Naftne kompanije u Sloveniji ogorčene zbog ograničavanja cena

Ograničavanje cena goriva na benzinskim pumpama u Sloveniji izazvalo je burne reakcije tamošnjih kompanija. Najburnije je reagirao Petrol koji je zatvorio četiri benzinske pumpe do daljnjeg. Najavio je jednosatni protest od kojeg je u zadnji čas odustao. Nezadovoljstvo su pokazali i MOL i Šel.
Naftne kompanije u Sloveniji burno su reagovale na Uredbu o formiranju cena goriva u toj državi. Navedenom uredbom utvrđen je mehanizam regulisanog određivanja cena eurosupera 95, dizela i ekstra lakog lož-ulja na svim benzinskim pumpama u zemlji.
Nakon toga, Petrol je najavio simbolično zatvaranje benzinskih pumpi izvan autoputeva na sat vremena – preneo je juče portal Forbes Slovenija. Sličan protest iz istog razloga organizovali su u Hrvatskoj krajem 2022. godine. Ipak, danas je u zadnji čas protest jednosatnim zatvaranje otkazan bez obrazloženja.
Četiri prodajna mesta u manjim mestima koja su privremeno zatvorili u ponedeljak, ne planiraju da otvore dok se ne osiguraju uslovi za održivo poslovanje. To je izazvalo nezadovoljstvo građana koji male pumpe često koriste i za trgovačke, poštanske i bankarske usluge. Još ranije iz Petrola su najavili i obustavu svih razvojnih investicija u Sloveniji, zamrzavanje sponzorstava i donacija te reviziju svih ugovora s dobavljačima.
U Sloveniji najveće fiskalno opterećenje goriva?
Slovenački premijer Robert Golob nakon toga prozvao ih je zbog pohlepe za profitom. Zastupnik stranke Levica Milan Jakopič, izjavio je na konferenciji za medije da Petrol nije žrtva, već monopolista koji koristi svoju dominaciju na tržištu. Podsetio je da su uz šest milijardi evra prihoda imali i rekordnu dobit prošle godine – 150 miliona evra.
“Ako je stvarna namera regulatora i donosilaca odluka snižavanje maloprodajne cene naftnih derivata za potrošače, tada bi trebalo razmotriti i smanjenje državnih davanja, budući da su ona najviša u regionu, posebno u poređenju s Hrvatskom”, naveli su u saopštenju iz Petrola.
Mađarski MOL takođe je istakao kako nova regulacija cena predstavlja rizik za održivo funkcionisanje tržišta goriva i ugrožava pouzdanost snabdevanja. I oni će preispitati planirana ulaganja i celokupno poslovanje u Sloveniji.
Iz Šela su upozorili kako ovakvu regulaciju i ovako niske maksimalne dopuštene marže ne postoje nigde u Evropskoj uniji. Oni su neke korake za ublažavanje negativnih efekata regulacije već preduzeli, ali još vode intenzivne razgovore o tome.