Novi problemi u Crvenom moru: Sa napadima Huta vaskrsli i pirati iz Somalije

Mornarice zapadnih sila bore se protiv napada Huta na trgovačke brodove od decembra, stvarajući priliku za pirate u obližnjoj Somaliji.
Somalijski pirati oteli su prvi brod posle šest godina, prema informacijama Međunarodne pomorske kancelarije, koja je zadužena za praćenje piratstva. Ukrcali su se na teretni brod Ruen i prevezli ga u somalijsku luku. Podaci pomorskih snaga EU pokazuju da se od tada dogodilo više napada, a britanska mornarica takođe upozorava na prisustvo pirata u Indijskom okeanu.
Kriza na Crvenom moru pruža im priliku za povratak. Jemenski Huti koje podržava Iran, u znak solidarnosti s palestinskim pokretom Hamas, napadaju trgovačke brodove u moreuzu Bab el-Mandeb i Adenskom zalivu, tražeći humanitarnu pomoć za Palestinu. To parališe globalnu trgovinu, od koje 12 odsto teče kroz Sueski kanal, severno od opasnih voda. Najveće brodarske kompanije preusmeravaju svoje brodove oko Afrike.
SAD i njegovi saveznici pokušavaju da odgovore na napade Huta operacijom Čuvar prosperiteta. Brodovi mornarice koji su tamo u sklopu evropske operacije protiv pirata takođe su intervenisali u odgovoru na napade raketama i dronovima iz Jemena, javlja Blumberg.

Intervencija Evropske misije za borbu protiv piratstva
Misija protiv pirata pomorskih snaga EU-a u tom području zove se Operacija Atalanta. EUNavfor je izvestio o porastu incidenata od novembra.
Iako “nikakva sredstva Atalante nisu preusmerena u područja izvan područja operacija”, prema EUNavforu, najmanje su dva plovila već došla u pomoć trgovačkim brodovima koje su napali Huti.
Jedan od njih, Alsace, otišao je u pomoć tankeru koji su napali jemenski pobunjenici. Francuski razarač Languedoc oborio je hutski dron u Crvenom moru. Iz EUNavfora tvrde kako je uobičajeno da takvi brodovi podržavaju druge operacije.
Kako pirati napadaju
U prošlosti su pirati zauzimali jedan relativno veliki brod, kao matični brod, s kojeg su potom koordinisali dalje napade.
“Otmica Ruena, ukrcavanje na brod u januaru i izveštaji o otmici ribarskih brodova koji su se tradicionalno koristili kao matični brodovi su alarmantni”, rekao je Sajrus Modi, direktor Međunarodne pomorske kancelarije, za Blumberg. Dodao je da brodovi u regionu treba da prate savete industrije kako bi sprečili takve napade.
Ove nedelje UK Maritime Trade Operations, partnerstvo britanske mornarice i trgovačkog brodarstva, upozorilo je da dve piratske grupe deluju u Indijskom okeanu. Objava je usledila nakon što su stražari na teretnom brodu razmenili vatru s malim čamcem oko 1.100 kilometara jugoistočno od Omana tokom vikenda. To je daleko od područja gde Huti napadaju.

Zlatno vreme za pirate
Pre nešto više od 10 godina somalijski pirati predstavljali su ozbiljnu pretnju brodovima koji plove Indijskim okeanom. Između ostalog, uspeli su da zaplene naftni tanker Sirius Star i teretni brod Mersk Alabama koji je plovio pod zastavom SAD. Trgovački brodovi odgovorili su tada kontroverznim rešenjem raspoređivanja naoružanih čuvara na brodu.
Prema EUNavforu, piratski napadi uz obalu Somalije dostigli su vrhunac s oko 200 incidenata godišnje od 2009. do 2011. godine. Nakon nešto više od mesec dana 2024. već su bila tri, pokazuju podaci.
Prema Blumbergu, malo je verovatno da će se somalijski pirati vratiti u razmerama kao tada. U današnje vreme odbrambena tehnologija je naprednija, a prisutnost naoružanih čuvara sve veća.