Folksvagen i dalje „na pola koplja“, restrukturiranje neizbežno
Folksvagen, vodeći brod nemačke industrije u krizi, objavio je danas da je u trećem kvartalu imao alarmantne rezultate poslovanja, te plan drastične štednje u pripremi izgleda još važnije.
Ta najveća evropska automobilska grupacija zabeležila je pad neto profita od čak 63,7 odsto u periodu od jula do kraja septembra, na 1,58 milijardi evra u trećem kvartalu, zbog visokih troškova i pada prodaje u Kini, njenom najvećem tržištu.
„Moramo pojačati napore da ostanemo konkurentni. I moramo da delujemo sada. Svako odlaganje bi bilo neodgovorno“, rekao je tokom onlajn konferencije Arno Antlic, glavni finansijski direktor te grupe.
Folksvagen suočen sa padom prodaje
Folksvagen radi na najznačajnijem planu restrukturiranja u svojoj istoriji sa desetinama hiljada radnih mesta u opasnosti. Druga pregovaračka sednica počela je u sredu sa predstavnicima sindikata koji su odlučni, uključujući i štrajkove, da spreče zatvaranje fabrika u Nemačkoj, što bi bilo prvo u 87-godišnjoj istoriji te grupe.
Folksvagen pati od pada prodaje, posebno u Kini, gde grupa ostvaruje trećinu svoje prodaje i gde lokalni proizvođači električnih automobila jedu njegov udeo na tržištu.
Sa smanjenjem ukupnog obima prodaje od sedam odsto u trećem kvartalu, rast u Severnoj Americi (+6,4 odsto) nije uspeo da nadoknadi značajan pad od 15 odsto u Kini.
Prodaja električnih modela Foksvagen je takođe opala za 10 odsto u trećem kvartalu.
Pad profita
U prvih devet meseci ove godine, neto profit grupe je opao za 30 odsto, a operativni profit za 20 odsto u odnosu na prošlu godinu.
Folksvagen je takođe pretrpeo uticaj „cene restrukturiranja“, posebno zbog predstojećeg zatvaranja fabrike Audi u Belgiji i povećanja fiksnih troškova, navodi se u saopštenju.
Operativna marža grupe sa deset brendova – od VW do Poršea, pala je u proseku na samo 5,4 odsto u prvih devet meseci ove godine u poređenju sa 6,9 odsto u istom periodu 2023.
Razlog: prodaja vrhunskih automobila Porsche i Audi, a i najprofitabilnijih, opala je, dok je profitabilnost istorijskog VW brenda, s nižim cenama, „na pola koplja“, samo dva odsto za devet meseci, katastrofalan nivo u pogledu cilja – rasta 6,5% do 2026. godine.
Smanjenje troškova za Foksvagen
„Hitno je značajno smanjiti troškove i postići povećanje efikasnosti“, rekao je Antlic, dok je grupa u septembru objavila da priprema plan uštede bez presedana.
Stigavši na čelo grupe krajem 2022. godine, izvršni direktor Oliver Blume je pokrenuo restrukturiranje vodećeg brenda VW s ciljem da se postigne ušteda od 10 milijardi evra i ostvari operativna marža između 9,0 i 11 odsto do 2030. godine.
Taj cilj koji je daleko od ostvarenja, sada gura grupu da ide dalje po cenu „teških i bolnih odluka“, rekao je Antlic.
Uprava grupe tvrdi da nije finalizirala plan štednje i da će to zavisiti od fabrika, rekao je danas Antlic.
Jedini imperativ: „Moramo osigurati da će nađeni kompromis biti značajan kako bi VW mogao da postigne svoju maržu od 6,5 odsto (…) i da bude u mogućnosti da investira u buduće projekte za sebe bez zavisnosti od grupe“, objasnio je on.
Po pisanju privrednog dnevnog lista „Handelsblat“ na osnovu internih dokumenata, samo smanjenje plata zaposlenih za 10 odsto omogućilo bi proizvođaču da uštedi skoro 800 miliona evra godišnje, mnogo više nego od zatvaranja fabrika.
Mogući štrajkovi
Posle perioda obaveznog socijalnog dijaloga koji počinje u decembru, mogući su štrajkovi kod najvećeg nemačkog industrijskog poslodavca.
Posle kratkog oporavka od pandemije, nemački proizvođači zabeležili su pad prodaje automobila za dva kvartala zbog pada azijske i evropske potražnje.
Kao i njeni nemački konkurenti Mercedes i BMW, Volfsburška grupa je krajem septembra objavila upozorenje za ovu godinu, predviđajući promet od 320 milijardi evra, u poređenju sa 322 milijarde prošle godine, kao i nizak godišnji promet, a operativna marža od 5,6 odsto je ispod prethodnih godina – 7,0 odsto 2023. i 7,9 2022. godine.
Beta/AFP