Maskova firma kupila Maskovu firmu: Cena 33 milijarde dolara

Vesti Forbes 29. mar 2025. 08:00
featured image

29. mar 2025. 08:00

Ilon Mask juče je saopštio da je njegova startap kompanija za veštačku inteligenciju, xAI, kupila njegovu društvenu mrežu X za 33 milijarde dolara, i to kroz transakciju isključivo u akcijama.

Mask je ovu vest objavio u petak, navodeći da transakcija procenjuje vrednost xAI na 80 milijardi dolara, a X na 33 milijarde dolara — odnosno 45 milijardi ako se uračuna dug društvene mreže od 12 milijardi dolara.

Mask je 2022. godine kupio X, tada poznat kao Tviter, za 44 milijarde dolara. Sada je rekao da akvizicija podrazumeva spajanje podataka, modela, računarske snage, distribucije i talenata xAI i X.

Ove dve Maskove kompanije već su usko povezane. AI četbot Grok, koji je integrisan na platformi X, razvija xAI. A svi zaposleni u xAI su, barem formalno, zaposleni X-a, navodi portal The Verge.

Procena vrednosti xAI na 80 milijardi dolara stavlja je bliže konkurentskoj kompaniji OpenAI, koja trenutno vredi 157 milijardi dolara. Navodno je blizu finalizacije nove runde finansiranja koju predvodi SoftBank. To bi joj podiglo vrednost na neverovatnih 300 milijardi dolara, prema podacima Blumberga.

Kupovina, pad i oporavak

Procenjuje se da Maskovo lično bogatstvo iznosi 342,9 milijardi dolara, čime je najbogatiji čovek na svetu. Daleko je ispred suosnivača Amazona Džefa Bezosa i izvršnog direktora Mete Marka Zakerberga. Njihovo bogatstvo se procenjuju na 209,2 milijarde, odnosno 199,5 milijardi dolara.

xAI
Logoi xAI i X; Foto: REUTERS/Dado Ruvic

Mask je potpuno preoblikovao brend Tviter nakon što ga je kupio za 44 milijarde dolara pre otprilike tri godine. Preimenovao je platformu u X. Uveo je promene u politike i funkcije, te otpustio 80% radne snage kompanije. Godinu dana nakon preuzimanja, X se suočio s masovnim odlaskom oglašivača i drastičnim padom vrednosti. Pala je na 16,9 milijardi dolara. Odlazak oglašivača bio je podstaknut nakon što je Mask odobrio antisemitski tvit. Potom je rekao da oglašivači koji ga „ucenjuju novcem“ mogu da „od*ebu“.

Od tada, Mask je postao jedan od najvećih pristalica i najbližih savetnika bivšeg predsednika Donalda Trampa. Koristio je društvenu mrežu za promociju svojih sve desničarskijih političkih stavova. Očekuje se da će X ove godine zabeležiti prvi rast prihoda od oglasa od kada ga je Mask kupio. Procenjuje se da će generisati 1,3 milijarde dolara prihoda od oglašavanja u SAD, preneo je Blumberg, pozivajući se na istraživačku firmu Emarketer.

Antonio Pekenjo IV, novinar Forbes