Strela drži 83 odsto akcija Laste: Iza prigradskog prevoza jedan većinski vlasnik

Tačno 1,909,452 akcija Laste sada je u vlasništvu doskorašnjeg konkurenta obrenovačke Strele. Nakon zavšrene ponude za preuzimanje, obrenovački prevoznik je postao većinski vlasnik. Povećao je svoj udeo u Lasti sa 16,7 odsto na čak 83 odsto.
Novi pregled ostalih, manjinskih, suvlansika otkriva i ko je sve prihvatio Strelinu ponudu. Akcije su prodali Akcionarski fond, Republika Srbija, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje, Nacionalna služba za zapošljavanje, Republički fond za zdravstveno osiguranje i Opština Inđija. Kao i mnogi bivši radnici i njihovi naslednici.
Od državnih institucija, udeo u Lasti drži još samo Opština Stara Pazova i to – 0,38 odsto. Ostalo su građani. Strela je najavila da će nastaviti da otkupljuje akcije na Beogradskoj berzi po ceni iz ponude. To je 665 dinara za akciju.

Ceo konzorcijum, a jedan većinski vlasnik
Jedini vlasnik obrenovačke i Strele iz Uba je Miroslav Nikolić. Obrenovačka Strela je vlasnik 77 odsto Lastre i sada 83 odsto Laste. Prihod od prigradskog prevoza u Beogradu sada, manje-više, sliva se u jednu kasu. Upravo su ove firme članice konzorcijuma koji je i ranije držao linije u beogradskim prigradskim opštinama Mladenovac, Sopot, Obrenovac, Surčin, Lazarevac, Grocka i Barajevo.
Pošto je Strela tokom prošle godine povećavala vlasništvo u Lastri i konačno postala većinski Laste, konzorcijum više firmi vodi do jednog dominantnog vlasnika. I prema odluci Skupštine grada oni će narednih deset godina voziti sugrađane prigradskih opština. Ovaj ugovor sa Beogradom će im doneti malo više od milijardu evra. Vrednost ugovora iznosi 114,4 milijarde dinara bez PDV odnosno 125,89 milijardi dinara sa PDV-om.
Prošli ugovor bio jeftiniji
U martu je ugovor o javno-privatnom partnerstvu sa istim konzorcijumom sporazumno raskinut. Mada su odbornici nekoliko meseci ranije,u decembru 2024. nameravali da ga raskinu jednostrano. Vrednost tog desetogodišnjeg ugovora je bila znatno manja – oko 70 milijardi dinara.
Ovo je bio povod za rekaciju sindikata Gradskog saobraćajnog preduzeća.
„Zbog toga se postavlja pitanje ‒ šta je tačno poskupelo za više od 56 milijardi dinara u odnosu na pre godinu i po dana kada je zaključen ugovor sa ovim prevoznicima? Kako je moguće da je tada ovaj prevoznik radio, primera radi, na potezu „600“ (opština Surčin) po ceni od 159,44 dinara po pređenom kilometru za solo autobus, a novim ugovorom dogovara cenu sa Gradom za 270 dinara po pređenom kilometru“, piše u saopštenju koje su potpisali Sindikat Centar, Sindikat Sloga, Sindikat Pravda, kao i Sindikat zaposlenih u javnom prevozu Beograda.
Strela iza kastodi računa
Strela je prilikom kupvine akcija Laste najpre delovala skriveno. Prvi veći paket su otkupili od grada Beograda, ali preko zbirnog računa. Sve do nedavno date ponude za preuzimanje akcija Strela zapravo nije javno izlazila kao suvlasnik Laste.
Od Beograda su u februaru prošle godine kupili 11,47 odsto akcija ovog saobraćajnog preduzeća.
Centralni registar hartija od vrednosti je tada pokazao da je udeo netransparentnih vlasnika povećan sa 4,3 na 15,8 odsto.