Danas: Grad Beograd subvencioniše privatnike, GSP propada

Gubitak Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) „Beograd“ 2024. godine porastao je na dve milijarde dinara, dok je u 2023. godini taj gubitak iznosio oko 820 miliona dinara, preneo je portal Danasa.
Finansijski izveštaj ukazuje da je GSP-u prošle godine izostala značajna subvencija Grada Beograda koja bi „pokrila“ ovaj gubitak, kao 2023. godine. Grad Beograd i dalje isplaćuje novac iz budžeta za javni prevoz, ali primećuje se da značajan deo sredstava umesto GSP-u odlazi u ruke privatnih prevoznika.
Tako GSP polako postaje žrtva sopstvene zapuštenosti jer umesto da se ta sredstva ulože u nova vozila, modernizaciju i oporavak preduzeća, novac završava u rukama privatnika koji tim istim sredstvima kupuju svoja vozila, ostvaruju profit i istiskuju GSP sa linija na kojima bi mogao da vozi.
Koliko je GSP u lošem stanju govori i podatak da se već treći put odlaže nabaka 300 novih zglobnih autobusa, a sagovornici Danasa kažu da je glavni razlog odlaganja ove nabavke taj što lizing kuće ne žele bez garancije Grada Beograda da ulaze u ovaj posao, jer se boje da neće moći da naplate taj novac.
Poslovni prihodi GSP-a su bili nešto viši u 2024. godini, iznosili su oko 23 milijarde dinara, dok su godinu ranije bili 21 milijardu dinara.
Međutim, viši su bili poslovni rashodi, koji su u 2024. iznosili oko 24 milijarde dinara, a u 2023. godini oko 22 milijarde dinara.
Rashodi su bili viši uprkos tome što su troškovi nabavke materijala, energije i goriva blago pali, međutim, porasli su troškovi za zarade zaposlenima sa 10 milijardi dinara u 2023. na oko 12 milijardi dinara u 2024.
Ono što je primetno poraslo kao trošak ovog preduzeća, jeste novac za isplatu kamata. Ovaj trošak u 2024. godini iznosio je 1,5 milijardi dinara, dok je u 2023. godini bio oko 800 miliona dinara.
U napomenama objavljenim u okviru finansijskog izveštaja piše da se preduzeće prošle godine zadužilo kod tri banke – AIK banke, Srpske banke i Alta Group.
Saobraćajni inženjer i predsednik sindikata „Centar“ GSP-a Ivan Banković smatra da je ovako visok gubitak GSP-a direktna posledica nedovoljnog ulaganja Grada Beograda, ali i sve izraženijeg favorizovanja privatnih prevoznika.
„Novac namenjen javnom prevozu sve više ide u ruke privatnika, u 2025. godini to će biti još vidljivije. Da je taj novac uložen u obnovu voznog parka GSP-a, danas bismo imali preduzeće koje posluje stabilno, možda bez profita, ali u funkciji građana, što mu je osnovna uloga“, rekao je Banković.
Dodao je da bi to značilo da se „ne favorizuje nekakva Strela ili C&LC ili bilo koji drugi privatnik koji praktično sredstvima građana Beograda kupuje vozila u njegovo vlasništvo, a građani još i plaćaju tu uslugu, koju može da obavlja GSP“.
U kakvoj su prednosti privatnici najbolje, kako dodaje Banković, govori broj vozila. Banković podseća da GSP ima svega 490 aktivnih autobusa u saobraćaju, dok privatnici koriste više od 700.
„Vidite tu nesrazmeru, skoro 300 autobusa više imaju privatni prevoznici nego GSP, računajte da će prihodi GSP-a biti utoliko manji u odnosu na privatne prevoznike“, naveo je on.
Pored toga, Banković dodaje i da privatnici preuzimaju duže, profitabilnije linije, dok GSP ostaje na kraćim trasama koje donose manji prihod i veće troškove po pređenom kilometru.
Ukazao je i da uvođenje besplatnog javnog prevoza nema veze sa gubitkom GSP-a, s obzirom na to da je besplatan javni prevoz uveden 2025. godine, a da su rezultati poslovanja za 2024. godinu.
Banković kaže da se favorizuje vlasnik „Strele“ i „Lastre“ Miroslav Nikolić, koji će uskoro postati i vlasnik Laste.
Prema njegovim rečima, Nikolić će imati više od 50 odsto učešća u gradskom i prigradskom saobraćaju.
Da je GSP u lošem stanju, govori i odlaganje kupovine vozila. Dok je tender za nabavku 100 novih tramvaja odložen zbog sumnje da je namešten, kao tvrdi Banković, odlaganje nabavke 300 novih zglobnih autobusa i 170 solo autobusa ima drugi razlog.
„Kada govorimo o autobusima, oni se kupuju preko finansijskog lizinga. Nijedna lizing kuća nije htela da ulazi u taj posao, zato što GSP nije solventan, otežano posluje zbog akumuliranih dugova pre svega prema dobavljačima koji svoja primanja ne uspevaju da naplate u zakonskom roku od 45 dana. Iz tog razloga lizing kuće traže garanciju“, objasnio je Banković.
Beta