Honda i Nisan obustavljaju pregovore o spajanju, nastaviće saradnju u okviru „strateškog partnerstva“

Vesti Forbes 13. feb 2025. 11:52
featured image

13. feb 2025. 11:52

Vodeći japanski proizvođači automobila, Honda i Nisan, objavili su da su okončali pregovore o spajanju. Ono bi rezultiralo stvaranjem jednog od najvećih proizvođača automobila na svetu. Ipak, kompanije nisu uspele da postignu dogovor o strukturi sporazuma.

Izdale su saopštenja u kojima su najavile prekid pregovora. Navele su da je odluka doneta kako bi se „prioritet dao brzini donošenja odluka i sprovođenju poslovnih mera“ na tržištu koje potresaju električna vozila.

U saopštenjima je istaknuto ključno neslaganje između dva proizvođača automobila u vezi sa Hondinim predlogom da promeni strukturu sporazuma, koji je prvobitno najavljen u decembru.

Šta je dalji plan?

Umesto osnivanja zajedničke holding kompanije, Hondin izmenjeni predlog zahtevao je da Nisan postane njena podružnica „kroz razmenu akcija“.

Uprkos odustajanju od spajanja, kompanije su saopštile da i dalje nameravaju da sarađuju. To bilo u okviru strateškog partnerstva „usmerenog na eru inteligentnih i elektrifikovanih vozila“. Prvi put je najavljeno u martu prošle godine.

Cena akcija Honda Motorsa, koje su kotirane na Tokijskoj berzi, porasla je u četvrtak 2,14% na 9,30 dolara (1.434 jena). Nisanove akcije pale su na 2,7 dolara (415 jena), što predstavlja pad od 0,35%.

Šta je sa Micubišijem?

Micubiši, u kojem je Nisan najveći akcionar sa 24% udela, objavio je u decembru da se saglasio sa Hondom i Nisanom da istraži mogućnost učešća ili uključivanja u spajanje.

Međutim, nakon saopštenja, Micubiši je saopštio da je takođe pristao da raskine memorandum o razumevanju sa dve kompanije „u vezi sa razmatranjem strukture za trostranu saradnju“.

Ipak, kao i Honda i Nisan, Micubiši namerava da nastavi saradnju u okviru „strateškog partnerstva“. Partnerstvo će biti usmereno na električna i autonomna vozila.

Pregovori o spajanju prvi put su prijavljeni sredinom decembra, a dve kompanije su ih zvanično potvrdile nedelju dana kasnije.

Prema pisanju portala Nikkei, povećani pritisak na tržištu električnih vozila od konkurenata poput Tesle i kineskih proizvođača automobila poput BYD-a bio je ključni pokretač ovog dogovora.

Međutim, pregovori su brzo stagnirali jer su predstavnici Honde izrazili zabrinutost zbog finansijskog stanja Nisana.

Tokom prve polovine tekuće finansijske godine, Nisan je zabeležio pad neto prihoda od 94%. Kada Nisan navodno nije uspeo da predstavi plan oporavka, Honda je ponudila da izmeni dogovor i otkupi kompaniju, što je Nisan oštro odbio.

Siladitja Rej, novinar Forbes