Inženjer Drljo: Prokop treba hitno zatvoriti, oštećeni stubovi su samo prefarbani

Inženjer Edin Drljo upozorio je da će se zgrada železničke stanice „Beograd centar“ u Prokopu, srušiti ako otkažu dva stuba na kojima „stoji“ i apelovao da stanicu hitno treba zatvoriti, objavila je danas Nova ekonomija.
„Na peronskim gredama stanice Prokop na sredinama raspona uočeno je da je došlo do pojave prslina u donjoj zoni. Na osnovu ispitivanja koje uradio institut za ispitivanje materijala iz Beograda, zaključeno je da je armatura u tim gredama manja od prethodnim projektom dostavljene“, navedeno je u tehničkoj dokumentaciji za tender.
Prema navodima portala, bojazan da nadležni taj problem pokušavaju da maskiraju a ne da reše, javila se kada je Drljo, nakon što se našao na Prokopu, objavio fotografije na društvenim mrežama gde se vidi da radnici „zamazuju“ pukotine, odnosno popunjavaju ih malterom ili lepkom, tako da ih putnici spolja neće primećivati ništa, ali će problem i dalje postojati.
U tehničkoj dokumentaciji piše i da je neophodno uraditi ojačanje izvedenih peronskih greda, da bi se smanjili statički uticaji u njima, a predloženo je da se ispod greda u sredinama raspona izvedu novi stubovi.
„Koliko sam čuo oni bi da urade stubove na sredini raspona, što je radikalan rez i zahteva bušenje šipova i druge radove. Ako je malo falilo armature, oni su mogli da urade obloge, ali očigledno da to nije bilo dovoljno. To je veliki problem. Ono što meni smeta je što oni dozvoljavaju da 550 ljudi boravi u zgradi koja je direktno iznad toga. Zgrada praktično stoji na ta dva stuba i ako oni otkažu, zgrada će pasti“, kazao je Drljo.
Tender koji se odnosi na ojačanje peronskih greda biće otvoren do 14. avgusta, a kako je ranije Forbes Srbija pisao Infrastruktura železnice Srbije je u aprilu dobila odobrenje i za radove na sanaciji dva stuba, koji se nalaze u okviru podzemnog dela Prokopa.
Nova ekonomija piše da tenderska dokumentacija precizira koji su stubovi tačno naprsli, kao i to da su usvojeni takozvani „MEGA“ šipovi Ø 219 milimetara, čije su dužine oko 10 metara „s tim što minimalne dužine šipova ne bi trebalo da budu manje od četiri metra, kako se opterećenje sa šipova ne bi prenosilo na postojeće kolektore“.
Prema rečima Drlja, svi ti radovi značajno poskupljuju sam projekat.
Opterećenje je veliko
„A potvrđuje nam ono što su i drugi iz struke ranije upozoravali, da je opterećenje veliko i da toliko objekata nije predviđeno da se nađe na ploči koja nosi sve te zgrade. Upotrebna dozvola u junu ove godine izdata je za tri objekta C1, C2, D1 i parking sa 257 mesta, dok objekat D2 koji se pominje u drugim dokumentima za sada izgleda nema upotrebnu dozvolu“, piše Nova ekonomija.
Drljo je ocenio da statički proračun očigledno nije dobro urađen i upozorio da statički proračun tog javnog objekta mora pod hitno biti stavljen stručnoj javnosti na uvid – „radi nezavisne provere“.
Građevinski inženjer Danijel Dašić potvrdio je da je statika problem, a da u Srbiji možda i nema kadra ili kompanije koje bi mogle taj posao sanacije da urade.
„Stubovi se toliko raspadaju da je sada već u pitanju najverovatnije i nosivost samog temelja. To je nepopravljivo. Obično se pukotine pokažu na sredini grede, pucaju levo i desno i sležu se. Mađutim, ako se sleže i puca tamo gde su ta dva najveća noseća stuba, to je baš opasno i pitanje je koliko može temelj da se radi ispod već završenog objekta. Ako je i stub počeo da se sleže, uveren sam da oni nemaju čoveka koji to zna da uradi, koji to ume. Jer to je nivo opterećenja i težine, kao što je bilo recimo podizanje kule na Hramu Svetog Save“, kazao je Dašić.
Na pitanja vezana za taj slučaj, Saobraćajni institut CIP i Infrastruktura železnice Srbije nisu dostavili odgovore Novoj ekonomiji.
Beta, Nova ekonomija