Evo zbog čega „Gardijan“ i mnoge poznate ličnosti napuštaju mrežu X

Vesti Forbes 14. nov 2024. 13:21 > 14. nov 2024. 13:24
featured image

14. nov 2024. 13:21 > 14. nov 2024. 13:24

Nalozi poznatih na platformi X sa velikim brojem pratilaca kao što su glumica Džejmi Li Kertis, novinar Don Lemon i zvanični nalozi vesti britanskog lista Gardijan (The Guardian) odlučili su da napuste platformu.

To su učinili nakon izbora Donalda Trampa za drugi predsednički mandat.

Navode da X, ranije poznat kao Tviter, promoviše krajnju desnicu i izražavaju zabrinutost zbog odnosa vlasnika Ilona Maska sa novoizabranim predsednikom.

Britanski list The Guardian koji ima desetine naloga na platformi sa ukupno oko 27 miliona pratilaca u sredu je objavio da če prestati sa objavama na platformi.

Iskazao je zabrinutost zbog „teorija zavere krajnje desnice“ i rasizma.

Naveli su da su predsednički izbori potvrdili da je „X toksična medijska platforma. Takođe i da njen vlasnik, Ilon Mask, koristi njen uticaj da oblikuje politički diskurs.“

„Mask koristi mrežu X da oblikuje politički diskurs“

Don Lemon koji ima više od 1,5 miliona pratilaca na X-u i koji je trenutno uključen u pravni spor protiv Maska i platforme X objavio je u sredu da je nekada smatrao ovu kompaniju alatom za „debatu i diskusiju“.Međutim, odlučio je da napusti platformu nakon što je video nove uslove korišćenja.

Prema njima svi budući pravni postupci protiv platforme mogu voditi isključivo preko Okružnog suda Severnog distrikta Teksasa.

To prema izveštaju Washington Posta koji se poziva na pravne stručnjake, deluje kao strategija kompanije da ostane u nadležnosti konzervativnih sudova u Teksasu.

Glumica Kertis imala je više od 745.000 pratilaca i deaktivirala je svoj X nalog u sredu. Objavila je na Instagramu fotografiju koja prikazuje deaktivirani nalog, ali nije precizirala zašto je odlučila da ga ugasi.

Dodatno Wired je 8. novembra izvestio, pozivajući se na intervjue sa osobama koje su napustile platformu X, da obožavaoci megazvezde Tejlor Svift napuštaju platformu.

To su učinile nakon izbora i tvrde da se ona pretvorila u „paklenu scenu“.

Mask kao glas desnice

Ključni kontekst Mask je bio ključna figura u predsedničkoj kampanji Donalda Trampa i nastavio je da se približava novoizabranom predsedniku.

Time je stekao veliki uticaj koji je kulminirao njegovom ulogom u novoj Trampovoj administraciji kao šefa novoosnovanog „Ministarstva za efikasnost vlade“.

Mask je 2022. kupio Tviter i postao sve kontroverzniji glas krajnje desnice na platformi, koja je počela da privlači konzervativniju publiku.

Nekoliko istaknutih oglašivača povuklo se sa platforme tokom 2022. i 2023. godine zbog širenja antisemitskih aktivnosti.

To je dovelo do toga da Mask javno prozove izvršnog direktora Diznija Boba Ajgera, tokom intervjua 2023, kada je upitan o odlasku oglašivača.

Nakon Maskovog preuzimanja Tvitera NPR je takođe napustio platformu kada su njihovi nalozi označeni kao „mediji povezani sa državom“, iako je ta oznaka kasnije uklonjena.

Sličan „egzodus“ poznatih ličnosti sa X-a dogodio se 2022. nakon što je Mask kupio platformu.

Tada su mrežu X napustili poznati kao pisac Džon Grin, vodeći umetnik grupe White Stripes Džek Vajt, Trant Reznor iz Nine Inch Nails-a.

Zatim su to učinili komičarka i glumica Vupi Goldberg, komičarka Šonda Rajms i manekenka Điđi Hadid. Neki, poput Grina i Rajms, kasnije su se vratili.

Opada broj korisnika mreže X

Prema procenama istraživačke firme Sensor Tower, broj globalnih dnevno aktivnih korisnika X-a smanjen je za oko 27% u poslednje dve godine.

Ipak, platforma zadržava dominaciju, jer je prosečno vreme provedeno na X-u poraslo za 32% oko dana izbora u poređenju sa prethodnih 30 dana. U istom periodu Bluesky je zabeležio porast od 18%, a Threads od 23%.

Istovremeno, korisnička baza X-a porasla je za 17% u odnosu na prošlu godinu, navodi Sensor Tower.

Procene firme Similarweb pokazuju da je više od 46 miliona korisnika posetilo X oko izbora.

To predstavlja rekord za 2024. godinu, dok je više od 115.000 korisnika iz SAD ugasilo svoje naloge dan nakon izbora. Istovremeno, veb saobraćaj na mreži Bluesky dostigao je milione poseta u vreme izbora.

Šta je Bluesky?

Bluesky, koji je postao široko dostupan 2024, platforma je za društvene mreže slična Tviteru, bazirana na tekstualnom formatu. Kreirao ju je bivši generalni direktor Tvitera, milijarder Džek Dorsi, koji je kasnije napustio kompaniju.

Od svog lansiranja 2021, Bluesky je privukao više od 14 miliona korisnika.

Dodao je oko milion novih iz Severne Amerike i Britanije od 4. novembra, prema rečima portparola kompanije, Emili Liu.

To znači da je Bluesky i dalje mali u poređenju sa X-om, koji ima 250 miliona dnevnih korisnika i 550 miliona mesečnih posetilaca, kao i u poređenju s Metinim Threads-om, koji u novembru beleži više od 275 miliona mesečnih korisnika.

Stefan Pastis, novinar Forbes