Nova pruga nije dovoljna za brzi voz – milion evra za tehničku podršku srpskim železnicama

Vesti Forbes Srbija 28. nov 2023. 11:05
featured image

28. nov 2023. 11:05

Počinju tri projekta tehničke podrške srpskim železnicama ukupne vrednosti milion evra. Infrastruktura železnice Srbije pokreće sveobuhvatan program unapređenja korporativnog upravljanja i operativnih performansi uz podršku Evropske banke za obnovu i razvoj i njenih donatora. Tehnička pomoć je deo projekta rekonstrukcije pruge Beograd-Niš u kojem učestvuju EBRD, EIB i Evropska unija.

Samu tehničku pomoć finansira Italija, preko Centralnoevropske inicijative, i EBRD.

Paket tehničke pomoći podrazumeva tri projekta. Prvi projekat ima za cilj da pomogne Infrastrukturi železnice Srbije da unapredi svoje korporativno upravljanje, dok će se drugi projekat baviti unapređenjem operativnih performansi preduzeća.

Treći projekat tehničke pomoći uslediće početkom 2024. godine i biće usmeren na pomoć železničkom sektoru u uspostavljanju nezavisnog regulatora tržišta i integraciju srpske železnice u transportno tržište EU.

„Ovi projekti prate finansijski paket od 2,2 milijarde evra koji su zajednički obezbedili EBRD – kredit od 550 miliona evra, Evropska unija – investicioni grant od 598 miliona evra i Evropska investiciona banka – kredit od 1,1 milijarde evra, za modernizaciju 230 kilometara brze železničke pruge koja će povezati Beograd sa Nišom”, navode u EBRD.

Nebojša Šurlan, generalni direktor Infrastrukture železnica Srbije, je zahvalan donatorima, jer će rekonstrukcija 230 kilometara pruge omogućiti da se srpske železnice modernizuju do kraja ove decenije. Međutim, smatra Šurlan, modernizacija železničke infrastrukture Srbije sama po sebi nije dovoljna da bi transportni sistem zemlje bio efikasan, moderan i organizovan.

„Upravo zbog toga je ovaj paket tehničke pomoći izuzetno važan za železničku infrastrukturu Srbije” zaključuje Šurlan. „ Na osnovu najboljih primera međunarodne prakse unapredićemo i ojačati korporativno upravljanje, zakonsku regulativu i komercijalno poslovanje naše kompanije, u okviru sveobuhvatne reforme železničkog sektora u Srbiji. Projekti koje danas počinjemo uz podršku Evropske banke za obnovu i razvoj omogućiće nam da brže i bolje integrišemo srpske železnice u transportni sistem Evropske unije. Na taj način će sveobuhvatna modernizacija železničke infrastrukture u Srbiji dobiti svoj puni značaj i vrednost“.

Mateo Kolanđeli, direktor EBRD-a za Zapadni Balkan je zadovoljan što su udruženim snagama sa evropskim partnerima pomogli železnici Srbije da podigne standarde u pogledu upravljanja i poslovanja.

„Ubrzavanje prelaska sa drumskog na železnički saobraćaj je ključni prioritet za EBRD i u skladu sa tim finansiramo i projekte obnove voznog parka, rehabilitacije železničkih koloseka i modernizacije regionalnih železničkih depoa sa ciljem da putovanje železnicom u Srbiji bude udobnije, brže i pouzdanije“, rekao je Kolanđeli.

Početak implementacije paketa tehničke pomoći vrednog milion evra ozvaničen je danas u predstavništvu EBRD-a u Beogradu.