šta su još problemi?

Jedan od problema je i to što vazduhoplovne kompanije imaju problema sa mlađom radnom snagom i sporom procedurom u ponovnom zapošljavanju.

Proizvođači robe široke potrošnje, poput automobila i nameštaja, oporavili su se ranije tokom pandemije, podržani velikom stimulacijiom koju je dala država, rekao je za Forbes Ričard Abulafija (Richard Aboulafia), generalni direktor konsultantske kompanije za vazduhoplovstvo AeroDynamic Advisory.

To je vazduhoplovstvo stavilo u nepovoljan položaj da nađe kvalifikovane radnike.

Abulafia je skeptičan da će Boingov trenutni menadžerski tim moći da reši probleme nakon godina fokusiranja na kratkoročne finansijske povraćaje, uključujući pritiskanje svojih dobavljača poput Spirita za smanjenje cena i produženje uslova plaćanja.

Mathieu Lewis-Rolland / Getty images / Profimedia

To je dovelo do „neadekvatnih resursa i neadekvatnog finansiranja“, rekao je on.

Ono što Boing hitno treba da uradi je da pojača rad inspekcije kvaliteta kako bi se problemi otkrili na vreme, rekao je Džon Golja.

Ukazuje i na to da postoji tendencija među rukovodiocima Boinga da vide radnike kontrole kvaliteta kao „teret“ za operaciju jer oni ništa ne proizvode, dodao je.