Evropski proizvođači automobila traže ‘hitnu pomoć’ pre zaoštravanja normi o ugljendioksidu u 2025.

Većina evropskih proizvođača automobila danas je zvanično zatražila u Briselu „hitne mere pomoći“ da bi mogli da se suoče sa pojačavanjem propisa oko emisija ugljendioksida u 2025. godini za koje smatraju da ne mogu da ih poštuju, posebno zbog pada prodaje električnih vozila.
Evropsko udruženje proizvođača vozila (ACEA), u kojoj nije više grupa Stelantis, „poziva evropske institucije da predlože hitne mere pomoći pre nego što u 2025. godini stupe na snagu novi clljevi oko ugljendioksida za vozila i kamionete“, navodi se u saopštenju.
Zahvaljujući širenju električnih vozila i poboljšanju motora klasičnih automobila proizvođači su do sada poštovali norme nazvane CAFE (korporativna prosečna štednja goriva) prema kojim se obavezuju, pod pretnjom teških kazni, da poštuju godišnji prosek emisija po prodatom vozilu.
Pad prodaje električnih vozila
Međutim zbog nastavljenog pada prodaje električnih vozila od kraja 2023. godine (12,6 odsto prodaje u Evropi u poslednjih 12 meseci u odnosu na 13,6 odsto godinu dana ranije) komplikuje se ispunjavanje tog zahteva.
Proizvođači su saopštili da učestvuju u tranziciji i elektrifikaciji vozila ali da im nedostaju osnovi uslovi da stimulišu proizvodnju i dovedu do prihvatanja vozila sa nultom emisijom. Naveli su infrastrukturu za punjenje i distribuciju hidrogena, konkurentno proizvodno okruženje, pristušačna zelena energija, fiskalne podsticaje i pomoć za kupovinu i sigurno snabdevanje osnovnih proizvoda, hidrogena i baterija.
Kako su ukazali, s obzirom na te nedostatke vide da ih čekaju obeshrabrujuće kazne od više milijardi evra koje bi, kako su dodali, bolje bilo da ulože u tranziciji ka ugljeničkoj neutralnosti.
Drugi po veličini evropski proizvođač automobila Stelantis je u nedelju podržao stupanje na snagu nove norme.
„Svi dugo znaju propise, svi su imali vremena da se pripreme i prema tome sada smo u igri“, rekao je Karlos Tavares za Frans pres.
Prema pojedinim medijima, ACEA je tražila od Evropske komisje da se na dve godine odlože novi, pojačani propisi.
Beta