Prodaja automobila u Evropi pada, prognoze su crne i za sledeću godinu

Vesti Forbes Hrvatska 20. avg 2024. 17:00
featured image

20. avg 2024. 17:00

Rast prodaje automobila u Evropi jenjava, što prisiljava proizvođače da razmotre prekomernu proizvodnju i razmišljaju o mogućim zatvaranjima.

I kao da to nije dovoljno, prognoze za 2025. godinu izgledaju još i gore budući da pravila Evropske unije o emisijama CO2 zahtevaju novi krug smanjenja. Moraće da se proda više ionako jedva profitabilnih električnih vozila nego što ih kupci zapravo žele, a prisilno smanji prodaja visoko profitabilnih vozila s motorima na unutrašnje sagorevanje koje kupci zaista žele.

Iz HSBC Global Research kažu da će to biti problem za Volksvagen i Reno, a da se deoničari BMW-a i Volva mogu opustiti.

Prošle godine je prodaja u Zapadnoj Evropi skočila za 13,9 odsto na 11,56 miliona vozila, čime su proizvođači putničkih automobila i terenaca mogli da podignu cene i imaju veće profite.

Ti pogodni uslovi ove godine su postepeno nestali, a stanje će postati još gore.

Rasta gotovo uopše neće biti

Kompanija koja se bavi analizom podataka GlobalData nemilosrdno smanjuje prognoze prodaje u Zapadnoj Evropi. Pre tri meseca predviđali su rast od tek nešto manje od pet posto. Poslednja prognoza kaže da rasta gotovo uopše neće ni biti – predviđaju tek 0,2 odsto.

Zapadna Evropa uključuje pet najvećih tržišta – Nemačku, Francusku, Britaniju, Italiju i Španiju.

“Postoji kombinacija prepreka za tržišnu aktivnost, a ne izgleda kao da će one uskoro značajno oslabiti. Kamatne stope još su visoke, iako su preduzeti prvi koraci za opuštanje monetarne politike,” navodi se u izveštaju GlobalData.

Cene vozila su još uvek visoke – usprkos činjenici da su prepreke u isporuci koje su izazvale veliki porast cena vozila poslednjih godina nestale – i nema znakova velikog smanjenja u kratkom roku. Istovremeno, zamah gubi i tržište električnih vozila. Sada predviđamo da će rezulat za celu godinu tek neznatno premašiti onaj iz 2023″, navode.

Globalna investiciona banka UBS kaže da će ovi pogoršani uslovi stvoriti pritisak na profit proizvođača do kraja ove godine.

Gledajući 2025. godinu, HSBC Global Research navodi da bi potencijalne kazne za proizvođače koji ozbiljno krše ciljeve EU u pogledu smanjenja emisije CO2 mogle iznositi pet milijardi evra, iako naglašavaju kako je iz Renoa rečeno kako bi one mogle da budu čak i dvostruko više.

“Volvo i BMW su u boljoj poziciji, dok Volksvagen i Reno moraju popuniti veliki jaz,” stoji u izveštaju.

Proizvođači koji zaostaju nadaju se da će im to poći za rukom uz pomoć novih modela.

“Volksvagen i Reno predstaviće čitav niz novih električnih vozila u drugoj polovini 2024. godine. To bi im trebalo biti od pomoći, ali zaostajanje za zadatim ciljevima doneće strožiji nadzor, kao i veći pritisak da ti modeli zaista budu i uspešni. Mercedes i Stelantis u relativno su boljoj poziciji, ali ni oni nisu potpuno lišeni rizika, pogotovo ako potražnja za električnim vozilima još uvek bude razočaravajuća,” stoji u izveštaju.

Volksvagen otpušta radnike

U sklopu svojih dugoročnih planova za rezanje troškova, Volksvagen smanjuje broj zaposlenih i zatvara fabrike. Nemački IFO Institute veruje da automobilska industrija te zemlje polako ulazi u mračnije razdoblje.

“Verovatno ne treba očekivati značajno poboljšanje u narednim mesecima,” kaže analitičarka instituta Anita Woelfl.

“Iskorišćenost kapaciteta pala je na 77,7 odsto, što je devet postotnih bodova ispod dugoročnog proseka. 43,1 odsto biznisa izveštava o premalom broju narudžbina, u poređenju sa 29,2 odsto u aprilu. Ne očekuje se ni pozitivan pomak iz inostranstva. Očekivanja što se izvoza tiče pala su na -16,8 bodova, što je više od 13 bodova niže nego u prethodnom mesecu,” kaže Woelfl.

“Automobilska industrija tone sve dublje u krizu”, dodaje.


Autor: Neil Vinton, saradnik Forbes
Link: European Car Sales Growth Petering Out; Problems Loom For 2025
(Prevela: Nataša Belančić)