Stelantis se suočava sa kaznom od više milijardi evra: Jedno od rešenja je zatvaranje fabrika

Bez novih promena ciljeva emisije ugljen-dioksida koje proizvođači automobila u Evropi moraju da ispune u narednim godinama, Stelantis će biti primoran da donese „teške odluke“, objavila je grupa.
Stelantis će možda morati da zatvori neke fabrike jer se suočava sa visokim kaznama. Te kazne odnose se na neispunjavanje ciljeva Evropske komisije u vezi sa emisijom CO2, rekao je Žan-Filip Imparato, šef francusko-italijanskog proizvođača automobila za Evropu, a prenosi Rojters.
Iako je EU u maju, nakon višemesečnog lobiranja, odlučila da ublaži ciljeve emisije koje proizvođači automobila moraju da ih ispune. Imparato smatra da su oni i dalje van domašaja proizvođača automobila. Naveo je da bi Stelantis mogao da se suoči sa kaznama do 2,5 milijardi evra u narednim godinama.
Dva rešenja
Imparato je na konferenciji u donjem domu parlamenta u Rimu rekao da će bez značajnih promena do kraja godine „morati da donesu teške odluke“. Da bi dostigao cilj, rekao je, Stelantis će morati ili da udvostruči prodaju električnih vozila, što je nemoguće. Druga mogućnost je da smanji proizvodnju benzinskih i dizel vozila kako bi povećao udeo električnih vozila u svojoj floti.
„Imam dva rešenja: ili ćemo preći na potpuno električna vozila ili ćemo smanjiti broj vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. I posledično zatvoriti fabrike“, rekao je Imparato. Kao primer je naveo italijansku fabriku za proizvodnju kombija Atesa, prema Rojtersu.

Koji su ciljevi koje proizvođači moraju da ispune
Početkom maja, Evropski parlament je podržao amandman na uredbu kojim se zabranjuje prodaja novih vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem u EU od 2035. godine. Amandman daje automobilskoj industriji veću fleksibilnost u ispunjavanju ciljeva smanjenja emisija za period između 2025. i 2027. godine. Oni se odnose na celu flotu proizvođača, što znači da može smanjiti emisije povećanjem prodaje električnih vozila.
Umesto godišnjeg nivoa, usklađenost sa ciljevima će se procenjivati tokom trogodišnjeg perioda. Na primer, ako proizvođači automobila ne ispune svoje ciljeve u 2025. godini, moći će to da nadoknade u 2026. i 2027. godini većim smanjenjem emisija. Ako premaše svoje ciljeve u 2025. godini, biće pod manjim pritiskom u naredne dve godine.
Ovo će omogućiti proizvođačima automobila da izbegnu visoke kazne. Sa kaznama bi inače mogli da se suoče ako ne ispune ovogodišnje ciljeve. Cilj emisije CO2 za period 2025-2029 je 93,6 grama ugljen-dioksida po kilometru za automobile i 153,9 grama ugljen-dioksida po kilometru za kombije.
Kako je procenio tadašnji generalni direktor kompanije Reno Luka de Meo prošlog septembra, pre nego što su viši ciljevi stupili na snagu, evropski automobilski sektor bi se mogao suočiti sa ukupnom kaznom od 15 milijardi evra ako se ovi ciljevi ne ispune.
Forbes Slovenija