Kako će Trampov „veliki, lepi zakon“ olakšati bogatima kupovinu privatnog aviona

Jedan manje poznat deo zakona predsednika milijardera Donalda Trampa, koji naziva „Veliki lepi zakon“, donosi unosnu olakšicu ultrabogatim Amerikancima kroz poresku politiku koja se odnosi na kupovinu privatnih aviona.
Deo budžetskog paketa koji je nedavno usvojen u Senatu trajno obnavlja federalni zakon o 100% „bonus amortizaciji“. On omogućava firmama da otpišu punu vrednost kvalifikovanih stavki u godini kupovine.
Bonus amortizacija je prvobitno bila deo Zakona o poreskim olakšicama i zapošljavanju iz 2017. godine. Od 2023. počela je da se smanjuje sa nivoa od 100%. I trebalo je da potpuno prestane da važi do 2027. godine, prema podacima agencije Tompson Rojters.
Ova politika se odnosi na niz fizičkih poslovnih troškova koji se vremenom amortizuju, poput mašina i službenih vozila. Često se povezuje sa luksuznim artiklima visoke vrednosti, poput privatnih aviona. Njeno uvođenje prošle decenije dovelo je do procvata prodaje aviona.
Poreski odbitak u vrednosti aviona
To znači da, za razliku od standardnih poslovnih knjigovodstvenih procedura u kojima se kapitalne investicije raspoređuju tokom više godina i nikada se ne otpisuju u potpunosti, puna vrednost kvalifikovane imovine može da se otpiše već u prvoj godini.
Avionska industrijska publikacija Flying Magazine navela je da avion od 10 miliona dolara sada može da znači poreski odbitak od 10 miliona dolara te iste godine.
„Za nekoga ko želi da kupi avion, bilo nov ili polovan, ovo je veoma velika stvar“, izjavio je ove nedelje Metju Ber, direktor za vazduhoplovstvo u banci BOK Financial iz Oklahome. Dodao je da očekuje da će usvajanje ovog zakona „pokrenuti mnogo aktivnosti u prodaji aviona“.
„Ovo je primer pravila koja idu na ruku oligarsima“, kaže Čak Kolins, direktor Programa za nejednakost i opšte dobro pri Institutu za političke studije, levičarskom tink-tenku. Kolins je ovu odredbu o bonus amortizaciji opisao kao „ogromnu poresku olakšicu za milijardere i one koji imaju više od 100 miliona“ koju je progurala „lobistička grupa privatnih aviona“, u objavi u utorak.

Trošak od skoro 400 milijardi
Trajno uvođenje 100% bonus amortizacije koštalo bi poreske obveznike 378 milijardi dolara tokom 10 godina, prema procenama Kongresne budžetske kancelarije.
„Jednokratni poreski odbitak mogao bi da smanji oporezivi prihod kupaca aviona za milione dolara u jednoj godini“, objasnio je Ber.
Verzija Trampovog „Velikog lepog zakona“ koju je Predstavnički dom usvojio u maju predviđala je produženje 100% bonus amortizacije do 2029. godine. Senat je doneo odluku da se olakšica učini trajnom. Industrija privatne avijacije je slavila ovu promenu. Firma za iznajmljivanje aviona FlyUSA opisala je zakon kao „moćnu odredbu koja bi mogla da promeni igru u nabavci privatnih aviona“.
Poreska olakšica za privatne avione izazvala je oštre kritike demokrata i nezavisnih nadzornih organizacija. Oni tvrde da će zakon nesrazmerno koristiti bogatima, a štetiti siromašnima. Prema podacima Budžetske laboratorije Univerziteta Jejl, zakon će smanjiti prihode 20% najsiromašnijih Amerikanaca za 2,9%, dok će 1% najbogatijih imati povećanje prihoda od 1,9%. „Ovaj zakon donosi još jednu poresku olakšicu za ultrabogate. Da mogu da kupe još jedan privatni avion“, izjavio je ove nedelje senator Mark Keli, demokrata iz Arizone.
Ekološke organizacije često kritikuju upotrebu privatnih aviona zbog njihovih prekomernih emisija štetnih gasova. Prema Međunarodnom savetu za čist prevoz, 65% svih letova privatnih aviona na svetu potiče iz Sjedinjenih Država.
Derek Sol, novinar Forbes